Hoe moet ik succesvol klagen?
In onze samenleving moet u goed voor uw rechten opkomen. Doet u dat niet, dan zult u vaak benadeeld worden. Op het moment dat u niet tevreden bent met bepaalde producten of diensten moet u een klacht indienen. Door goed te letten op klachtprocedures kunt u meer succes bereiken.
De mensen die zonder een wanklank altijd akkoord gaan, zullen in hun leven vaak nadeel ondervinden. Door te klagen kunt u vaak bepaalde aankopen terugdraaien of afdwingen dat u een bepaald deel van uw aankoopbedrag terug ontvangen. Bij de Belastingdienst geven ze bij de kennisgeving dat u geld terug moet betalen, al duidelijk aan hoe u een bezwaarschrift moet indienen als u niet akkoord gaat. Andere instanties en bedrijven zullen u niet wijzen op de mogelijkheden. Hierdoor moedigen ze namelijk aan dat u een bezwaar gaat indienen. Bij het klagen moet u niet te vel zijn, maar zeker ook niet te meegaand.
Hoe moet ik een klacht indienen?
De manier van klagen is sterk afhankelijk van het soort aankoop en het soort bedrijf. Indien u niet tevreden bent over aangekochte schoenen, kunt u eenvoudig teruggaan naar de winkelier om de schoenen om te ruilen. Bij een verzekeringsmaatschappij zult u een klacht schriftelijk moeten indienen en ook nog eens richten aan de directie. Sommige klachten kunt u ook telefonisch afwikkelen, maar in andere gevallen moet u schriftelijk klagen (of via internet). Een klacht over bijvoorbeeld een te lage vergoeding inzake een brand, moet u schriftelijk indienen en uw klacht duidelijk motiveren.
Klagen in de middenstand
De eenvoudigste klachten worden in de middenstand in de winkel afgewikkeld. Vooral ketens zijn bang voor reputatieschade en zullen alle klachten serieus behandelen. De meeste grotere landelijk bekende bedrijven zullen over het algemeen een goede service bieden. U kunt bij bedrijven als de Gamma en de Praxis zonder meer uw geld terug krijgen in het geval u de aangekochte materialen terugbrengt. Ze zullen zelfs nauwelijks aandacht besteden aan de reden dat u het terug brengt.
Andere bedrijven kunnen moeilijk gaan doen door u een tegoedbon aan te bieden. Met deze vorm van teruggave hoeft u niet akkoord te gaan, indien zij een ondeugdelijk product hebben verkocht. In dat geval hebt u recht op teruggaaf van het aankoopbedrag.
Klagen bij een bank of een verzekeringsmaatschappij
Met klachten over een bank of verzekeringsmaatschappij moet u in eerste instantie aankloppen bij de instelling zelf. Indien u er met de instelling zelf niet uitkomt, staat de weg open om aan te kloppen bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen. Hier kunt u terecht met klachten over bijvoorbeeld de afwikkeling van een schade, maar ook over een meningsverschil met betrekking tot de polisvoorwaarden. Zij kunnen u in eerst aanhoren, om te bepalen in hoeverre de klacht terecht is. Vervolgens kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij het klachteninstituut.
De ombudsman van dit Klachteninstituut probeert daarna uw klacht via zijn bemiddeling op te lossen. Indien dit ook niet lukt, staat de weg open naar de Raad van Toezicht Verzekeringen. De uitspraak van deze raad is voor de verzekeraar bindend. Indien u nog niet tevreden bent met de uitkomst, kunt u nog verdere stappen ondernemen via de rechter.
© 2010 - 2024 Esmee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klachten over de politieMedewerkers van de politie hebben zeer regelmatig en op verschillende manieren contact met burgers. Het gevolg kan zijn…