InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?

Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?

Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk? Wat je draagt naar je werk is afhankelijk van het soort werk wat je doet. Er kan sprake zijn van een geschreven of ongeschreven dresscode. Wat kun je echt niet dragen naar je werk?

Verschillende beroepen, verschillende outfits

Veelal zal het beroep wat je hebt de keuze van je kleding en je accessoires bepalen. In een aantal beroepen draagt men uniforme kleding en dan lijkt het gemakkelijk om niet de fout in te gaan met wat je draagt. Maar wat je draagt beperkt zich niet tot kleding alleen. Geurtjes, sieraden en schoeisel maken ook deel uit van de dagelijkse outfit.

De dresscode binnen een bedrijf

Bij veel bedrijven is er een dresscode vastgesteld. Dit is vaak het geval wanneer men werkt in zieken- en verzorgingshuizen, fabrieken, restaurants, hotels etc. Bij veel bedrijven is er echter geen dresscode vastgesteld. Vaak gaat het dan om kantoren. Toch hebben deze bedrijven een ongeschreven dresscode. Mannen lopen er vaak in pak met stropdas en nooit in korte broek en vrouwen in een nette broek, jurk of rokje. Iemand die zich anders kleedt wordt hier niet op aangesproken, maar wordt wel beschouwd als een buitenbeentje

Hoe moet ik me kleden op het werk?

Hoe je je kleedt op het werk is allereerst afhankelijk van het al dan niet aanwezig zijn van een vastgestelde dresscode. Als er een vastgestelde dresscode is, dan zul je hierop gewezen worden bij aanvang van je functie binnen het bedrijf. Wat kleding en eventueel accessoires betreft heb je het dan gemakkelijk. Je draagt de kleding die voorgeschreven is.
Wanneer er geen vastgestelde dresscode is, dan wordt het lastiger om te kiezen wat je draagt. Het handigst is om
gewoon te vragen of er binnen het bedrijf een bepaalde kledingstijl wordt gehanteerd. Wanneer je dit niet prettig vindt, zorg dan dat je bij je sollicitatie en/of arbeidsvoorwaardengesprek goed je ogen gebruikt. Soms word je al voorgesteld aan je toekomstige collega's. Kijk goed wat er gedragen wordt binnen het bedrijf en kleed je daarnaar.

Wat kun je echt niet dragen naar je werk?

Onderstaande zaken hoor je echt niet te dragen naar je werk, ze kunnen storend zijn voor anderen of anderen irriteren. Bovendien kun je een bepaald beeld van jezelf creëren, wat misschien helemaal niet klopt, maar waardoor je wel als een bepaald type wordt bestempeld.
  • Draag geen rammelende kettingen of rinkelende armbanden. Voor je collega's die geconcentreerd willen werken kan dit zeer storend zijn.
  • Draag geen slippers en zeker geen flipflops (traditionele teenslippers). Het geluid hiervan kan ook zeer storend zijn. Bovendien zit niet iedereen erop te wachten uitzicht op je blote voeten te hebben.
  • Draag geen zware parfums. Voor het werk kies je voor een lichte eau de toilette. Je wilt niet de wandelende wolk genoemd worden. Bovendien vindt niet iedereen het geurtje waar jij zo dol op bent ook lekker ruiken.
  • Draag geen minirok of decolleté tot aan je navel. Je geeft hier een bepaalde boodschap mee af die ongewenste reacties kan geven.
  • Korte broek naar kantoor kan niet, ook is het nog zo warm.
  • Kleding met gaten of vlekken bewaar je voor een dagje thuis. Op het werk hoort je kleding heel en schoon te zijn, tenzij je een beroep hebt waarbij kleding vuil wordt. Dan zal je echter werkkleding dragen die vies mag worden.

Toch dragen wat je zelf wilt?

Natuurlijk is het, wanneer er geen kledingvoorschriften zijn, ook mogelijk om lekker aan te trekken wat je zelf wilt. Ieder bedrijf heeft medewerkers die hiervoor kiezen. Je zult er niet op aangesproken worden dat je "anders" gekleed gaat dan de rest, maar het kan wel belemmerend werken voor het verloop van je carrière. Het is in de meeste bedrijven zo dat mensen in nette en correcte kleding serieuzer genomen worden dan mensen die eigenwijsheid, nonchalance of sex appeal uitstralen door de keuze van hun kleding.
Gerelateerde artikelen
Werkkleding voor de zomerWerkkleding voor de zomerAls het een warme zomerdag is, lig je natuurlijk graag op het strand. Helaas kun je niet altijd naar het strand toe, wan…
Dress for successDress for successDress for success: hoe ga je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek, wanneer je niet de middelen hebt om nieuwe kle…
Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?Een bruiloft bezoeken: wat zijn de regels?Hij ligt in de bus: de uitnodiging voor een bruiloft. Of er nu vrienden, familieleden of kennissen gaan trouwen, er is o…
Dresscode voor mannen en vrouwenDresscode voor mannen en vrouwenWij maken een goede indruk door goede manieren en door er goed uit te zien. Er goed uitzien heeft natuurlijk met kleding…
Hoe draag je een V-hals shirt?Als de zomer aanbreekt en het warmer begint te worden, halen we de slippers uit de kast, onze rokjes beginnen korter te…

Reageer op het artikel "Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 09-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!