InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Eenzame kerst: de oplossing

Eenzame kerst: de oplossing

Eenzame kerst: de oplossing Wie een eenzame kerst heeft, voelt zich niet prettig en twijfelt soms over de zin van het leven. Maar dat hoeft helemaal niet! Daarnaast zijn er mensen die er bewust voor kiezen om alleen te zijn met de kerstdagen. Kerst kan als alleenstaande namelijk ook heel leuk zijn. Je moet wel even weten waar je het zoeken moet.

Eenzame kerst

In november en december bereiden veel mensen zich voor op de feestdagen. Want de decembermaand is een gezellig drukke maand. Sinterklaas, kerstmis en oud op nieuw. Tenminste, voor de meeste mensen behoort dit een gezellige maand te zijn. Maar er zijn ook mensen die ontzettend opzien tegen de feestdagen, en met name de kerstdagen.

Alleenstaande mensen kunnen de kerstdagen als erg eenzaam ervaren. Terwijl andere mensen deze feestdagen met hun partner, kinderen, familie of vrienden vieren, zitten er ook veel mensen alleen met de kerst. Een kleine groep mensen kiest er bewust voor om kerst alleen door te brengen.

Woede of angst

Het alleen moeten zijn met de kerst kan woede met zich meebrengen. Boosheid naar de ex-partner toe omdat deze wel kerst viert met zijn/haar kinderen of nieuwe partner, of boosheid naar de familie of vrienden toe omdat ze je in de steek hebben gelaten. Maar ook bij het overlijden van een dierbare, kan er juist rond de feestdagen boosheid optreden, omdat het oneerlijk is dat men alleen is achtergebleven.

Deze woede is heel goed te begrijpen en ook een logische reactie op de feestdagen. Ook angst kan voorkomen: bang om deze feestdagen alleen door te moeten brengen, Misschien ben je wel bang dat er nooit meer een gezellige tijd aan gaat breken. Schaam je niet voor deze gedachten, want het is ook een hele moeilijke en zware periode.

Ondernemen met de kerst

Wanneer er echt niemand is die even tijd vrij heeft met de feestdagen voor jou, dan zit er niks anders op er zelf het beste van te gaan maken. Bedenk ten eerste dat je zeker niet de enigste bent die alleen is met de kerst! Overal in Nederland zijn mensen te vinden die noodgedwongen alleen de kerst moeten doorbrengen. Misschien een schrale troost om dit te weten, maar je staat er zeker niet alleen voor.

Probeer daarom iets leuks te gaan ondernemen. Overal is met kerst wel iets te doen. Wie niet standaard naar de Ikea wil op tweede kerstdag net als de rest van de bevolking, kan ook kiezen voor een bezoek aan bijvoorbeeld de dierentuin. Ontzettend leuk om te doen.

Veel steden organiseren ook single-avonden met de kerst. Of hebben een sociaal centrum dat met de feestdagen geopend is, en waar men terecht kan voor een hapje en een drankje en wat gezelligheid. Ideaal om eens een kijken te gaan nemen daar, want wie weet loopt er wel een ontzettend leuk persoon rond die zich net zo eenzaam voelt en waar je de klik mee kan vinden.

Internet

Natuurlijk is internet uitermate geschikt om contact te zoeken, vooral handig voor degene die niet de deur uit kan of wil. Kijk in november al eens rond op diverse datingsites en verbaas je erover hoeveel mensen graag de kerst met een ander door willen brengen. Wees niet bevreesd om zelf een leuke oproep te plaatsen en wacht de reacties met spanning af. Reageert er niemand op je oproep of zie je er geen leuke klik tussen? Ga op zoek naar een gezellige chatsite en breng daar je kerstavond door. Voordat je het weet, is het al drie uur 's nachts, want wanneer je eenmaal begint met chatten, vliegt de tijd! Vergeet niet er een lekkere kop koffie of warme chocomel bij te nemen, of een glaasje wijn.

Tips

Online dating

Zoek met Google of een andere zoekmachine op online dating. Sommige datingsites vragen geld voor de inschrijving, anderen zij gedeeltelijk of zelfs geheel gratis. Bedenk wel: hoe goedkoper (of gratis) het is, hoe meer fake en onzin er tussen zit. Wanneer er betaald moet worden, blijven toch meer de serieus zoekenden over. Overigens is het niet verstandig om met de kerstdagen op het oog haastig op zoek te gaan naar een relatie. Dit soort relaties houden niet vaak stand. Maar de kerstdagen doorbrengen met een eerste date of kennismaking, is natuurlijk wel erg spannend.

