InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het 'rickrollen'

Het 'rickrollen'

Het 'rickrollen' Never gonna give you up, never gonna let you down! Iedereen heeft het wel eens gehoord. Ouderen kennen het vooral als een stuk uit een lied van Rick Astley. Bij jongeren is het vooral bekend als een zogenaamde rickroll. Een grap waar al veel mensen zijn ingetrapt.

Geschiedenis van de rickroll

Rickrolling is in mei 2007 ontstaan op het forum van 4chan. Op het forum was een link gezet die een trailer moest laten zien van Grand theft Auto 4 (GTA4). Deze link stuurde in werkelijkheid de gebruikers door naar een video van Rick Astley. In de video hoorde je het nummer "Never gonna give you up' en zag je de bijbehorende videoclip. Rickrolling was vanaf dat moment geboren. Rond april 2008 hadden meer dan 25 miljoen mensen de video van Rick Astley gezien op YouTube en was het nummer meer dan 150 miljoen keer geplaatst.

YouTube kreeg de grap ook door en had als 1 april grap alle video's op de homepage doorgelinkt naar de video van Rick Astley. Tijdens de 'Macy's Thanksgiving Day' parade voerde Rick Astley live een rickroll uit. Sindsdien is het een groot bekend fenomeen geworden en worden er elke dag duizenden mensen gerickroll'd. De rickroll heeft zich ook buiten het internet weten te plaatsen. Rickrolling word hedendaags onder andere uitgevoerd via cd's/dvd's, het internet of op treinstations. Ook zijn er voorbeelden bekend van studenten die in hun schoolverslagen een rickroll hebben gezet.

Microsoft heeft deze grap ook gebruikt als methode om mensen te straffen die op hun conferenties het hele wi-fi signaal kaapten door te gaan downloaden. De oprichter van 4chan is door de rickroll grap ook als een van de invloedrijkste mensen benoemd van 2009.

Andere soorten rickroll

Duckrolling

Duckrolling is ontstaan in 2005 en was de vroegere variant van de hedendaagse rickroll. Het was de eerste echte 'roll'. De duckroll is ontstaan toen de oprichter van 4chan het grappig vond om elke keer als iemand het woord 'egg' typte dit woord automatisch te laten veranderen in 'duck'. Dit veranderde later in het idee om allemaal internetlinkjes te laten doorlinken naar een foto van een eend op wielen.

Barack roll

De 'barack roll' bestaat uit het nummer 'Never gonna give you up'van Rick Astley met een samengevoegde video van Obama. In deze video zitten allemaal korte opnames van Obama verwerkt die zijn samengevoegd. In deze stukjes zegt Obama steeds één of meerdere woorden van het nummer 'Never gonna give you up' waardoor hij uiteindelijk het hele nummer lijkt te zingen.

Kip Roll

De 'kip roll' bestaat uit het nummer 'Never gonna give you up'van Rick Astley met een videoclip vol Pokemons erbij. Ook is er een variant waarbij je alleen de videoclips van Pokemons hebt die hun eigen geluid zeggen.

Bel-Air roll

De 'Bel-Air roll' bestaat net als de 'Barack roll' uit het nummer 'Never gonna give you up'van Rick Astley met een samengevoegde video uit de Fresh Prince of Bel Air. In deze video zitten allemaal korte opnames van The Fresh Prince of Bel-Air verwerkt die zijn samengevoegd. In deze stukjes zegt Bel Air steeds één of meerdere woorden waardoor hij uiteindelijk het hele nummer 'Never gonna give you up' lijkt te zingen.

Nog veel meer soorten...

Naast deze vier soorten bestaan er natuurlijk nog veel meer soorten. Veel beroemdheden hebben er aan moeten geloven en hebben hun eigen 'roll' gekregen. Ook een aantal films, games en zelfs een aantal applicaties zoals paint hebben een eigen 'roll'.
© 2011 - 2017 Dennisiej, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het 'rickrollen'"

Infoteur: Dennisiej
Gepubliceerd: 13-01-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!