InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het verband tussen ons uiterlijk en innerlijk

Het verband tussen ons uiterlijk en innerlijk

Het verband tussen ons uiterlijk en innerlijk Vaak wordt er gezegd: “het maakt niet uit hoe je eruit ziet, alle mensen zijn gelijk!”. Maar vaak blijft dit ook maar bij zeggen, en keuren wij elkaar toch op het uiterlijk. Je zou zeggen onrechtvaardig, maar er zit een kern van waarheid in. Veel onderzoek is er naar gedaan, om te kijken of het uiterlijk iets over het innerlijk van de persoon zegt. Lees hier wat iemands uiterlijk kan vertellen over zijn/haar persoonlijkheid.

Lichaamstype

Er zijn drie verschillende vormen van het lichaam aan te wijzen:
  1. Endomorf: klein en rond.
  2. Mesomorf: gemiddelde lengte, gespierd en atletisch.
  3. Ectomorf: lang en dun.

Mensen met een endomorf lichaam worden vaak gezien als

  • Kalm
  • Tevreden
  • Vriendelijk
  • Vrijgevig
  • Aanhankelijk

Mensen met een mesomorf lichaam worden vaak gezien als

  • Energiek
  • Enthousiast
  • Strijdlustig
  • Roekeloos
  • Optimistisch

Mensen met een ectomorf lichaam worden vaak gezien als

  • Zelfbewust
  • Precies
  • Verlegen
  • Onhandig
  • Serieus
  • Gevoelig

Je lengte en type lichaam kan je veel voordelen brengen, maar ook veel nadelen. Vooral op het gebied van carrière en qua liefdesleven. Veel Amerikaanse studies laten zien dat lange mannen vaker worden aangenomen dan korte mannen. Lange mannen hebben ook meer succes in de liefde. Personen met een endomorf lichaamstype worden vaak genegeerd. Daarom is er de laatste jaren een trend op gekomen. Zoveel mogelijk sporten om te ontsnappen aan het ‘dik’ zijn. Wat ook inhoudt dat er veel meer slachtoffers zijn gekomen van de ziekte anorexia nervosa.

Kleding

De drie functies van kleding:
  1. Comfort-bescherming
  2. Bescheidenheid (het bedekt plekken van ons lichaam die privé zijn)
  3. Culturele weergave (het vertelt anderen wat voor plek wij in de cultuur hebben)

Het laatste punt: culturele weergave, is hier van belang. In deze tijden zijn wij vrij om te dragen wat we willen. Daarom kun je veel informatie over een persoon halen wanneer je kijkt naar de kleding die hij of zij draagt. Er wordt vooral veel gekeken naar kleding wanneer een eerste indruk wordt opgedaan. Onderzoekers Lawrence Smith en Loretta Malandro hebben onderzoek gedaan naar het kledinggebruik tijdens een rechtsspraak. Ze kwamen erachter dat mannen geloofwaardigheid toonden door het dragen van een gewoon pak. Het gebruik van wol maakte het geloofwaardige beeld beter. Grote patronen, ongebruikelijke stoffen en 'hippe' stijlen werkten juist tegen de geloofwaardigheid. Vrouwen kwamen geloofwaardig over met een zijden of katoenen blouse, een bijpassend jasje en een simpele ketting.

Wil je een toegankelijke en vriendelijke indruk maken met je kleding?

Dat kan ook. Voor mannen helpt het dragen van jasjes die contrasteren met de rest van de kleding. De kleuren beige en bruin zijn het beste. Vrouwen kunnen het beste de kleuren bruin, grijs, blauw, roze en rood kiezen.

Bezittingen

Ook voorwerpen die je bezit kunnen bijdragen aan een beeld over jouw persoonlijkheid. Een paar voorbeelden:
  • Apparaten
  • Kunstvoorwerpen
  • Gereedschappen
  • Meubilair

Onze bezittingen zijn als publieke symbolen van onze waarden, onze status en ons financiële succes. Ze informeren anderen over onze identiteit en het versterkt ons gevoel van eigenwaarde. Zelfs aan een gebouw van de buitenkant kunnen we al zien wat we binnen kunnen verwachten. Wanneer we ons in een gebouw bevinden krijgen we een beeld over de perso(o)n(en) en de manier te communiceren. Dingen als de grootte, de vorm, de materialen, de belichting, de kleur, de temperatuur en het geluid geven ons hier een indruk van. Een paar voorbeelden van welk kenmerk ons welke indrukken geeft:
  • Kleine ruimten laten ons comfortabel voelen en gezelliger, grotere ruimten laten ons vrezen.
  • Grote meubels stralen macht uit.
  • Groen en blauw licht zijn ontspannend, en rood, oranje en geel daarentegen zijn stimulerend.
Gerelateerde artikelen
Krijg wat je wilt en wil wat je hebtKrijg wat je wilt en wil wat je hebtDit is een enorme uitdaging in het leven, krijg wat je wilt en wil wat je hebt. Veel mensen hebben uiteindelijk iets gek…
Karaktereigenschappen & relatiesKaraktereigenschappen & relatiesBepaalde karaktereigenschappen kunnen het krijgen van een relatie of het vinden van een partner bemoeilijken. Meer hiero…
Lichaamstaal: non-verbale communicatieLichaamstaal: non-verbale communicatieZestig tot tachtig procent van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Lichaamstaal…
Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukPsychologie en intuïtie: het belang van de eerste indrukDe eerste indruk die je van iemand krijgt is vaak bepalend voor je complete oordeel over die persoon. In de psychologie…
Naar de middelbare school: ordenen en onderscheidenNaar de middelbare school: ordenen en onderscheidenVan de basisschool naar de middelbare school is een enorme stap in het leven van elk kind. Kinderen zien zich niet allee…
Bronnen en referenties
  • Thinking Through Communication - Trenholm, S.

Reageer op het artikel "Het verband tussen ons uiterlijk en innerlijk"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 08-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!