InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?

Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?

Welke vorm van yoga is geschikt voor mij? Er zijn zoveel vormen van yoga dat je je eerst moet verdiepen in wat je zoekt, alvorens aan de slag te kunnen gaan. Toch kan je met wat uitleg en enkele passende uitspraken een heel eind komen. In dit artikel worden in grote lijnen de mogelijke richtingen aangegeven en middels jezelf een aantal vragen te stellen en te beantwoorden, kom je in de richting die je het meeste ligt.

Een woud van yogavormen

Het is inmiddels een woud vaan yogavormen. Enerzijds goed dat yoga langzaam maar zeker ingeburgerd raakt en niet meer als wazig spiritueel gedoe gezien wordt, maar anderzijds kunnen beginnelingen soms door de bomen het bos niet meer zien. En als je dan niemand in je omgeving hebt die je kan helpen met het zoeken van de juiste vorm, kan het wel eens een behoorlijke zoektocht worden.

Welke richtingen zijn er?

Het gaat te ver om alles te benoemen, maar er zijn wel hoofdrichtingen waar inmiddels allerlei subvormen onder hangen. Zodra je de hoofdrichting gevonden hebt, is het eenvoudiger om de exacte worm te vinden.
De hoofdrichtingen zijn:
  • Inspannend
  • Actief
  • Therapeutisch
  • Technisch
  • Spiritueel

Inspannend

De inspannende vorm wordt Bikram genoemd waarbij 26 houdingen in een omgeving waar de temperatuur tegen de 40 graden loopt, worden uitgevoerd. Bloedsomloop wordt gestimuleerd en het draagt bij aan een snellere genezing van een blessure. Ook goed voor de flexibiliteit van je lichaam.

Actief

Ashtanga Vinyasa is een lekker actieve vorm van yoga waar de nadruk ligt op de ademhaling. Je gaat er stevig van zweten en het is dan ook een inspannende vorm van yoga. Mogelijk niet voor iedereen geschikt, want het vaste programma met aaneensluitende bewegingen is fysiek zwaar. Ook wel bekent als Poweryoga.

Therapeutisch

Yin en Dru zijn de vormen die in de therapeutische hoek zitten. Yin is erg gedetailleerd en zeer nauwkeurig in vorm. Alle houdingen worden langer vastgehouden. Dru gaat meer van vloeiende zachte vormen. De energiestroom blijft op deze manier doorgaan en daarnaast zijn er veel oefeningen gericht op het hart.

Technisch

Ivengat en Critical Alignment staan bekend om de juiste uitlijning van de oefeningen. Het gaat er om dat je de lijnen correct volgt en lukt dit niet, dan mag je hulpmiddelen gebruiken om te komen tot de exacte vormen.

Spiritueel

Kundalini en Integraal zijn redelijk klassiek en de nadruk ligt op de ademhaling, wat immers een basisbeginsel bij yoga is. Er wordt middels de oefeningen gewerkt aan het bewustzijn en meditatie behoort tot het totaalplaatje.

Welke vorm past nu?

Als de uitleg je nog niet voldoende duidelijkheid geeft, kunnen wat uitspraken dit mogelijk wel doen (gerubriceerd naar de bijpassende vorm). Het is een leidraad die je mogelijk en hopelijk verder helpt.

Inspannend

  • Je vindt het prettig om dezelfde serie oefeningen te doen, lekker duidelijk.
  • Lekker werken aan een goed gevormd lichaam is het belangrijkste.
  • Een sportieve omgeving staat me ook voor yoga het meeste aan.

Actief

  • Spiritueel is aardig, maar hoeft niet direct.
  • Een zelfde serie oefeningen moet wel enige uitdaging in zich hebben.
  • Afvallen is niet het belangrijkste, maar mag zeker wel tijdens de yogales.

Therapeutisch

  • Ik kan niet goed tegen iedere keer dezelfde oefeningen doen, heeft zeker niet de voorkeur.
  • Ik ben blessure gevoelig en aangezien ik zuinig ben op mijn lichaam, niet fysiek te intensief.
  • Gevoelens naar boven laten komen en deze ervaren vind ik erg prettig.

Technisch

  • Ik wil alle oefeningen goed doen, maar wil ook weten wat het met en voor mijn lichaam doet.
  • Controle of het lichaam is essentieel en wil ik ook uit mijn yogales kunnen halen.
  • Bij voorkeur niet continue dezelfde oefeningen.

Spiritueel

  • Ik kan overal yoga beoefenen, een speciaal zaaltje is niet echt nodig.
  • De verhouding mag voor mij wel meer op meditatie liggen dan gericht op het fysieke lichaam.
  • Voor yoga niet echt bezig met afvallen, ik leef al gezond.

Tot slot

Toch nog meer weten? Yogaonline.nl of volg hier en daar een proefles, gratis of tegen gereduceerd tarief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Actief met poweryoga!Actief met poweryoga!Poweryoga en, dat zegt de naam eigenlijk al, een krachtige en dynamische vorm van yoga. Deze is afkomstige uit de Ashtan…
Yoga voor lichaam en geestYoga voor lichaam en geestYoga geeft de mogelijkheid om jezelf niet te limiteren tot één filosofie of training, maar laat je verschillende dingen…
Lach je gezond ... bijvoorbeeld met yogaLach je gezond ... bijvoorbeeld met yogaDat lachen goed voor ons is, is niets nieuws. Maar ook dat we lang niet altijd om hetzelfde moeten lachen en dat heeft w…
Flexibiliteitstraining voor je spierenFlexibiliteitstraining voor je spierenTrainingen van spieren voor een grotere flexibiliteit maken je spieren niet alleen soepeler en sterker, het is ook nog e…
Vormen van groepslessen bij fitnessSportscholen bieden niet alleen fitness aan, bij de meeste scholen kun je ook sporten in de vorm van klasjes of groepsle…

Reageer op het artikel "Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Yoga
Schrijf mee!