InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Poerdersramp 1935 op de Waddenzee

Poerdersramp 1935 op de Waddenzee

De Poerdersramp van 1935 op de Waddenzee. Op 25 september 1935 gingen 14 mannen uit Leeuwarden gezellig een dagje vissen op de Waddenzee. De leuke dag veranderde in een drama, toen vier van hen verdronken terwijl ze op schar aan het poeren waren. De Poerdersramp op de Waddenzee ging de boeken in. In 2010 werd er een gedenkteken geplaats voor de slachtoffers van de Poerdersramp op de Waddenzee in 1935.

Poerdersramp

De ramp van 1935 op de Waddenzee waarbij 4 mannen het leven lieten werd de poerdersramp genoemd, omdat de mannen op zee bezig waren met deze specifieke manier van vissen. Poeren is een soort lijnensysteem waarbij een tros met draden aan een hengel met daaraan wormen werden gebruikt om vis te vangen. In de jarení30 gebeurde dat veel (later ook nog wel) voor de Friese Waddenkust. Er werden zelfs boten verhuurd aan mensen voor dat doel. Er kwam een einde aan het levendige poeren voor de Waddenkust toen de Afsluitdijk werd aangelegd. Daardoor veranderde de stroom van het water, het water slibde steeds meer aan en de schar bleef daardoor weg.

De ramp in 1935

Heel veel mensen gingen aan het poeren als hobby, maar ook om aan voedsel te komen. Bij de poerdersramp in dat jaar kwamen vier mannen om het leven. Dit waren:
  1. Schoenmaker Hendrik Radelaar (34 jaar)
  2. Caféhouder Jacob Verf (28 jaar)
  3. Kapper Bruin Barendsma (43 jaar)
  4. Bakkersknecht Bernardus Tromp (28 jaar)

Hoe de poerdersramp tot stand kwam

De veertien mannen kenden elkaar en hadden zich opgesplitst in twee groepen. Een aantal van hen viste bij Koehool onder Tzummarum, de anderen bij de Westhoek onder Sint Jacobiparochi. Toen de veertien mannen vertrokken was het prachtig weer en stond er bijna geen wind. Toen de mannen echter op het Wad waren aangekomen werd dat opeens heel anders. Grote wolken met regen en hevige rukwinden zorgen voor metershoge golven. De mannen die in roeibootjes het water op waren gegaan waren stuurloos. Er werd wel geprobeerd om de mannen te redden, maar zelfs de Harlinger reddingboot kon het water niet op. Wel konden omwonenden van de Ouwedyk en Koehool de situatie niet langer aanzien en zij gingen zelf het water op om de mannen te redden.

Roeiboot slaat om: de mannen verdrinken

De roeiboot waar Hendrik Radelaar, vader van 6 kinderen in zat sloeg om. De man kon niet zwemmen en verdronk. In dezelfde boot zat Bernardus Tromp. Ook hij liet het leven. Radelaar spoelde nog dezelfde dag aan op land. Overigens kwamen twee van de slachtoffers weer bovendrijven in de gemeente het Bildt. De derde persoon spoelde aan in Franekeradeel. Jacob Verf werd pas weken later gevonden op Ameland.

Gedenkteken voor de redders van de poerdersramp

Voor de moedige mannen die het water opgingen om de wanhopige mannen op het Wad te redden is door Streekbelang Oost- en Westhoek een gedenkteken opgericht. Dit wordt op 25 september 2010 onthuld. Het is een kunstwerk van Marco Goldenbeld uit Sint Jacobiparochi. Hij maakt een stuk golvend staal waarin de HD 6 (het reddingsschip waarmee de mannen het water opgingen) is te zien. Als de zon op de dijk schijnt, wordt het geprojecteerd op de dijk. De namen van de redders zijn om het kunstwerk heen gegraveerd en er komt een gedicht bij van drie regels, uitleg over de ramp en de namen van de vier slachtoffers.
Gerelateerde artikelen
Disney Treasures: Mickey Mouse in Living ColorMickey Mouse in Living Color is een collectie van kleurenfilmpjes van Mickey Mouse. In deze collectie zitten de 26 leuks…
Disney Treasures: Mickey Mouse in Black and WhiteDisney Treasures: Mickey Mouse in Black and WhiteMickey Mouse in Black and White is een collectie met filmpjes van Mickey Mouse in het zwart-wit. Deze filmpjes zijn gema…
Verschillende type boten in de roeisportDe roeisport wordt steeds populairder, met als gevolg dat wedstrijden steeds vaker op televisie worden uitgezonden. Binn…
Disney Treasures: Silly SymphoniesWie is er niet mee opgegroeid de verhalen van de 3 biggetjes, het lelijke eendje en de grote boze wolf. Allemaal kennen…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Leeuwarder Kleine Krantsje

Reageer op het artikel "Poerdersramp 1935 op de Waddenzee"

Reacties

Sybe Radelaar, 15-04-2013 12:56 #2
Ik ben van 1930 en was 5 jaar toen de poerdersramp zich voltrok. nog steeds heb ik interesse in de berichtgevingen van destijds. ik heb nog steeds waardering en respect voor de redders. mijn vrouw en ik gaan zeker 2x per jaar van Arnhem naar de westhoek en
naar de noorderbegraafplaats in Leeuwarden. het graf staat geregistreerd op mijn naam en wordt onderhouden. naast het graf van mijn vader ligt Barendsma begraven. helaas is het graf van Tromp geruimd. jacob Verf ligt elders begraven.
mvg
sybe radelaar
radelaar187@kpnmail.nl
arnhem, 15 april 2013. Reactie infoteur, 15-04-2013
Fijn om te horen dat de redders van toen nu nog zo gerespecteerd worden. Ze hebben het verdiend!

Radelaar, Sybe, 27-09-2010 10:44 #1
Wij waren bij de onthulling en het was indrukwekkend en emotioneel. Geweldig initiatief van het bestuur en het is een pracht ontwerp geworden.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!