De ravage op Pukkelpop 2011: vele doden en gewonden

De ravage op Pukkelpop 2011: vele doden en gewonden Pukkelpop is een Belgisch muziekfestival dat jaarlijks bijna 120.000 bezoekers telt. Tijdens de editie van 2011 kwam er abrupt een einde aan de feestvreugde toen een storm losbrak boven het Belgische Limburg. Na een tiental minuten was het windstil maar kon de organisatie een dramatische balans opmaken.

Wat is Pukkelpop?

Pukkelpop is een jaarlijks muziekfestival in Kiewit in de nabijheid van Hasselt in Belgisch Limburg. Het festival vond voor het eerst plaats in 1985 en vindt steeds gedurende 3 dagen in augustus plaats. Pukkelpop biedt een brede waaier aan acts aan, zowel internationaal als lokaal. Pukkelpop heeft niet minder dan acht podia waar de drie dagen lang constant artiesten hun ding doen, dit zijn; -Main Stage, Marquee, Dance Hall, Boiler Room, The Shelter, Club, Chateau en de Wablief-tent. Het festival wordt jaarlijks bezocht door zo'n 120.000 bezoekers en biedt ook plaats aan 40.000 kampeerders.

Wat is er gebeurd tijdens Pukkelpop 2011?

Het is 18 augustus 2011, de eerste avond van de 26ste editie van Pukkelpop. Enkele minuten na klokslag 18u. breekt er plots een storm op. Niet enkel hevige wind maar ook donder, bliksem, hevige regen en dikke hagelbollen veroorzaken een enorme ravage op de festivalweide. Er breekt chaos uit en de bezoekers zoeken beschutting in eettentjes, houden omheiningshekken boven hun hoofd of schuilen in één van de podiumtenten. Enkele grote bomen breken doormidden, één boom valt op een eettent de anderen op willekeurig plaatsen op de festivalweide. Twee tenten, de Boiler Room en Wablieft-tent, worden weggeblazen door de wind en tot overmaat van ramp storten twee tenten in, de Chateau en de Boiler Room. De Shelter mag op zijn beurt een boom incasseren. Ook de camping is totaal verwoest met weggewaaide tenten en een kampeerweide die compleet onder water staat.

Wat was de ravage na de storm bij Pukkelpop 2011?

Meteen na de storm breekt er enorme ravage uit. Niemand weet wat er gebeurd is en hulpverlening schiet traag op gang. Veel festivalgangers zijn hun vrienden kwijt en vinden hun mobieltje niet meer. De mensen die hun mobieltje toch vinden kunnen niemand contacteren omdat het volledige netwerk plat ligt door overbelasting. Ook de kampeerweide ligt totaal overhoop en lijkt onherbergzaam te zijn geworden. Over het hele terrein liggen podiumstukken, ingestorte tenten en omgevallen bomen.

Hoeveel doden en gewonden waren er bij Pukkelpop 2011?

Enkele uren na de storm stond de dodenbalans op twee met ook een vijftal zwaargewonden en 40 lichtgewonden. Een dag later waren er echter al 5 doden met 10 zwaargewonden en minstens 140 lichtgewonden. Er vielen onder andere slachtoffers onder bomen en tentdragers.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Journaal één
  • Deredactie.be

Reageer op het artikel "De ravage op Pukkelpop 2011: vele doden en gewonden"

Reacties

Veril (infoteur), 23-08-2011 14:38 #3

Kevin, 21-08-2011 10:22 #2
Joris, dan heb ik dat toch anders ervaren dan jij. Wat iemand anders?

Joris, 20-08-2011 18:47 #1

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: Augustus 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!