Chatten

Chatten kan op chatten.nl en chatcafe.nl, maar er zijn meerdere chatsites te vinden op het internet. Bekijk eerst of deze chatsite bij jou past, sommigen richten zich meer op jongeren en anderen weer meer op ouderen. Ook voor chatboxen geldt: er kan fake tussen zitten, wees daarom voorzichtig met het geven van je persoonlijke gegevens. Handiger is om bij een klik, eerst je msn-gegevens uit te wisselen. Vergeet ook niet om bijvoorbeeld nederland.fm aan te zetten en zoek de kerstzender op. Muziek maakt ook de sfeer.

Single-avonden

Kijk eens in de plaatselijke krant of op de website van je stad/dorp of daar iets aangekondigd staat over een single-avond. Bekijk ook eens de sociale centra of er wat te doen is. Een telefoontje is vaak al genoeg om meer te weten te komen.

Film kijken

Ga gerust naar de bioscoop, er zitten wel vaker alleenstaanden in de bioscoop. Of huur een leuke dvd. Wanneer je eenmaal in een boeiende film zit, vergeet je alles om je heen. Of doe een spelletje, op het internet zijn veel online spellen te vinden die je alleen kan doen of zelfs tegen een tegenstander. Wedden dat er vast wel iemand te vinden is die tegen jou wil spelen, ook op kerstavond? Een puzzel van 100 stukjes maken houdt je ook flink bezig. De puzzels van Jan van Haasteren zijn vaak erg komisch en ook in winterse sferen of kerstsferen te koop. Koop deze puzzel vóór de kerstdagen en begin eraan met de kerst.

Huisdieren

Heb je huisdieren? Geef hun ook een cadeau. Pak iets lekkers of een speeltje in en pak het samen weer uit. Een hond vind het vaak ook leuk om zelf het papier te verscheuren. Een knaagdier zal aan het papier gaan trekken als er iets lekkers in zit. En een kat zal een serenade brengen als hij ziet dat er een blikje vlees in het pakje zit. Een winterse wandeling op 1e of 2e kerstdag met je hond doet het ook altijd goed.

Kerstreizen

Vaak organiseren reisorganisaties juist rond de feestdagen extra reizen, speciaal voor alleenstaanden. Ontzettend leuk om te gaan doen want zo zie je wat van de wereld (of je eigen land) en je ontmoet ook nog eens nieuwe mensen. Heb je voldoende geld, zeker eens proberen! En voor wie niet zo een goed gevulde beurs heeft: maak eens een heerlijke wandeling door het winterwonderland. Of gewoon een boswandeling. Er zijn meerdere alleenstaanden die dit doen. Schaam je niet!

Tafelgenoten DVD

Het tafelgenoten DVD menu is een DVD voor mensen die met kerst alleen aan tafel zitten. De bedoeling is de DVD op te zetten en de TV tegenover je te plaatsen, of zelf tegenover de TV te gaan zitten. De DVD biedt verschillende tafelgenoten zoals een mooie dame, een heer of een klein kind. Ook is er keuze uit verschillende menu's. De DVD staat nu ook online op youtube.

Soms blijft kerst niet leuk

Een aantal mensen blijft kerst niet leuk vinden, wat ze ook proberen of ondernemen. Vaak heeft dit te maken met een gevoel van eenzaamheid, in de steek gelaten zijn, woede, angst of verdriet. Dit is een ontzettend naar gevoel en kerst is dan absoluut niet leuk. Het liefst kruip je in je bed en slaap je tot na de kerst, om maar niks van kerst mee te hoeven maken. Hopelijk wordt kerst een volgend jaar beter en leuker. Wie weet wat de toekomst brengt?
Gerelateerde artikelen
Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?De periode van kerst en nieuw is voor sommigen onder ons een periode van sociale verplichtingen en stress. We moeten vro…
Kerstcyclus: een periode vol feestdagenAls we het over "Kerst" hebben, denken we meestal alleen aan Eerste en Tweede Kerstdag. Er gaan echter nog feestdagen vo…
Kerst gewoontesKerst of kerstmis is een belangrijk jaarlijks feest voor iedereen. De oorspronkelijke gedachte achter kerst is de geboor…
De feestdagen voor nieuw samengestelde gezinnenDe feestdagen doorkomen is niet makkelijk, en zeker niet voor de ouders van nieuw samengestelde gezinnen. Elke ouder wil…
Bronnen en referenties
  • https://www.youtube.com/watch?v=CyTRAIi7A0M&list=UUB5-pZwtYdHszdrIum5Tddg&index=2

Reageer op het artikel "Eenzame kerst: de oplossing"

