InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Zo gaan we steeds stijlvol gekleed

Zo gaan we steeds stijlvol gekleed

Zo gaan we steeds stijlvol gekleed Schoonheid is relatief en hangt van vele factoren af. Volgens velen zit schoonheid van binnen, maar het oog wil uiteraard ook wel wat. De meerderheid van ons wil steeds zo stijlvol mogelijk gekleed gaan, aangepast aan alle omstandigheden. We willen immers nergens uit de toon vallen. Hoe kiezen we nu dié kledingstijl die het best bij onze persoonlijkheid en bij de huidige trends past? Met welke tips en kledingadviezen houden we best rekening, zodat we overal mogen gezien worden?

Dresscode

Een kledingvoorschrift, kledingcode of dresscode is in de eerste plaats een sociale code. Deze code geeft aan welke soort kleding in welke omstandigheden het meest geschikt is voor ons. We onderscheiden drie dresscodes, namelijk formeel, business-casual en casual. De meerderheid van deze adviezen zijn duidelijk cultureel bepaald. Maar hoe kiezen we de kledij die het best bij ons figuur past, zodat we niet met overvolle kleerkasten opgescheept zitten waar we uiteindelijk weinig of niets van gebruiken? Vele landgenoten spenderen immers handenvol geld aan kledij, maar uiteindelijk beschikken ze over weinig écht geschikte kleding.

Professionele dresscode

In sommige gevallen wordt zo een dresscode in formele regels vastgelegd. Zo kan een speciale dresscode in het personeelsreglement van een bedrijf vastgelegd worden. Onze styling moet binnen de voorgeschreven dresscode van ons bedrijf passen. In dit kader komt de strikt formele dresscode tegenwoordig het minst voor, en behoort vooral tot de financiële wereld.
Business-casual komt dan weer veruit het vaakst voor. Ze is voor velen ook de gemakkelijkste dresscode, ongetwijfeld door haar vrije karakter, gekoppeld aan een aantal basisregels. Jeans kan, zolang die past binnen de werksfeer.
Bij de casual dressing code denken velen dat hier géén kledingregels bestaan, en we dus volledig vrij zijn in het dragen van kleding. Kledingregels zijn er echter altijd, zelfs als ze niet op papier staan. Een professionele en verzorgde look zal altijd en in alle omstandigheden in ons voordeel spelen.
Door rekening te houden met zowel de dresscode als de stijl, ons figuur en de kleur, kunnen we een sterke én persoonlijke kledingstijl uitbouwen, zowel privé als voor ons werk.

Eigen stijl uitbouwen

We moeten ons in de allereerste plaats goed kleden voor onszelf, niet voor anderen. We moeten ons vooral goed voelen in onze kleding. Bij de keuze ervan is het van groot belang dat we een eigen stijl uitbouwen, zowel privé als op het werk. Door het realiseren van een sterke kledingstijl, tonen we wie we écht zijn en kunnen we ons van de grijze meningte onderscheiden, op een echt stijlvolle manier. Bij het samenstellen van onze garderobe, moeten we zeker oog hebben voor details. De uiteindelijke afwerking van onze kledij mogen we daarbij beslist niet over het hoofd zien. Gebruik steeds passende accescoires en combineer met kleuren, zelfs in formele omstandigheden.

Figuur, lichaamslengte en lichaamsvomen

Styling is pas geslaagd als we in de eerste plaats rekening houden met onze lichaamslengte en lichaamsvormen. Het kiezen van onze kledingstijl om onze zwakke punten te verdoezelen, is fout. Zo'n aanpak zal inderdaad de zwakke punten van onze figuur wegwerken, maar we zullen ons op die manier zeker niet goed in ons vel en in onze kleding voelen. We kunnen met onze kledingstijl integendeel veel beter onze sterke punten benadrukken.

Kleur

Ook de kleuren die we dragen zijn erg belangrijk. Dat wil zeker niet zeggen dat we ons steeds moeten laten leiden door de vierseizoenkledingtheorie. Het is ronduit onrealistisch en zelfs kortzichtig om mensen in hokjes te plaatsen en dit over alle leeftijden en persoonlijke voorkeuren heen. Iemand met een bleke huidskleur, zal beter voor de dag komen in zachte kleuren. Een meer mediterraan type straalt in fellere kleuren. Een wintertype staat niet met pasteltinten of met goud. Dat betekent echter niet dat we nooit een kleur mogen dragen die ons minder goed zou staan.

Modetrends 2011 voor vrouwen

  • Kleuren: was zwart jarenlang dé modetrend bij uitstek, dan heeft deze kleur nu volledig afgedaan. Zwart wordt het komende seizoen vervangen door blauw, marineblauw en indigo. Geel zal ongetwijfeld ook veel te zien zijn.
  • Lengte: deze zomer bestaat er geen middnweg. Het is een érg kort rokje in felle kleuren, of een lange jurk mét split.
  • Jeans zijn bij voorkeur gebleekt, erg donker én vrouwelijk. Met jeans kan en mag alles.
  • Accessoires: In tegenstelling met vorig jaar, zijn zowel halskettingen en armbanden nu zo fijn mogelijk. De hoeden daarentegen kunnen niet groot genoeg zijn. Half hoge hakken en platte schoenen met puntige neus en lakschoenen zijn komende lente en zomer absolute blikvangers.

Modetrends 2011 voor mannen

  • Linnen pakken, nauw aansluitend en gecombineerd met jersey.
  • Broeken met hoge taille en rechte pijpen.
  • Kleuren: azuurblauw, turkoois, alle grijstinten, zand en kaki.
Gerelateerde artikelen
Kledingvoorschriften zakelijkKledingvoorschriften zakelijkDe normen van kledingvoorschriften vervagen en op zich is daar niets mis mee, maar dan moet het gelijkmatig voor een hel…
Dresscodes, wat moet ik aan?Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?Wat je draagt naar je werk is afhankelijk van het soort werk wat je doet. Er kan sprake zijn van een geschreven of onges…
Gordijntrends: soorten gordijnenGordijntrends: soorten gordijnenJe hebt een stijl gekozen voor je interieur. Wat voor soort gordijnen kies je? Niet alleen in interieur en woonstijl zij…
Dress for successDress for successDress for success: hoe ga je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek, wanneer je niet de middelen hebt om nieuwe kle…

Reageer op het artikel "Zo gaan we steeds stijlvol gekleed"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!