InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De Anti Fascistische Aktie (AFA)

De Anti Fascistische Aktie (AFA)

De 1992 opgerichtte AFA is een extreem-linkse actiegroep ontstaan vanuit de kraakbeweging als tegenhanger van de destijds opkomende extreem-rechtse groeperingen.De AFA staat bekend om zijn felheid jegens de ''verrechtsing'' van de Nederlandse samenleving.

Doel van de AFA

De AFA wil naar eigen zeggen de extreem-rechtse, fascistische groeperingen en partijen onderdrukken en een verrechtsing van het overheidsbeleid aan de kaak stellen.Gevolgd door de AIVD zijn ze regelmatig in het nieuws door omstreden acties tegen partijen die zichzelf nationalistisch noemen, maar door de AFA en sympathisanten als fascistisch aangemerkt worden.
De AFA geeft geen ruimte voor enig nationalisme omdat dit zou leiden tot rascisme en fascisme, ze hebben de oorlog verklaard aan haat op grond van sekse, ras, geloofsovertuiging en seksuele geaardheid. De AFA streeft naar een samenleving waar gelijkwaardigheid en vrijheid centraal staan en sociaal economische verschillen geminimaliseerd worden.Om die reden worden ook doorgaans niet als extreemrechts bestempelde organisaties op de kaart gezet bij de AFA.

Actiemethoden

Een van de middelen die de AFA gebruiken in hun acties is reageren op aangekondigde acties van rechtse groepen door middel van een tegenactie, de bedoeling is extreem-rechts de kop in te drukken.Intimidatie, bedreigingen en vernielingen zijn middelen die de AFA niet schuwen in hun acties.Hoewel de AFA beweert naar geweldsloze acties te streven, is de AFA meestal de agressor.Rond de verkiezingen laaien de demonstraties van extreem-rechts chronisch op, zo ook van de linkerzijde, de AFA zit niet stil.Door middel van folders, flyers en brochures probeert de AFA links almaar te promoten, zonder zelf politieke aspiraties te koesteren.

Wereldwijde web

De Kafka (Een onderzoeksgroep naar rechts-extremisme in Nederland) publiceert regelmatig onderzoeksresultaten omtrent extreem-rechts.De AFA ziet de Kafka als zijn compagnon en levert vaak deze onderzoeksresultaten op internet om mensen te overtuigen van hun ideologie om zo een antipathie te bewerkstelligen tegen extreem-rechts.Tevens kondigt AFA regelmatig acties aan en geeft het de locaties van komende acties van extreem-rechts.

Toekomst

De verwachting is dat extreem-links en extreem-rechts beide in de komende decennia een groei zullen doormaken.De versplinterde groepen en organisaties zouden een eenheid kunnen vormen en dit kan een voorloper zijn voor ernstige problemen in de samenleving.De AFA en extreem-rechts leven op grond van oorlog, en een samenleving die steeds verdeelder lijkt te geraken zal dit proces alleen maar doen versnellen.
© 2010 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afanederland.org
  • Kafka.antifa.net
  • Antifa.net

Reageer op het artikel "De Anti Fascistische Aktie (AFA)"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 14-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!