Reacties

Lieneke, 31-12-2018 21:52 #34
Voor mij zijn dit allemaal maar schijnoplossingen. Kerst en Oud en Nieuw wil je doorbrengen met de mens(en) bij wie je hoort en als je bij niemand hoort, vind ik het gezelschap van onbekenden de dan gevoelde eenzaamheid beslist niet oplossen. Ik weet dat het voor veel mensen anders is. Ik help als vrijwilligster bij de "Herberg", een initiatief van verschillende kerken hier voor mensen die alleen zijn en/of weinig geld hebben. Het gaat dan om avonden met gesprekken, spelletjes en een lekkere maaltijd. Ik vind het prima om er als vrijwilligster aan mee te doen maar ben me er tegelijkertijd van bewust dat ik eigenlijk ook tot de doelgroep behoor. Dat wil ik echter geenszins dus als ik niet meer in staat ben te helpen, zal ik daar niet meer komen. Zo zijn er nog veel meer initiatieven natuurlijk die voor veel mensen blijkbaar goed werken maar voor mij alleen maar de nadruk leggen op het feit dat ik bij niemand hoor en het minderwaardigheidsgevoel dat soms de kop opsteekt.

Fuckitall, 26-12-2018 23:16 #33
Tafelgenoten DVD is tenminste nog eens echt super gestoord. Welke freak heeft dat bedacht?! Overige oplossing niet veel minder treurig. #finedaytoext
Vandaag nog eens alleen koffie proberen te gaan drinken in een daarvoor bestemd gebeuren. Was overloaded met groepen, geen plaats in mijn onderhand vaste post wandel koffie huis. Kreeg lauwe koffie die ik buiten op kon drinken. Alles in deze maatschappij is ingericht op gezinnen of stelletjes, die bezorgen meer omzet.

Ben, 13-12-2017 14:42 #32
Zelf vind ik de kerstdagen een regelrechte ramp. Ik ben moederziel alleen. Of ik ga naar de hoogmis of naar een verpleegtehuis waar mijn moeder die in 2014 is overleden woonde. Verder dingen doen die je leuk vindt. Het ergste vind ik dat je in deze maatschappij vooral met de feestdagen geconfronteerd wordt met eenzaamheid.

Geeneenzamekerst, 06-12-2017 21:51 #31
Hallo,
Super goeie tips voor een leuke kerst alleen. Ik ga altijd naar een tuincentrum vlak voor de kerstdagen en ja dat doe ik alleen. Tevens voel ik mij niet perse eenzamer tijdens de kerst. Kan het hele jaar door meerdere keren voorkomen. Ligt er ook aan waar je woont. Ik woon een grote plaats in de randstad en daar zijn mensen vooral gericht op zich zelf of hun nabije omgeving. Ik woon hier alleen en kom hier niet vandaan. Ik heb oppervlakkige af en toe buitens huis maar daar blijft het bij. Als ik naar een andere plaats ga, ook in de randstad, heb ik meer aanspraak. Wel kan ik mij eenzaam voelen als je buiten loopt met hondjes en je loopt langs de ramen en ruikt heerlijke kookgeuren en je ziet mensen samen koken of aan tafel zitten, ja dan moet ik ook even slikken. Ik heb jarenlang in een gezin gewoond waar het zeer gebruikelijk was om een masker op te zetten tijdens de kerst. Je moest altijd vrolijk zijn en er ontzettend veel zin in hebben. Hele huis zat vol visite. Zeer grote familie. Hele jaar door sprak je geen hond maar met de kerst moest je ineens interesse hebben en vooral ook doen alsof. Ik ben liever alleen dan een kerst waar je vooral met doen wat mooi staat tijdens de kerst. Robert ten Brink moet eens stoppen met zijn uitspraak "want niemand mag met de kerst alleen zijn" Deze uitspraak geeft mij juist een eenzaam gevoel en daarnaast het gevoel hebben dat je een ontzettende kneus bent. Einde.

Leanne, 25-12-2016 13:56 #30
Iedereen die met Kerst alleen zit moet dit eens in overdenken: bij al die zogenaamd leuke, gezellige en 'oh-wat-hebben-wij-het-toch-fijn-met-elkaar" Kerstdiners zitten de meeste mensen met (verborgen) kromme tenen & klamme handen!

