InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Steun Stichting CliniClowns

Steun Stichting CliniClowns

Steun Stichting CliniClowns Stichting CliniClowns is opgericht om kinderen met een ziekte of handicap afleiding en plezier te bieden. Voor haar inkomsten is Stichting CliniClowns volledig afhankelijk van bijdragen van particulieren en bedrijven. Lees in dit artikel wat Stichting CliniClowns doet en hoe u deze stichting kunt helpen om haar nobele werk uit te voeren.

Indeling

Het idee achter Stichting CliniClowns

Stichting CliniClowns is opgericht voor kinderen met een ziekte of handicap. Deze stichting is opgericht vanuit het idee dat zieke en/of gehandicapte kinderen zich in een afhankelijke en kwetsbare positie begeven. Kinderen met een ziekte of handicap worden onbewust en ongewild anders behandeld dan gezonde kinderen. Hierdoor ziet hun jeugd er anders uit dan die van hun gezonde leeftijdsgenootjes. De ziekte of handicap staat namelijk vaak op de voorgrond bij deze kinderen. Stichting CliniClowns vindt dat zieke kinderen moeten kunnen blijven spelen en gewoon weer even kind moeten kunnen zijn. Zo kunnen deze zieke kinderen kinderen zich beter ontwikkelen. Het spelen en het lachen kunnen ook helpen om de situatie beter te verwerken. En daar heeft volgens Stichting CliniClowns elk kind recht op.

Wat doet Stichting CliniClowns?

Ziekenhuizen en andere zorginstellingen hebben als doel om de zieke kinderen beter te maken, daar houdt deze stichting zich niet mee bezig. CliniClowns zorgt voor de afleiding en het plezier. Zij laten de kinderen weer even kind zijn. Daarvoor gebruikt CliniClowns, zoals de naam al doet vermoeden, clowns. Deze clowns spelen toneel en gaan mee met de fantasie van het kind om het kind even af te leiden en uit de dagelijkse werkelijkheid te halen. Daar geniet vaak ook de omgeving zichtbaar van mee. Want voor familie en vrienden is de ziekte van een kind ook zeer aangrijpend en om dat kind dan weer eventjes te zien lachen kan ontzettend veel betekenen.

CliniClowns zou het liefst alle zieke kinderen in Nederland bezoeken, maar dat gaat helaas niet. CliniClowns probeert toch zoveel mogelijk kinderen te voorzien van afleiding en vermaak. Zo gaan de clowns niet alleen op bezoek in ziekenhuizen, maar plaatsen ze daarnaast ook Speelkoffers in ziekenhuizen en zorginstellingen waar de kinderen mee kunnen spelen. Zo wordt gepoogd om de kinderen ook in staat te stellen om de realiteit even te ontvluchten wanneer de clowns niet aanwezig zijn.

CliniClowns biedt dus afleiding en plezier aan zieke en gehandicapte kinderen in Nederland. Deze CliniClowns zijn speciaal opgeleide, professionele clowns. De stichting biedt een opleiding aan van 8 weekenden, waarna zij die geslaagd zijn zich CliniClown mogen noemen. Deze opleiding wordt bekostigd door de stichting maar om in aanmerking te komen moet men eerst auditie doen en voldoen aan bepaalde functie-eisen. De circa 70 CliniClowns spelen in ruim 100 ziekenhuizen en andere zorginstellingen door heel Nederland. Stichting CliniClowns is meegegaan met haar tijd en heeft nu ook een interactieve, online CliniClowns-Speelkoffer ontwikkeld voor de momenten dat kinderen behoefte hebben aan vermaak en afleiding wanneer de clowns niet ter plaatse zijn.

Steun Stichting CliniClowns

Voor haar inkomsten is Stichting CliniClowns volledig afhankelijk van bijdragen van particulieren en bedrijven. Op dit moment kan Stichting CliniClowns ongeveer een derde van alle zieke en/of gehandicapte kinderen afleiding en plezier bezorgen, maar veel meer kinderen hebben hier recht op! Het is ook mogelijk om vrijwilliger te worden bij Stichting CliniClowns en voor sommigen is het zelfs mogelijk om CliniClown te worden. Hoe u CliniClowns kunt steunen leest u hier.
© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.cliniclowns.nl/

Reageer op het artikel "Steun Stichting CliniClowns"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 25-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!