Het verband tussen ons uiterlijk en innerlijk

Het verband tussen ons uiterlijk en innerlijk Vaak nemen wij - of we het willen of niet - iemands uiterlijk mee in onze beoordeling van die persoon. Je zou zeggen dat het niet zou mogen om hierop te oordelen, maar er zit zeker een reden achter. Er is veel onderzoek gedaan of het uiterlijk ook iets over het innerlijk van een persoon zegt. Uiterlijk en innerlijk hebben wel degelijk verband, en uiterlijk kan waardevolle informatie geven over iemands persoonlijkheid. Zo zouden wij informatie kunnen halen uit iemands lichaamstype, kleding en bezittingen.

Lichaamstype

Er zijn verschillende lichaamstypen met elk kenmerkende eigenschappen die vaak met dit lichaamstype worden geassocieerd. Er zijn drie verschillende vormen van het lichaam aan te wijzen:
  1. Endomorf: klein en rond.
  2. Mesomorf: gemiddelde lengte, gespierd en atletisch.
  3. Ectomorf: lang en dun.

Mensen met een endomorf lichaam worden vaak gezien als

  • Kalm
  • Tevreden
  • Vriendelijk
  • Vrijgevig
  • Aanhankelijk

Mensen met een mesomorf lichaam worden vaak gezien als

  • Energiek
  • Enthousiast
  • Strijdlustig
  • Roekeloos
  • Optimistisch

Mensen met een ectomorf lichaam worden vaak gezien als

  • Zelfbewust
  • Precies
  • Verlegen
  • Onhandig
  • Serieus
  • Gevoelig

Je lengte en type lichaam kan je veel voordelen brengen, maar ook veel nadelen. Vooral op het gebied van carrière en liefdesleven. Veel Amerikaanse studies laten zien dat lange mannen vaker worden aangenomen dan korte mannen. Lange mannen hebben ook meer succes in de liefde. Personen met een endomorf lichaamstype krijgen minder kansen.

Kleding

De drie functies van kleding:
  1. Comfort-bescherming
  2. Bescheidenheid (het bedekt plekken van ons lichaam die privé zijn)
  3. Culturele weergave (het vertelt anderen wat voor plek wij in de cultuur hebben)

Het laatste punt 'culturele weergave', is hier van belang. In deze tijden zijn wij vrij om te dragen wat we willen. Daarom kun je veel informatie over een persoon halen wanneer je kijkt naar de kleding die hij of zij draagt. Er wordt vooral veel gekeken naar kleding wanneer een eerste indruk wordt opgedaan.
Je kledingkeuze kan informatie geven over je persoonlijkheid. / Bron: Free Photos, PixabayJe kledingkeuze kan informatie geven over je persoonlijkheid. / Bron: Free Photos, Pixabay
Wetenschappers Lawrence Smith en Loretta Malandro hebben onderzoek gedaan naar het kledinggebruik tijdens een rechtsspraak. Ze kwamen erachter dat mannen geloofwaardigheid toonden door het dragen van een gewoon pak. Het gebruik van wol maakte het geloofwaardige beeld beter. Grote patronen, ongebruikelijke stoffen en 'hippe' stijlen werkten juist tegen de geloofwaardigheid. Vrouwen kwamen geloofwaardig over met een zijden of katoenen blouse, een bijpassend jasje en een simpele ketting.

Wil je een toegankelijke en vriendelijke indruk maken met je kleding?

Dat kan ook. Voor mannen helpt het dragen van jasjes die contrasteren met de rest van de kleding. De kleuren beige en bruin zijn het beste. Vrouwen kunnen het beste de kleuren bruin, grijs, blauw, roze en rood kiezen.

Bezittingen

Ook voorwerpen die je bezit kunnen bijdragen aan een beeld over jouw persoonlijkheid. Een paar voorbeelden:
  • Apparaten
  • Kunstvoorwerpen
  • Gereedschappen
  • Meubilair

Onze bezittingen zijn als publieke symbolen van onze waarden, onze status en ons financiële succes. Ze informeren anderen over onze identiteit en het versterkt ons gevoel van eigenwaarde. Zelfs aan een gebouw van de buitenkant kunnen we al zien wat we binnen kunnen verwachten. Wanneer we ons in een gebouw bevinden krijgen we een beeld over de perso(o)n(en) en de manier te communiceren. Dingen als de grootte, de vorm, de materialen, de belichting, de kleur, de temperatuur en het geluid geven ons hier een indruk van. Een paar voorbeelden van welk kenmerk ons welke indrukken geeft:
  • Kleine ruimten laten ons comfortabel voelen en gezelliger, grotere ruimten laten ons vrezen.
  • Grote meubels stralen macht uit.
  • Groen en blauw licht zijn ontspannend, en rood, oranje en geel daarentegen zijn stimulerend.
© 2011 - 2024 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vrienden maken: de kracht van een lachVrienden maken: de kracht van een lachHoe maak je een uitstekende eerste indruk op anderen? Hoe maak je een goede eerste indruk op toekomstige vrienden? Heeft…
Lichaamstaal: non-verbale communicatieLichaamstaal: non-verbale communicatieZestig tot tachtig procent van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Lichaamstaal…
Partnerkeuze: de eerste indruk"Je moet een goede eerste indruk maken" is een advies dat aan veel datende mensen gegeven wordt. Want de eerste indruk i…
Liefde: de chemie van verschillende persoonlijkhedenLiefde: de chemie van verschillende persoonlijkhedenWelke partner past het best bij je? Welk type ben jij in de liefde? Waarom word je verliefd op de een en niet op de ande…

Belastingdienst: verzuim- en vergrijpboetenWie niet zijn belasting tijdig of juist aangeeft aan de Belastingdienst kan een verzuim- of een vergrijpboete opgelegd k…
Tien tips voor een geslaagde vrijgezellendagTien tips voor een geslaagde vrijgezellendagAls er iemand trouwt in de familie of vriendenkring, dan is het de gewoonte om een vrijgezellenfeestje te organiseren. D…
Bronnen en referenties
  • Thinking Through Communication - Trenholm, S.
  • Afbeelding bron 1: Free Photos, Pixabay
Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 27-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.