Vergeet nooit dat heel veel van die 'gezelligheid' een grote facade is die heel veel familiaire ellende en gezinsleed verbergt! Achter de schone sch(R)rijn van de zwaar opgetuigde kerstboom en het heilige "we moeten bij elkaar zitten en het leuk hebben want het is Kerst" gaan vaak zoveel verdrietige verhalen schuil…

Ik noem kerst al jaren het Grote Feest der Valse Schijnheiligheid, zowel uit eigen als andermans ervaringen sprekend. Waarom voelen zovelen zich verplicht met Kerst opeens op te komen draven bij hun (schoon/stief)ouders die de rest van het jaar nooit naar je omkijken? Of altijd alleen maar negatief over je doen? En dan met Kerst moet je opeens verplicht aardig zitten doen?… Ieder moet dat uiteraard zelf weten, maar als ik de verhalen om me heen hoor, ben ik heel blij dat ik met Kerst lekker relaxt alleen ben. Liever in m'n uppie happy zitten wezen, lekker films kijken, boeken lezen en uitrusten, dan de bezopen moppen van die foute oerdomme oom aan te moeten horen, het gekakel van schoonmama die elk jaar hetzelfde vertelt, de altijd fantastische vakantieverhalen van stiefvader die onder het genot van teveel wijn driekwart ter plekke uit z'n duimen zuigt alleen om jou te willen imponeren (wat altijd jammerlijk mislukt)… etc. etc. etc. Om nog te zwijgen van de mislukte 6 gangendiners die mensen opeens met Kerst menen te moeten koken… Hilarisch!

Als je er es goed over nadenkt is het alleen maar om heel hard over te lachen en er ver boven te staan, al dat opgeblazen Kerstgezever…

Pepijn, 27-09-2016 11:50 #29
Deze gehele kerst en oud en nieuw vier ik het ook alleen. Normaal was het met mijn familie, maar dat was de laatste jaren ook zo gezellig niet meer. Gelukkig heb ik denkbeeldige vrienden en een denkbeeldige vriendin, dus dat maakt het wat makkelijker. Hopelijk maak ik met oud en nieuw wat contact met mijn leuke buurvrouw. Die wel echt is. Wie weet opent er dan eindelijk een gesprek.

Sien, 24-12-2015 21:04 #28
Het is voor mij ook de éerste maal dat ik helemaal alleen zit, toen had ik als troost nog mijn hondje.
Maar ja na bijna 18jaar is hij ook overleden.Ik kan normaal goed mijn plan trekken normaal, .
Maar nu heb ik het efkes héél moeilijk.
Ach morgen nog één dag en het is zo weer zaterdag-))

Peter Derks, 13-12-2015 12:32 #27
Ook ik ben zo een mens die altijd alleen zit. de hele maand december is een rotmaand. toch laat ik me er niet door storen. gewoon omdat de eenzaamheid iets normaals is in mijn leven. ik ben voor mijn gevoel nu al 61j alleen. de kerstdagen hang ik voor de tv of ga een eindje fietsen. ik chat wat, en voel natuurlijk best wel iets. maar ik doe alsof het een normale week is. ik sta me niet toe, in de war gebracht te worden door een idioot feest
dat op een grote leugen gebaseerd is.
oud en nieuw ben ik net als een zenuwachtige hond, die met zijn lijf mee schrikt met elke knal. dan zit ik met oordoppen achter de pc te wensen dat het snel voorbij is, of dat het gaat gieten zodat alles in het water valt. al die olie bollen mogen ze houden. ik hoef er niet een. zo is al jaren mijn oud en nieuw. toch wil ik zeggen tegen iedereen. negeer het gevoel en doe alsof het een gewone week is. al het rotte gaat ook voorbij.

Roos, 04-10-2015 18:59 #26
Alternatief: nodig mensen uit om de kerstavond met elkaar te zijn - of tijdens de kerst om met elkaar eten te koken, een boswandeling te doen en of een film te gaan bekijken (thuis of in de bios) - dit kan! meld je aan bij NMLK40up en voordat je 't weet heb je een hele leuke nieuwe vriendenkring waar je leuke activiteiten mee kan beleven. Let wel: het is GEEN datingsite de opzet ervan is om nieuwe mensen te leren kennen.

Mama, 26-12-2014 19:48 #25
Mijn huidige man en ik werken allebei in de zorg. Met kerst werken we allebei. Als hij vroege dienst heeft heb ik late en vice versa. Vanavond zit ik dus alleen thuis. M'n kids zijn bij m'n ex. Zijn kids zijn bij zijn ex. Ik mis m'n kids op zo'n dag enorm en het huis is zo leeg. M'n vriendin woont n flink endje weg en m'n familie aan de andere kant van het land. Ik realiseer me echter wel dat ik een liefdevol gezin heb en vele anderen niet. Toch mis ik mijn ouders en kids nu enorm en het hebben van leuke vriendinnen in de buurt. Westerlingen zijn zo op zichzelf. Moeilijk blijvend contact mee te leggen op de 1 of andere manier?

Patricia, 25-12-2014 08:22 #24
Ik ben wel getrouwd, maar erg eenzaam in mijn huwelijk. Zo heb ik op kerstavond gekookt, maar mocht van hem niet meer aan tafel zitten toen ik gedaan had met eten. Ik ben dan maar van pure ellende naar bed gegaan. Hij is dan nog eens uit geweest, maar ik weet niet naar waar.
Naar mijn ouders kan ik niet meer, mijn moeder is overleden en mijn vader gaat liever naar de buren.

