InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Barbapapa: populaire televisieserie

Barbapapa: populaire televisieserie

Kinderseries uit de jaren zeventig van de vorige eeuw keren en masse terug op de televisie. Zo ook Barbapapa.

Barbe a papa

De Franse architectuurstudente Annette Tison (Parijs, 1942) studeerde architectuur in Parijs. Daar ontmoette zij – haar latere echtgenoot - de Amerikaanse biologie- en wiskundeleraar Talus Taylor (San Fransico, 1933). Samen bedachten ze eind jaren zestig van de twintigste eeuw de tekenfilmfiguur Barbapapa. De naam van het roze wezen is afgeleid van het Franse woord barbe à papa, het Franse woord voor suikerspin. Letterlijk vertaald betekent het de baard van papa. Er is bij de figuurtjes echter geen baard te bekennen. Het woord verwijst naar de hoofdvorm en kleur van Barbapapa. De Barbapapafamilie kan ook zonder moeite andere vormen aannemen. Dun, dik, rond, kort, vierkant en lang. De kleurtjesfamilie draaide hun hand er niet voor om.

Familie

De familie bestaat uit Barbapapa, Barbamamma en hun zeven kinderen: Barbabenno, Barbabella, Barbabientje, Barbaborre, Barbabob, Barbabee en Barbalala. Barbapapa is roze (!) en Barbamama is zwart. Tison en Taylor kozen voor een roze hoofdfiguur omdat het hen deed denken aan zoetheid. Alle kinderen hebben een andere kleur en karaktereigenschappen:
  • Barbabenno is een blauwe jongen en houdt van wetenschap
  • Barbabella is een paars meisje en houdt van schoonheid
  • Barbabientje is een oranje meisje en houdt van lezen
  • Barbaborre is een rode jongen en houdt van kracht en heldendaden
  • Barbabob is een zwarte jongen met wilde haren en houdt van kunst
  • Barbabee is een gele jongen en houdt van dieren
  • Barbalala is een groen meisje en houdt van muziek

In de serie die in 2010 door de TROS wordt uitgezonden, is de familie gecompleteerd met hondje Lolita.

Huub huub

Barbapapa woonde oorspronkelijk in een dierentuin. Daar kon hij na het uitspreken van de gevleugelde woorden ‘Huub huub Barbatruuk’ van vorm veranderen. In de jaren 70 was het hot om je in te zetten voor een betere wereld. Dat doet de familie van Barbapapa dan ook. In de tekenfilms zetten ze zich in voor het milieu en bedreigde diersoorten. Er is geen probleem dat de familie niet kan oplossen. Dankzij hun doeltreffende vormveranderingen en onuitputtelijke fantasie is geen probleem te groot of het wordt opgelost.

Boek

De avonturen van Barbapapa verschenen in eerste instantie in boekenvorm. Op initiatief van de Nederlandse producent Frank Fehmers werden de avonturen bewerkt tot een tekenfilmserie. Uiteindelijk werden zowel de boeken als de televisie series in veertig landen uitgebracht.

Populair

Hoewel de serie Barbapapa een icoon is uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, is de populariteit van de serie geenszins afgenomen. Vroeger moesten we het doen met de serie en de poppetjes, in 2010 is dit assortiment zeer uitgebreid: van schoolspullen tot babykleding: je kunt het zo gek niet opnoemen of de afbeelding van de familie wordt er voor gebruikt.

Voor de liefhebbers de tekst van het liedje:

Haal op het doek voor Barbapapa
Het eind is zoek
Bij de familie Barbapapa
Kom op bezoek bij Barbapapa
Kunnen wat ze willen worden
Dun, dik of rond
Kort, vierkant, lang
Kom op bezoek bij Barbapapa
Er is een Barbapapa
Barbamama
Barbabenno
Barbabella
Barbabientje
Barbaborre
Barbabob
Barbabee
Barbalala
Kom op bezoek bij Barbapapa
© 2010 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Postkaarten: speciale postkaartenPostkaarten: speciale postkaartenPostkaarten en ansichtkaarten zijn niet echt meer hip. Bijna niemand stuurt ze nog. Postkaarten zijn duur en ook de port…
Miniatuurmaanraketten uit de avonturen van KuifjeSinds de jaren tachtig van de vorige eeuw hebben verschillende fabrikanten maanraketten uitgebracht. Hierbij betreft het…
Verzamelen als hobby: van postzegels tot klassieke auto'sVeel mensen verzamelen het een of het ander als hobby. Maar de variatie in wat er precies wordt verzameld, loopt erg uit…

Reageer op het artikel "Barbapapa: populaire televisieserie"

Infoteur: Enroute
Gepubliceerd: 07-04-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!