InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deur

Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deur

Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deur De kleine criminaliteit heeft grote gevolgen voor degene die er het slachtoffer van is. Ook als mensen zich ongevraagd aan de deur opdringen met minder vriendelijke bedoelingen. Wees alert als onbekenden bij u aanbellen want het kunnen oplichters zijn. Wend u bij klussen in- en rond de woning altijd tot bekende bonafide bedrijven in uw omgeving, waarvan de mond-tot-mondreclame positief is. Besteed dus geen klussen uit aan 'bedrijven' die ongevraagd aanbellen en hun diensten aanbieden. Want dat kunnen kluscriminelen zijn.

Gezond wantrouwen

Soms proberen vriendelijke mensen uw huis binnen te komen met een smoesje. Of ze doen zich voor als medewerker van een bedrijf of instantie die uw bankpas of pincode nodig heeft. Wees alert en bel de politie als u het niet vertrouwt.

Babbeltrucs

Oplichters aan de deur bedienen zich van verschillende 'babbeltrucs'. Twee meisjes komen bijvoorbeeld aan de deur met een zielig verhaal en vragen of ze even binnen mogen komen om hun moeder te bellen. Of twee dames, bellen aan omdat eentje ervan zo nodig moet plassen. Terwijl u de ene dame het toilet wijst is de ander al in uw linnenkast aan het snuffelen. Of een officieel uitziend en net gekleed persoon, doet zich voor als bankmedewerker die nodig uw pincode moet weten en u pinpas moet inzien, om de pas weer te activeren. Allemaal smoesjes om bij u binnen te komen of om uw geld afhandig te maken.

Belangrijke tips

Neem de volgende adviezen ter harte zodat u schade kan voorkomen of beperken:
  • Geef nooit uw pinpas of pincode af; niet aan de deur, niet per telefoon en niet per e-mail.
  • Houd uw pincode en pinpas altijd gescheiden.
  • Zorg dat het saldo op uw lopende bankrekening niet al te groot is.
  • Verlaag de limiet voor uw maximale opname van uw rekening.
  • Berg uw sieraden en waardepapieren op in een verankerd kluisje.
  • Gebruik kierstandhouder, deurspion en/of intercom.
  • Ga niet in op zielige verhalen en laat geen onbekenden binnen.
  • Vraag medewerkers van bedrijven altijd om een identiteitsbewijs, en bel zo nodig om de identiteit van de bezoeker te controleren.
  • Besef dat de meeste instanties nooit onaangekondigd een medewerker zullen sturen voor financiële zaken of reparaties. Ze zullen altijd eerst een afspraak maken.
  • Bel 112 als u het niet vertrouwt.
  • Blokkeer uw bankpas als u toch slachtoffer bent.
  • Telefoneer met de politie als u het niet vertrouwt.

Verkoop aan de deur en nep klusbedrijven

De politie adviseert om altijd goed op te letten bij verkoop aan de deur van diverse diensten. Onbekenden bellen soms aan en bieden - soms op dwingende toon - diensten aan. Denk aan gevelreiniging, dakgootreiniging, tuinonderhoud enz. Ze geven zogenaamd korting bij contante betaling vooruit. Laat u echter nooit verleiden of overdonderen om diensten te accepteren, waar u eigenlijk geen behoefte aan hebt. Ga liever in zee met bedrijven die in de buurt als vakkundig en betrouwbaar bekend staan. Vaak steekt die plaag van malafide nepklusjesmannen in het voorjaar de kop op. Ze willen niet alleen de goot schoonmaken, maar vaak ook het metselwerk opnieuw voegen, het dak repareren en andere vaak onnodige nepreparaties uitvoeren.

Het is natuurlijk niet in alle gevallen zo dat u met kluscriminelen te maken heeft. Die firma die uw dakgoot wil schoonmaken is inderdaad misschien wel een aardige jongen die pas gestart is. En degene die uw tuin wil onderhouden heeft misschien best verstand van planten. Maar omdat u geen zekerheid hebt, wilt u terecht niet met zo’n onbekende in zee. Als u degene die aanbelt niet wilt kwetsen, kunt u altijd zeggen dat u op dit moment niets nodig heeft, maar vraagt u om zijn visitekaartje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankpas / Pinpas gestolen of verloren. Wat nu?Bankpas / Pinpas gestolen of verloren. Wat nu?Ben je je pinpas of bankkaart verloren. Of is je pas samen met je portemonnee gestolen? Dit is natuurlijk erg vervelend.…
Wat is Pinpas Skimming en hoe kun je het voorkomen?Het komt steeds vaker voor: bankpassen en creditcards die worden geskimd. Hoe gaat dit in zijn werk en wat kun je er teg…
Skimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolenSkimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolenSkimmen, ook wel skimming genoemd, is fraude met een pinpas of creditcard. De pasgegevens worden gekopieerd tijdens het…
Tips om veilig te pinnen in het buitenlandTips om veilig te pinnen in het buitenlandOok in het buitenland is het vaak onhandig en onverstandig om veel geld op zak te hebben. Gelukkig bieden de meeste land…
Hoe kan ik skimmen voorkomen?Hoe kan ik skimmen voorkomen?Door het skimmen is een pinpas tegenwoordig niet meer zo veilig. Criminelen verdienen dagelijks duizenden euro’s door de…
Bronnen en referenties
  • Politie Kennemerland,
  • NH-Dagblad 23-2-2016

Reageer op het artikel "Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deur"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-06-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Misleiding
Schrijf mee!