Priscilla, 24-12-2014 13:48 #23
Ook ik ben dit jaar met kerst alleen. Ik ben 25 en heb op jonge leeftijd mijn moeder verloren geen contact met me vader. En tot mijn 14e in pleeggezinnen gezeten etc. Ik ben het gewend om alleen te zijn en verwacht ook niet dat iemand mij uitnodigt om samen te vieren. Dat doet me veel pijn ik wil mezelf ook niet opdringen, het liefst wil ik dat deze dagen zo snel voorbij zijn. Vaak voel ik me dan down huil ik wat en probeer dan weer mezelf te herpakken en positief te zijn. Ik trek dan wat moois aan kook wat lekkers voor mezelf, muziek hard aan filmpje kijken. En dan hopen dat de dag snel voorbij gaat. Maar ik moet bekennen dat het niet mee valt.

Robijntje, 15-12-2014 14:21 #22
Ik ben waarschijnlijk ook alleen met kerst, welke dag weet ik nog niet, maar mijn kinderen gaan een dag naar hun vader. Ik ben een type die goed alleen kan zijn dus ik vermaak mij wel met kerst. Ik zet een dvdtje op, zet wat zoutjes op tafel ga heerlijk onderuit de gooische vrouwen kijken. Natuurlijk is het veel gezelliger als je met familie bent, maar aangezien ik het met bepaalde mensen in de familie niet kan vinden, blijf ik liever thuis.

Een Verdrietige Moeder, 21-11-2014 17:47 #21
Ik ga dit jaar voor het eerst de kerst als single vieren. Na 22 jaar ben ik aan de kant gezet voor een ander. Gelukkig ben ik beide kerstdagen weg dus dat verzacht de pijn van een gebroken gezin. Ook heb ik gelukkig mijn kinderen waar ik het nog gezellig mee kan maken. Toch zie ik ondanks alles enorm tegen de feestdagen op, ik ben nog nooit alleen met kerst geweest.
De pijn is erg scherp, zeker omdat de breuk met mijn ex nog erg vers is en hij al weer een ander heeft. Hij begrijpt mijn pijn, woede, verdriet en eenzaamheid ook niet. Ik hoop dat ik er met kerst 2015 weer wat beter voor zal staan dan nu…

Louisa, 10-11-2014 16:43 #20
Aardig stukje. Voor mensen die echt alleen zijn met Kerst zou je misschien nog wat alternatieven kunnen beschrijven. Eentje, die ik echt te gek vind, zijn die van mensen die zelf een etentje organiseren: ze geven aan voor hoeveel mensen er plaats is aan de eettafel bij hen thuis en selecteren er een aantal van de aangemelde 'kandidaten'. Lijkt mij ook wel wat! Ook ben ik een keer een wandeling gaan maken met een single-groep met aansluitend een diner. Vond het heel goed te doen en niemand, die het gek vindt, dat jij ook alleen bent, natuurlijk :-)

Jan, 29-12-2013 20:36 #19
Wat zal ik blij zijn als de zgn. feestdagen weer voorbij zijn. Het commerciële gedoe deze maand dat in alle mogelijke vormen door mijn strot geduwd wordt. Nieuwsoverzichten en irritante kerstmuziek waar ik niet bepaald op zit te wachten. De acties en inzamelingen hier op de regionale omroep voor de voedselbanken. Zodat ook de armen onder ons "fijne dagen" zullen hebben. Even later hoor ik de verwachte omzet van de vuurwerkverkoop dit jaar en die het voorgaande jaar zeker zal doen overtreffen. Ook mijn eenzaamheid op dit moment als gevolg van een verbroken relatie speelt mij dit jaar parten. En dan hebben we nog het uitzicht op januari. Handje schudden, geldgebrek, werkloosheid en mijn verjaardag. Bah!

Rob, 26-12-2013 14:21 #18
Voor het eerst met de kerst helemaal alleen. Kan niet anders zeggen dat ik het als vreselijk ervaar. 5 jaar geleden gescheiden en daarna aan een nieuwe relatie begonnen. Ikzelf had 2 kinderen en zij 3. We waren totaal niet voorbereid op alle problemen van een samengesteld gezin en in mei weer uit elkaar gegaan. Familie heb ik niet en door die 2 scheidingen ook geen vrienden meer overgehouden. Hadden geen begrip voor de eerste scheiding en ook niet voor die 2e. Zit al sinds de zomer tegen de kerst dagen aan te hikken. Ben iemand die niet makkelijk contacten legt dus zag het al helemaal aankomen. Zou het liefst door al deze feestdagen heen slapen. Ik weet dat ik vele lotgenoten heb maar vind het vreselijk. Je hebt veel te veel tijd om na te denken over je verleden en word daar dan nog droeviger van. Hoop dat ik volgend jaar een fijnere kerst heb. Hoe erg eenzaamheid is, kan je alleen zeggen als je het hebt ervaren.

