InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Belangrijke gebeurtenissen in 2009

Belangrijke gebeurtenissen in 2009

Belangrijke gebeurtenissen in 2009 2009; Het jaar dat Barack Obama officieel tot president van de Verenigde Staten werd benoemd. Het jaar dat er een aanslag werd gepleegd op het Nederlandse koningshuis en de plotselinge dood van 50-jarige popster Michael Jackson. In dit artikel lees je alles over de meest belangrijke gebeurtenissen in 2009!

Aboutaleb volgt Opstelten op als burgemeester van Rotterdam

Op 5 januari 2009 wordt Ahmed Aboutaleb benoemd als burgemeester van Rotterdam. Een benoeming die de nodige ophef met zich meebrengt en waar kamervragen over gesteld worden, Aboutaleb heeft namelijk twee nationaliteiten; de Nederlandse en de Marokkaanse. De naam Aboutaleb werd eerder in verband gebracht met het postcodebeleid van Amsterdamse basisscholen; scholen mogen alleen leerlingen toelaten uit de wijk waar de school staat. In 2006 kwam Aboutaleb in het nieuws omdat hij bijstand wilde afschaffen voor vrouwen die een boerka dragen.

Bron: United States Senate, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: United States Senate, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inauguratie van Barack Obama

Op 20 januari 2009 is het een feit: de eerste 'zwarte' president van Amerika is beëdigd. Miljoenen mensen over de hele wereld zien live (op de televisie) hoe Barack Obama (Barack Hussein ObamaII) in Washington zijn ede aflegt en tot 44e president van Amerika wordt benoemd. De belangrijkste tegenkandidaat van Obama in de verkiezingsstrijd was Hillary Clinton, en het was lange tijd onduidelijk wie de verkiezingen zou winnen. Obama heeft een vrouw (Michelle) en twee kinderen; Malia Ann en Natasha.

Steekpartij Sint-Gillis-bij-Dendermonde

Een dramatische gebeurtenis op 23 januari 2009; in kinderdagverblijf 'Fabeltjesland' in Sint-Gilles-bij-Dendermonde (Oost-Vlaanderen) worden twee kinderen en een volwassenen neergestoken en overlijden. Twaalf anderen raken zwaar gewond. Van de doden en gewonden waren het grote deel van zeer jonge leeftijd (tot een jaar oud). Dader van de steekpartij is de 20-jarige belg Kim de Gelder.

Postbank wordt ING-bank

Op 10 februari 2009 worden de Postbank en de ING-bank samengevoegd tot ING.

Turkish Airlines stort neer

Passagiersvlucht TK1951 stort op 25 februari 2009 neer vlakbij vliegveld Schiphol. Het toestel stortte vlak voor landing neer in een weiland en brak in drie stukken. Negen inzittenden komen hierbij om het leven, een aantal anderen raken gewond. Over de oorzaak van de crash is nog geen volledige duidelijkheid; het lijkt erop dat de radio-hoogtemeter niet goed functioneerde.

Schietpartij Winnenden

Het dorp Winnenden, waarin de Albertville-Realschule staat, wordt op 11 maart 2009 opgeschrikt door een schietpartij met dramatische afloop. Maar liefst 9 leerlingen en een aantal leerkrachten worden vermoord. De 17-jarige dader, Tim Kretschmer, pleegt kort daarna zelfmoord op een parkeerplaats van een autobedrijf.

Aardbeving L'Aquila (Italië)

In de nacht van 5 op 6 april wordt het Italiaanse plaatsje zwaar getroffen door een aardbeving met een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. 295 mensen overleven de aardbeving niet, en velen raken hun huis kwijt. In de weken na de aardbeving waren nog veel zware naschokken voelbaar.

Koninginnedagdrama Apeldoorn

Een mislukte aanslag op het Nederlandse koningshuis zorgt ervoor dat Koninginnedag 2009 (30 april) vroegtijdig wordt afgebroken. De dader, Karst Tates, rijdt in op een groep mensen en botst daarna tegen monument 'De Naald'. Acht mensen overlijden op straat, een aantal anderen raken gewond. Het Nederlandse volk en de koninklijke familie zijn zeer ontdaan.

De dood van Michael Jackson

Op 50-jarige leeftijd overlijdt op 25 juni 2009 popzanger, danser en componist Michael Jackson aan een hartstilstand. Over de hele wereld wordt geschikt gereageerd; niemand had de dood van de wereldberoemde ster zien aankomen. Michael Jackson woonde destijds in een huurhuis in Los Angeles; deze huurde hij vanwege voorbereidingen voor zijn concertreeks 'This it it'. Op 7 juli werd er een grote herdenkingsdienst in het 'Staples Centre' in Los Angeles gehouden. Uit autopsie bleek dat de Michael Jackson was overleden aan een overdosis propofol, een vloeistof die gebruikt wordt om mensen te laten inslapen bijvoorbeel voor een operatie.

Busongeluk Spanje

Op 30 juli 2009 verongelukt op de snelweg een bus met Nederlandse toeristen. Het ongeluk gebeurde aan het einde van de avond. Zes van de ongeveer 65 inzittenden overlijden.

DSB Bank failliet

De Dirk Scheringa Bank, oftwel de DSB bank, wordt op 19 oktober 2009 officieel failliet verklaard. Dirk Scheringa doet verwoede pogingen om zijn bank te redden, maar zijn onderhandelingen leveren uiteindelijk niets op. Op 21 oktober 2009 wordt ook DSB Beheer failliet verklaard.
Gerelateerde artikelen
De AEX spaarrekening van ABN AMRODe AEX spaarrekening van ABN AMRODe AEX spaarrekening van ABN AMRO is ook 2014 en 2015 een spaarrekening met een potentieel hoog rendement van maximaal 5…
Gabriela Gaastra, wie is zij?Gabriele Gaastra is een naam die met vlagen regelmatig terugkomt in het nieuws. Zij kwam in ieder geval naar voren bij h…
Hits jaren 00: 20092009 was het jaar waarin Micheael Jackson en Ramses Shaffy overleden. De zanger van Di-rect stopte ermee en er werd een…
Hoe hoog is de heffingsrente?Hoe hoog is de heffingsrente?De hoogte van de heffingsrente en van de invorderingsrente, wordt per kwartaal vastgesteld. Bij een hoge heffingsrente,…
Postbank bestaat niet meerPostbank bestaat niet meerHet voortbestaan van onze Postbank is per 10 februari 2009 beëindigd. Een oude vertrouwde bank is verdwenen.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Belangrijke gebeurtenissen in 2009"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 11-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!