Mode in de jaren '90

De mode van de jaren ’90 ligt al een tijdje achter ons, maar wat hield dat dan in? Welke kleding was toen populair en waarom?

Bovenkleding

De T-shirt dat we vandaag de dag kennen is een basisonderdeel van onze kledij. Het is ook één van de weinige kledingstukken dat zo weinig opvalt, samen met de onderbroek en sokken natuurlijk. In de jaren '90 was dat anders: T-shirts van tekenfilms, films, populaire Tv-series waren toen helemaal in. Jongens droegen meestal de versie met de lange mouwen onder hun hemd.
In tegenstelling tot de broeken die lager hingen bij de mannen, werden de T-shirts korter bij de vrouwen. Het was niet vreemd om op straat vrouwen te zien met een blote buik, veelal voorzien van een navelpiercing. Denk maar aan Britney Spears die er beroemd mee geworden is boven al het boegeroep van de media. Het werd zelfs zo’n rage dat zelfs kleuters met een ontblote buik gespot werden.

Broeken

De belangrijkste broekentrend voor de vrouwen in de jaren ’90 waren de olifantenpijpen, extreem wijde pijpen. Deze waren ook in de jaren ’70 zeer populair. Voor de mannen vielen vooral de ‘baggy’-broeken in de smaak. Het bevat tal van zakken waar je van alles in kwijt kon. Deze broeken waren vooral populair bij de jongeren die ze vooral droegen om er stoer uit te zien. Deze broeken werden niet uitsluitend door de mannen gedragen. Ook de stoerdere onder de vrouwen pronkten ermee.
Ook de jeans was weer in. Het bereikte zijn hoogtepunt eind de jaren ’90 toen iedereen zo verlekkerd was op de jeans, dat iedereen een jeansvestje moest hebben. In de sportwereld begon het merk ‘Adidas’ aan zijn opmars. Met zijn verticale strepen opzij en drukknopen vocht hij zich naar de top.

Accessoires

In de jaren ’90 deden de kleine rugzakken hun intrede. Ze waren snel de mode en vervingen zo de hand- en heuptassen van die tijd. Wat zeer leuk is aan mode is hoe oude dingen terug in worden. Zo zijn de handtassen vandaag de dag weer helemaal de mode geworden en zie je praktisch nergens nog een dergelijke kleine rugzak op iemands rug pronken, wat in deze tijd zeer fout zou zijn.
Ook de melige halve hartjes deden hun debuut in de ‘nineties’. Koppels kozen meer en meer voor de halskettingen die in twee gesplitst waren. Vandaag de dag vind je overal dergelijke halskettingen als gebroken hartjes, vlinders ... Ook zeer strakke halskettingen met bloemetjes, hartjes ... waren in die tijd volledig in de mode.
Verder werden de jaren ’90 overspoeld met glitter, glamour en lipstick!

De Gabber

Gabbers zijn gekenmerkt door hun Cavello-trainingspakken en Nike Air Max schoenen. De veters worden op een speciale manier in de Nike schoenen verborgen. Gabbers zijn ook gemakkelijk te herkennen aan hun kaalgeschoren hoofd. Bij de vrouwen zie je dit aan hun strak naar achteren gekamd haar dat in een staart gedragen wordt. Gabbers zijn niet alleen bekend voor hun klederdracht. Sinds de jaren ’90 worden ze ook gekenmerkt al de feestgangers waarop gabbermuziek gedraaid wordt. Een stijl dat door een snel ritme gekenmerkt wordt. De dans die de gabbers daarop uitvoeren noemt men ‘het hakken’, naar de hakkerige manier waarop bewogen wordt.
© 2011 - 2020 Dictator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.hln.be/hln/nl/40/Mode/article/detail/327812/2008/06/26/Wat-we-droegen-in-de-jaren-90.dhtml
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gabber_(subcultuur)

Reageer op het artikel "Mode in de jaren '90"

Infoteur: Dictator
Gepubliceerd: Oktober 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!