Amy, 25-12-2013 22:24 #17
Sterkte allemaal, ik vind het erg moeilijk om kerst alleen door te moeten brengen. Ik geloof niet dat ik geboren ben om zo alleen en eenzaam te zijn. En dan ook nog Oud & Nieuw met allemaal vrolijke stelletjes, pffff was het maar januari…

!?, 25-12-2013 18:18 #16
Ik ben afgelopen jaar gescheiden. Vanwege eerdere relatie-problemen (een scheiding komt niet uit de lucht vallen) ben ik al vaker alleen geweest met de kerst en oud en nieuw. Mijn kindje is bij zijn vader. Ik kies er bewust voor om te ervaren hoe het is alleen, dus ik ga mezelf niet uitnodigen bij anderen of maar bij mijn ouders zitten. Mijn zus heeft ook zo haar sores en iedereen heeft zijn eigen leven.
En ja, dat is 'anders'… ja, ik ga alleen met de hond wandelen in het bos, ja ik kook voor mezelf, ja, de tranen komen als ik naar een cd luister die ik speciaal heb gemaakt met al mijn favoriete nummers. En ja, datingsites werken lang niet altijd zoals gehoopt/beloofd, dus dat heb ik opgegeven (daar werd ik alleen maar onrustig van).
En toch, ben ik niet boos, niet bang, niet verbitterd, niet eenzaam… ik voel me nu eenmaal fijner als ik een gezellig gezin bij me heb. Maar het is niet anders.
In plaats van toegeven aan de bittere angst dat je zielig bent en altijd zult blijven… kies te ervaren hoe het nu is en wees je ervan bewust dat als je positief bent en blijft de toekomst van alles kan brengen. Ik heb mezelf!
Helaas is het echt zo dat als je een negatieve kijk hebt op dingen dat je ook negatieve dingen op je pad zult vinden.
Beslis, en doe het dan ook echt, om het volgend jaar anders te doen als je er zo'n last van hebt.
Zoek (en gij zult vinden) tijdig iemand om mee af te spreken, te koken etc. Al is het maar een vage kennis, of via via. Gooi eens een balletje op! Voor dit jaar is het misschien te laat. Wat ga je volgende keer doen?

Mandy, 25-12-2013 13:21 #15
Maria, 06-12-2013 02:45 #10
Nou ik ben ook alleen met de kerst, zijn er niet meerdere hier waarbij we gezellig ergens naar toe kunnen gaan, kan ook bij iemand thuis. Alleen is niet zielig, maar wel jammer, het kan zo gezellig zijn met elkaar. Wie neemt het initiatief?

Quote : Maria, heel leuk voorstel van jou. misschien naar volgend kerstmis toe kunnen we dit initiatief nemen? nu is het een beetje te laat. Wie zich nog herkent in deze situatie, laat maar iets van zich horen.

Peter, 18-12-2013 11:03 #14
Eenzame kerst heb ik nooit last van gehad. maar als je relatie voor bij is en beiden ouders zijn overleden en familie en vrienden denken bij zichzelf die is wel onder pannen. hun vragen niet eens wat doe jij met kerst. Ik ga mezelf niet uitnodigen, maar de eerste kerstdag ben ik alleen tweede kerstdag komt me zoon. maar verder maar zien. dan zie je op tv met kerst is niemand alleen. te veel mensen zijn met zichzelf bezigt. nieuwe mensen leren kennen is een idee Jammer dat we niet kunnen mailen samen kokkerellen of uit eten gaan of wat anders?

Gerda, 12-12-2013 15:17 #13
Ik loop er al een poosje aan te denken om met kerst iets te organiseren voor mensen die eenzaam zijn. Ik vind het zelf heel erg leuk om te kokkerellen en zou het b v leuk vinden om dit voor een aantal mensen te gaan doen in de vorm van een koud/warm buffet (tegen een kleine vergoeding). Het lijkt mij leuk om dit te doen met leeftijdgenoten (ruim genomen tussen de 40 en 60 jaar). Alleen vind ik het zo lastig waar ik moet beginnen want ik wil niet dat er misbruik van gemaakt word en wil ik toch ook wel graag van te voren weten wie ik in huis haal. Heeft er misschien iemand een tip voor mij? Ik hoor het graag!

