InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een schoonmaker in dienst nemen

Een schoonmaker in dienst nemen

Het huishouden kan er wel eens bij inschieten op het moment dat u druk bent met het werk of wellicht heeft u er gewoon geen zin in. Op zo'n moment kan een schoonmaker zeer goed van pas komen. In dit artikel kunt u onder andere informatie vinden over hoe u aan een schoonmaker kan komen, betrouwbaarheid, tarieven en de uren.

Waarom

Het huishouden neemt vaak veel tijd in beslag, niet iedereen heeft deze tijd. Ook wil niet iedereen de overgebleven vrije tijd besteden aan het schoonmaken. Een schoonmaker kan een ideale oplossing zijn zelfs voor als u het gewoon moeilijk vindt het huishouden zelf bij te houden.

Waar?

Er wordt tegenwoordig veel gesolliciteerd via internet. Zo kunt u via marktplaats al wellicht een aantal advertenties vinden van schoonmakers bij u in de buurt. Als het alleen voor uw huis is kunt u vaak beter kiezen voor één persoon dan een groot bedrijf. Met een persoon voelt het meer vertrouwd en het is meestal goedkoper. Er zijn ook organisaties waar zowel u als schoonmakers zich kunnen aanmelden, deze organisaties koppelen dan mensen en schoonmaakhuizen aan elkaar op het moment dat deze in de buurt zitten.

Betrouwbaarheid

Dit blijft een lastig punt bij het in dienst nemen van een schoonmaker. Eigenlijk zult u min of meer gewoon moeten vertrouwen op dat het goed gaat, ten slotte zult u wellicht niet thuis zijn als de schoonmaker aan het werk is. U kunt wel eventueel een contract samenstellen waar bepaalde regels in staan. Echter zult u alleen merken als de schoonmaker iets doet wat niet hoort/mag als er iets in kastjes anders is geplaatst of als er iets weg is. Pas op dat u geen valse beschuldigingen doet, misschien had de schoonmaker wel bedacht de inhoud van kastjes op te ruimen en staat iets enkel op een andere plek.
Misschien heeft iemand uit uw omgeving ook een schoonmaakster, u kunt eens rond informeren. Als een ander tevreden is over een schoonmaker zult u ook sneller overtuigt zijn.

Contract

Om eventuele narigheid te voorkomen kan er een contract opgesteld worden. Hierin kunt u onder andere het volgende noteren:
  • aantal uren
  • tarieven
  • aanschaf schoonmaakmiddelen
  • afspraken over kasten openen
  • werkzaamheden
  • opzegtermijn

Laat weten wat u wilt

Als iemand 2 keer in de week 2 uur komt schoonmaken kunt u best goed een schema realiseren met wat u wilt dat de schoonmaker in die tijd doet. Bedenk hoelang u zelf over een klus doet, maar neem de tijd dan nog wat ruimer. Niet iedereen is even perfectionistisch, het kan zijn dat uw schoonmaken langer over iets doet dan u had verwacht, maar wellicht doet diegene het wel heel erg goed.

Tarieven

De tarieven voor het schoonmaken lopen erg uit één. Het is dan ook zo dat sommige schoonmakers een eigen tarief hebben terwijl diegene van het schoonmaakhuis wellicht al een ander tarief in gedachten hadden. U kunt ongeveer verwachten tussen de 7 á 18 euro per uur kwijt te zijn. Uiteraard bepaald u wel zelf de uren dat u iemand wilt laten werken waardoor u ook deels de kosten drukken. Bedenk wel dat de schoonmaker ook weer belasting af moet staan. Hou rekening met de leeftijd en ervaring van de schoonmaakster.

Uren

U kunt een schoonmaker één keer in de week één uur laten komen echter is dat zeer weinig tijd om in schoon te maken. Wees dus realistisch over het aantal uren dat iemand nodig zal hebben voor het aantal werkzaamheden. Mocht u willen dat er iets extra gebeurd als de ramen zemen, dan kunt u er voor kiezen de schoonmaker een extra uur te laten komen of een ander wekelijks klusje kan niet worden gedaan in verband met de tijd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een schoonmaker in dienst nemen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 29-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!