InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Let goed op dat online-apotheek geen nepmedicijnen verkoopt

Let goed op dat online-apotheek geen nepmedicijnen verkoopt

Let goed op dat online-apotheek geen nepmedicijnen verkoopt Een internetapotheek werkt eigenlijk hetzelfde als andere online winkels. Door op de gewenste artikelen te klikken komen ze terecht in het digitale winkelmandje. Betaling gaat meestal via iDeal. Met dat systeem wordt het geld direct overgemaakt via internetbankieren. De bestelling wordt doorgaans aangetekend verzonden. Maar er worden veel vervalste medicijnen via internet verkocht. En nepmedicijnen brengen de gezondheid van de gebruiker in gevaar, ook omdat nepmedicijnen gevaarlijke stoffen kunnen bevatten. Controleer daarom via het stappenplan van de overheid de betrouwbaarheid van de aanbieder.

De voordelen van online medicijnen

Vaak zijn medicijnen online voordeliger dan bij de apotheek in de straat. Ook is het soms natuurlijk makkelijk en tijdbesparend dat je de deur niet uit hoeft. En dan is de internetapotheek ook nog eens 24 uur per dag open voor het in ontvangst nemen van bestellingen.

Recept nodig

Als je bij een gewone apotheek een recept voor een bepaald medicijn nodig hebt, dan geldt dat ook op internet. Als je tenminste bij een veilige en betrouwbare webwinkel aanklopt. De huisarts kan het recept doorsturen (als hij de website betrouwbaar acht). En hij zal dat bijv. per email doen.

Online dokter

Soms schrijven artsen die aan de website verbonden zijn een recept uit, op basis van een formulier dat de klant moet invullen. Maar officieel is dit niet meer toegestaan omdat de geneesmiddelenwet nu bepaalt dat een arts de patiënt tenminste eenmaal moet hebben gezien om een recept of herhaalrecept te mogen uitschrijven. Je kunt je dus afvragen hoe betrouwbaar een dergelijke web-apotheek is als hij op dit punt al de wet overtreedt.

Hoe controleer ik de betrouwbaarheid van een internetaanbieder

Volgens de consumentenbond is een groot deel van de op internet verhandelde geneesmiddelen niet betrouwbaar. Er zit bijvoorbeeld geen werkzame stof in de pillen en tabletten of de samenstelling deugt op andere punten niet. Soms worden medicijnen niet geleverd of onderschept door de douane. Bestel daarom alleen medicamenten via internet op betrouwbare sites. De overheid heeft een Stappenplan om te weten of de website van de online apotheek betrouwbaar is.

Mannen in witte jassen

Laat je ook niet inpakken door foto’s op de website van mannen in witte jassen, want slagers hebben ook witte jassen. Als er namen van artsen en gediplomeerde apothekers worden genoemd, dan kun je op bigregister.nl nagaan of ze echt als zodanig zijn geregistreerd. Overigens kun je op apotheek.nl nagaan of de betreffende internetapotheek in Nederland is gevestigd, zodat je de zekerheid hebt dat het bedrijf onder de Nederlandse regels valt, wat natuurlijk nog geen garantie is dat het om een betrouwbare onderneming gaat.

Zorgverzekeraar

Een andere instantie om na te gaan of een web-apotheek betrouwbaar is, is de zorgverzekeraar. Die weet exact welke aanbieder te vertrouwen is en welke niet. Je kunt dan tevens vragen of het bestellen via een web-apotheek invloed heeft op de vergoeding van de verzekeraar. Zonder recept is het trouwens bijna zeker dat je geen vergoeding krijgt van de zorgverzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen (16-11-2016)
  • Libelle 2010

Reageer op het artikel "Let goed op dat online-apotheek geen nepmedicijnen verkoopt"

Reactie

S. Garritsen, 30-09-2010 09:29 #1

Infoteur: Robbie
Laatste update: 03-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Medische industrie
Reacties: 1
Schrijf mee!