Wil, 11-12-2013 08:06 #12
Ook ik ben alleen, niet helemaal echt, maar ik woon nog samen met mijn man die momenteel steeds meer een oude knorrepot wordt. Heeft nu 2 weken geleden gezegd ik heb een hekel aan de feestdagen. Doe er niet veel aan, ga niet naar de kennissen want die gaan gourmetten en daar heb ik een hekel aan en dat stinkt zegt hij. Dus het wordt voor ons wel eenzaam, misschien niet echt alleen. Misschien kan je dan beter alleen zijn dan is het (voor mij misschien) gemakkelijker om vertier te zoeken. Verder familie en vrienden heb ik ook niet.

Peter, 09-12-2013 02:22 #11
Misschien een leuk initiatief Maria: ik wordt ook weer verplicht om alleen de kerstdagen door te komen (of om mezelf ergens uit te nodigen als het lukt).

Ik ben alweer tien jaar gescheiden en vooral de kerstdagen vind ik een ramp en ik ben geen ondernemend type, dus vaak betekent dat een magnetronmaaltijd en de TV (waar gans Belangrijk Nederland quasi gezellig gaat doen in een programma dat twee maanden geleden is opgenomen); ben altijd blij als het weer januari is.

Als we met z'n allen ergens af zouden kunnen spreken voor een etentje (ik woon in Noord Brabant), dan lijkt me dat top.

Maria, 06-12-2013 02:45 #10

Viviane, 04-12-2013 09:05 #9
Hoi Ann en alle andere eenzame kerst vierders. Ik heb zo'n hekel aan deze dagen. Je weet alweer ver van te voren hoe het gaat lopen. Elke keer denk ik weer misschien wordt ik dit keer ergens bij betrokken, maar uiteindelijk is het toch weer de keiharde confrontatie dat je geen familie heb en geen vrienden. Iedereen is druk bezig met hun familie bezoekje en ondanks dat ze altijd zeggen viv jij bent familie… Als er dan familie momenten komen, belt niemand mij op. Dus als er iemand is die deze kerst alleen is… Kom gezellig langs. Nemen we een wijntje en misschien is het zo stuk beter te verwerken.

Ann, 28-11-2013 05:50 #8
Ook ik ben dit jaar weer alleen met kerst. Het zijn donkere dagen die erin hakken. En aan al die tips heb je weinig aan als je er zelf niet voor kiest. Mijn vriend heeft het pas uitgemaakt. Ik zie er erg tegenop en vraag me af hoe ik erdoor kom. Heb geen familie contact meer en weinig vrienden waar ik het mee kan vieren. Zou graag met iemand samen zijn die er ook behoefte aan heeft en wie er in zijn eentje tegenop ziet. Misschien kunnen we elkaar erdoor heen slepen en wordt het toch nog iets verdraagzamer. Alleen is maar alleen. Niemand zou alleen moeten zijn. Ik hoop dat er iemand reageert en wens alle eenzame mensen met kerst. veel sterkte!

Esther, 20-11-2013 10:35 #7
Ik vind het ook al jaren een kwelling, geen ouders, geen familie. Ik heb wel een man en een dochtertje, natuurlijk ben ik blij dat ik hun heb maar toch vind ik het nog steeds een moeilijke periode. Mijn 5 jarige komt thuis met opa en oma verhalen van een ander kind. Wij hebben geen opa en oma… geen feest met een hele familie. Natuurlijk probeer je er iets van te maken, zeker voor je kind en partner maar echt fijn is het niet. Eigenlijk zou er een soort vriendenbank moeten komen voor mensen die behoefte hebben aan contact!
Sterkte allemaal!

Rita, 08-11-2013 16:58 #6
Mijn echtgenoot is op 16 Augustus overleden, we hebben geen kinderen. Ik begin er nu al iedere dag aan te denken hoe ik de feestdagen, special Kerst, ga doorgeraken. Op familie zal ik niet moeten rekenen voor één paar uurtjes gezellig rond de tafel te zitten en echte vrienden heb ik niet. Kan alléén maar hopen dat ik er doorgeraak.

Anna, 17-10-2013 13:10 #5
Vanaf mijn 29e heb ik geen ouders meer, een broer of zus heb ik nooit gehad. Ik ben nog altijd verbaasd dat niemand met kerst erbij stil staat dat ik geen gezin heb om op terug te vallen. Op 1e kerstdag altijd thuis, ook niemand die op bezoek komt. Ik vind het verschrikkelijk dat het zo gaat. Alsof je er niet toe doet. Ik zie nu alweer op tegen de kerst.

