Spullen schenken aan Kringloopwinkel

Iedereen heeft wel een aantal spullen in huis staan die hij of zij niet meer gebruikt. Een oud bankstel, een klerenkast, servies, een fiets of een tafel. Een optie kan dan zijn om de spullen te schenken aan de Kringloopwinkel. Hoe gaat dat in zijn werk? Waar gaat de opbrengst van de Kringloopwinkel naartoe? Bijkomend voordeel van spullen aan de kringloop geven, is dat ze aftrekbaar zijn van de belasting.

Wat is een Kringloopwinkel?

Een kringloopwinkel is een organisatie die zich inzet om het hergebruik van goederen te bevorderen. Kringloopwinkels verschillen in grootte. Sommige zijn zo groot als warenhuizen. Je vindt er van alles: huisraad, meubels, boeken, elektronica, speelgoed, kleding en nog veel meer. In grote steden zijn kringloopwinkels vaak groot en gespecialiseerd, met meerdere locaties.

Kringloopwinkel: stichting of bedrijf

Een kringloopwinkel kan een stichting zijn; dit is een organisatie zonder winstoogmerk. Een kringloopwinkel kan echter ook een bedrijf zijn met een commercieel doel: het maken van winst.

Opbrengt van de kringloopwinkel

Een kringloopbedrijf zamelt spullen in die nog bruikbaar zijn, selecteert, repareert en verkoopt de goederen vervolgens in een kringloopwinkel. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de opbrengst van een kringloopwinkel? De opbrengst van de verkochte goederen wordt gebruikt om kosten te bestrijden, werkgelegenheid te genereren en het milieu te verbeteren. Doordat de goederen opnieuw worden gebruikt, wordt het milieu namelijk zo min mogelijk belast. Sommige kringloopwinkels schenken een bijdrage aan maatschappelijke projecten, lokaal of landelijk.

Spullen aan kringloopwinkel schenken

Oude spullen kunt u schenken aan een kringloopwinkel. U kunt bellen met een vestiging in de buurt om een afspraak te maken. De goederen worden dan gratis afgehaald. Natuurlijk kunt u ze ook op eigen initiatief brengen. Als u spullen doneert, staat er geen vergoeding tegenover. U kunt alles wat nog bruikbaar is aan de Kringloopwinkel geven. Het kan gaan om meubels, kleding, apparatuur, boeken, huisraad, gereedschap enzovoort. U kunt dus niet uw spullen verkopen aan de kringloopwinkel.

Spullen kringloop aftrekbaar van belasting

Natuurlijk zal dit niet uw eerste motief zijn om spullen te schenken aan de kringloopwinkel. Maar het is toch mooi meegenomen dat u de goederen die u aan de kringloop beschikbaar stelt, kunt aftrekken van de belasting. Als u een bankstel bij de kringloop inlevert, kunt u het bedrag waarvoor het verkocht wordt als gift aftrekken van de belasting. De kringloopwinkel moet echter wel zijn aangemerkt als “Algemeen Nut Beogende Instelling” (ANBI) door de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Stichting Kringloop

Reageer op het artikel "Spullen schenken aan Kringloopwinkel"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: September 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!