InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De sloopfiets, onderdelen voor fietsendieven

De sloopfiets, onderdelen voor fietsendieven

Fietsendieven stelen soms enkel een voorwiel. Als een andere fiets alleen aan het voorwiel is vastgemaakt kunnen ze met een steeksleutel het wiel losschroeven. De fiets is nu los maar het heeft nog geen voorwiel. Met dezelfde steeksleutel monteren ze het zojuist los geschroefde wiel. Zo worden twee fietseigenaars de dupe van creatieve fietsendieven.

Inhoud:

Sloopfietsen en creatieve dieven

Een fietsframe aan een boom, paal of brug is geen vreemd beeld in de grote steden van Nederland. Ook fietsenstallingen hebben soms te duchten van door gieren in mensgedaante bestookte fietsenlijken die nog wel een plek innemen maar nog geen 10% vormen van wat ze ooit waren. Mensen maken natuurlijk niet een frame vast aan een paal. Het frame was ooit een complete fiets. Het is frame geworden omdat dieven de fiets gebruiken om andere gestolen fietsen mee op te pimpen.

Hoe zet je de fiets op slot?

Wanneer je een fiets op slot zet is het belangrijk om het slot zowel door het frame als het wiel te plaatsen. Dan maak je het dieven die op onderdelen uit zijn een stuk moeilijker. Mountain bikes en racefietsen heb een snelle sluiting voor het wiel; je hebt hiervoor geen steeksleutel nodig. Deze fietsen zijn daardoor in de jaren 90 en vlak na de millenniumwissel extra gewild bij het dievengilde. Het is een makkelijke prooi. Fietsendieven doen eigenlijk aan kruimeldiefstal; een gestolen fiets levert hooguit een paar tientjes op. Overigens veranderen de waardevolle fietsen in de loop der jaren. In 2015 zijn racefietsen en mountain bikes niet meer in trek. Men steelt liever een peperdure elektrische fiets.

Sloten openen met slijptol

Fietsen worden soms meegesleept naar huis, waarna in de schuur met een slijptol het slot kan worden doorgezaagd.
Wist je dat het mogelijk is om een slijptol met een accu te kopen? Daarmee is het te makkelijk om alle stalen sloten door te zagen. Zo kun je elke fiets binnen 10 seconden meenemen.

Sloopfiets

Voor de eigenaars zorgt een diefstal van een fiets voor veel leed. Alleen de onderdelen stelen is nog vervelender; je ziet je fiets staan maar kan hem niet meer gebruiken omdat er een wiel ontbreekt. Het is erg lastig een fiets te verplaatsen als deze maar één wiel heeft. Hierdoor heb je geen zin om te fiets naar huis te verslepen. Je laat hem dus staan. Dat is nou net de reden van sommige dieven waarom ze het wiel hebben meegenomen. Zo kunnen ze op een rustig moment verder sleutelen aan de fiets en hem helemaal kaal plukken.

Betonschaar

Een andere reden om een wiel mee te nemen kan zijn dat het afkomstig is van een mooie, dure fiets is maar hij staat in een drukke straat. Om een fiets te stelen en de sloten open te maken hebben sommige dieven slechts een halve minuut werk. Dat kan te lang zijn omdat voorbijgangers die het maar verdacht vinden de politie kunnen alarmeren. Politieagenten patrouilleren regelmatig in winkelstraten. Dieven gaan niet te lang sleutelen omdat de pakkans dan groter is. Binnen een paar tellen is het wiel eruit en lopen ze verder. De eigenaar moet zijn fiets wel laten staan omdat een fiets zonder wiel moeilijk te verplaatsen is. Als de drukte is verdwenen, bijvoorbeeld na sluitingstijd van de winkels, dan komen de gehaaide boeven met een betonschaar of slijptol en knippen het stalen slot open. Elk fietsslot is door te knippen met een schaar die wordt gebruikt in de bouw om het stalen vlechtwerk van betonconstructies af te korten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Slijptol slot: https://www.politie.nl/nieuws/2015/maart/23/08-agenten-arresteren-fietsendief-op-heterdaad.html

Reageer op het artikel "De sloopfiets, onderdelen voor fietsendieven"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!