Greetje, 08-10-2013 08:37 #4
Op 18 februari jl. overleed, geheel onverwacht, mijn partner. De liefde van mijn leven en mijn soulmate. De dag voor zijn overlijden waren we nog met onze trouwplannen bezig en een dag later moest ineens een uitvaart worden geregeld.
De afgelopen maanden heb ik geprobeerd het leven op te pakken zonder mijn schat. Maar nu al, in oktober, zie ik tegen de feestdagen op. Ik mis hem en ik red het niet zonder hem. De tips zijn goed, maar ik denk niet dat het me nu verder helpt. Mijn leven heeft zijn kleur verloren. De eenzaamheid groeit naar mate de tijd verstrijkt. En dan zeggen ze dat de tijd alles heelt. Dat de pijn minder wordt. Ik ervaar het tegenovergestelde. Het verdriet grijpt me steeds meer naar de keel. Om mij heen gebeuren er allemaal mooie dingen. In augustus ben ik tante geworden. Geweldig, maar exact een half jaar naar het overlijden van mijn lieve schat. Hij keek er naar uit om oom te worden. Mijn neefje is prachtig, maar zijn geboorte maakt het verdriet extra groot. De woede stijgt. Dit had ik samen met hem moeten beleven. Waarom moest het eindigen? En waarom op deze manier? Iedereen bewondert mijn "kracht". Ik ben in hun ogen zo sterk. Maar ik voel mij zo zwak, zo alleen… Ik heb helemaal geen kracht… Hoe kunnen mensen iets bewonderen wat er helemaal niet is? Ik wil zo graag weer bij hem zijn.
Het is niet voor te stellen dat het leven weer mooi kan zijn, dat de pijn daadwerkelijk door de tijd wordt verzacht. Ik ben dat vertrouwen volledig kwijt.

Ann, 24-12-2012 23:24 #3
Nou kan ook niet vrolijk worden van de tips. Ben net een week geleden erachter gekomen dat me vriend liever de kerst met zijn dierbare zus wil doorbrengen waar ik niet welkom ben al drie jaar terwijl ze onze relatie maar niet met rust laat. Ik zit nu alleen. En kan niks bedenken om er wat leuks van te maken. Sorry maar als je alleen zit met kerst kan het toch ook zijn dat je het echt niet leuk vind.

Dylan, 24-12-2012 15:59 #2
Natuurlijk moet je het wel zelf leuk maken als je alleen met de kerst bent maar hoe? Zelfs alleen er op uitgaan bijvoorbeeld naar de dierentuin kun je je nog eenzaam voelen. Juist op een drukke plek met veel mensen en gezinnen en je bent alleen kun je je nog heel eenzaam voelen. Ik denk dat ook vaak alleenstaanden dit mijden en liever met iemand daar heen gaan. Maar het is en blijft moeilijk vooral mensen die minder mobiel zijn, De samenleving lijkt ook meer gericht op 2 of meer personen dan op de singles. Men lijkt er al van uit te gaan dat iedereen gelukkig en gezellig kerst viert maar met partner, kinderen, familie of vrienden maar dat is beslist niet zo. Kijk alleen maar naar de reclame het ultieme kerstfeest met familie, voor de open haard en alles gezellig, Lijkt mooier dan het is. Ik geloof best wel dat een bepaald deel van de mensen zelfs deze dagen haten. Reactie infoteur, 24-12-2012
Een hoop mensen kijken ook erg op tegen deze feestdagen. Al helemaal wanneer je minder valide bent en gedeeltelijk of helemaal afhankelijk bent van anderen. Dit artikel beschrijft dan ook slechts een aantal tips om toch de feestdagen door te komen. Mooier zou zijn als kerst samen gevierd kan worden.

M. Rotgans, 24-12-2012 06:55 #1
Ik snap niet hoe iemand het alleen zijn met de feestdagen leuk kan maken.
Volgens mij is de auteur van dit bericht nog nooit alleen geweest met die dagen getuige de idiote ideeen.
Dating sites zijn alleen mensen die erop uit zijn snel rijk te worden over jou rug, naar de dierentuin of een bos wandeling in je uppie, ja hoor vast.
Dat is het grote probleem in deze tijd niemand heeft tijd voor een ander alles wat telt is geld bij elkaar schrapen en andere de ogen uit steken men zou eens stil moeten staan bij de ellende die er op dit moment in dit land is maar nee hoor niemand staat er bij stil en dan aan komen met een bericht als dit, het is een schande je kan mensen die alleen zitten met deze dagen niet dieper kwetsen Reactie infoteur, 24-12-2012
De auteur van dit artikel is zelf jarenlang single geweest en alleen met de kerstdagen en spreekt dan ook uit ervaring (en een vaste relatie gevonden via een datingsite). Er zijn voldoende mensen die het wel leuk vinden om iets te ondernemen met de kerst, desnoods alleen. Probeer die negativiteit die u nu uitstraalt van u af te zetten en te genieten van het leven. Fijne feestdagen!

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 34
Schrijf mee!