InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodiesel

Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodiesel

Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodiesel Hennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebruikt. Hennep zit tegenwoordig in de autoportieren van de BMW en er wordt hoogwaardige olie voor in de keuken van gemaakt. Ook is er hennepzaad en daar is niets geestverruimends aan. Want hennep die op zo'n manier is verwerkt is alleen maar heel gezond en bevat veel omega 3 en omega 6. En als je biologische producten van hennep koopt, weet je dat je een zuiver product hebt.

Hennep in de keuken: hennepolie en hennepsauzen

Hennepolie wordt gemaakt van de zaden van de plant. Wie zelf een mooie biologische teelt opzet zonder onkruidverdelgers te gebruiken heeft een heel puur product. Om dit te bewerkstelligen moeten de zaden worden geoogst, gedroogd, geselecteerd, gewassen en koud geperst. Filteren doet de olie geen goed, daarom moet gewacht worden tot het bezinksel op de bodem van bijvoorbeeld een fles ligt waarna het product in nieuwe schone flessen kan worden gebotteld.

Hennepolie: erg gezond en niet verdovend

De olie die daaruit ontstaat, is erg gezond en heeft geen hallucinerende of verdovende werking, maar smaakt wel erg goed. Dat verdovende element ontstaat overigens ook alleen bij de vrouwelijk planten. De vrouwtjes hennep heeft namelijk een hoog thc gehalte en daarvan wordt dan ook marihuana en hasj gemaakt. Om die reden zien mensen de hennepplant alleen nog maar als leverancier van drugs, maar de plant kan voor zoveel meer zaken worden gebruikt.

Hennep in de BMW en Good oil voor in de keuken

Overigens zien ook steeds meer mensen wel in dat de hennepplant voor veel meer gebruikt kan worden dan alleen als verdovend middel. De BMW producent gebruikt de plant in de 3 en 5 serie in de autoportieren. In Engeland is een heel olie- en sauzenserie opgezet onder de naam Good Oil gemaakt van de zaden van de hennepplant.

Hennepolie: vol omega 3 en omega 6 en meest onverzadigde plantaardige olie

Hennepolie ziet er groengeel uit en smaakt nootachtig. De olie is glutenvrij en mensen met allerlei allergieën kunnen het product zonder problemen gebruiken. Ook geeft hij geen intolerantieproblemen. Hennepolie is de meest onverzadigde plantaardige olie. In de olie zitten ongelofelijk veel essentiële vetzuren in de vorm van omega-3 en omega-6. Overigens kan met deze olie niet gefrituurd worden. Hennepolie verbrandt al bij een lage temperatuur en dat is namelijk weer heel ongezond voor de mens. Ook bederft hennepolie snel. Koel en donker bewaren en gewoon snel opmaken is dan ook het devies.

Wat kan er verder nog met hennep worden gedaan:

  • Papier maken. De Chinezen maakten rond 500 voor Christus een methode waarbij de vezels van hennep werden omgezet in papier.
  • Beautyolie. Hennepolie kan niet alleen in de keuken worden gebruikt, het kan ook op de huid worden gesmeerd. Het middel trekt direct in en helpt bij vette huid met acne, ontstekingen, een schilferende huid en ruwe en geïrriteerde plekken. Hennepolie stimuleert het vernieuwen van de huidcellen. Ook wordt de weerstand verhoogd.
  • Vogelzaad. Hennepzaad wordt ook als vogelzaad verkocht onder de naam kempzaad. Het mengsel bestaat uit 35 procent vezels en 30 procent olie uit de hennepzaden. Ook vissers gebruiken het wel als aas.
  • Biodiesel. De Amerikaanse Woody Harrelson heeft bewezen dat uit hennepzaad ook biodiesel kan worden gemaakt. Hij reed met een auto langs de Westkust op biodiesel die was gemaakt op basis van hennep.

Zelf hennep telen en de CO2 uitstoot terugbrengen

Wie zelf hennep wil telen kan via Sensiseed Uso-31-zaad kopen. Voor een ons moet ongeveer 50 euro worden neergeteld. Dit zijn ongeveer 5000 zaadjes dus daarmee kunnen flink wat planten worden geteeld. Bij de bestelling zit een officieel certificaat om aan te geven dat het legale cannabis gaat. Bovendien zit bij dit pakket ook nog de mogelijkheid om 100 m2 industriële hennep te kweken om de CO2 voetafdruk te verminderen. Iemand kan het pakket dus kopen, de zaden gewoon in de kast laten liggen als hij geen tuin heeft waar de plant in kan staan, maar op afstand wel zorgen voor planten die zorgen voor het compenseren van de kooldioxide uitstoot van apparaten, vliegtuigen en machines.
Gerelateerde artikelen
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
Kleding gemaakt van hennepKleding gemaakt van hennepHennep werd al duizenden jaren gebruikt en ook de afgelopen eeuwen was het belang van dit gewas enorm voor de textielind…
Hennep, een multifunctionele grondstofHennep kan een onmisbare grondstof voor vele industriële toepassingen worden. Een belangrijk voordeel is dat de plant on…
Gezond voedsel: hennepzaadGezond voedsel: hennepzaadDe eerste associatie met hennep is waarschijnlijk niet dat het gezond is, maar hennepzaad bevat veel voedingsstoffen die…
Biologische kledingBiologische kleding wordt steeds populairder en dit is niet zonder reden. Er wordt gemiddeld 42 liter water verbruikt om…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodiesel"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!