InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ambassades en Consulaten, waarmee kunnen ze ons helpen

Ambassades en Consulaten, waarmee kunnen ze ons helpen

Elk jaar gaan er miljoenen euro's naar het onderhoud en de werking van de verschillende Ambassades en Consulaten. Waarvoor kunnen wij een beroep op ze doen?

Wat is een ambassade?

Om het simpel te houden zijn Ambassades vertegenwoordiging op diplomatiek vlak van een land in een ander land. De meeste ambassades bevinden zich in de ‘politieke’ hoofdstad van een land zoals Brussel of Den Haag. In andere grote steden zullen er dan aanvullende consulaten zijn. De ambassades worden steeds geleid door een ambassadeur die door de het ministerie van Buitenlandse zaken zal aangeduid worden.

Ze kosten jaarlijks handenvol geld aan de schatkist (huur op toplocaties in grote steden, personeelskost, infrastructuur) maar wat doen ze eigelijk en voor welke dingen kunnen wij als burgers er een beroep op doen?

Wat doen ze?

Ambassades en consulaten kunnen je helpen overal helpen waar je ook bent. Zowel Nederland als België heeft bijna in elk land ter wereld diplomatieke vertegenwoordiging. Samen hebben ze er meer dan 300. Is er geen ambassade van je land waar je bent, dan kan je terecht bij bijvoorbeeld het Franse of Duitse dat je land zal vertegenwoordigen. Dit is echter uitzonderlijk.

  • Als je paspoort of reisdocumenten verloren zijn gegaan of gestolen zijn dan kan je terecht bij de ambassade of het consulaat. Zij bezorgen je dan een nieuw. Let op! Niet alle hulp is altijd gratis.
  • Ze zullen je adviseren hoe je aan geld kan geraken van bijvoorbeeld het thuisfront als je krediet of bankkaart gestolen is.
  • Ze brengen je indien nodig in contact met een plaatselijke arts of advocaat.
  • Als je tijdens je reis in aanraking komt met justie, verwittig dan je ambassade. Zij kunnen je natuurlijk niet uit de cel krijgen of een boete doen verdwijnen, maar kunnen wel bemiddelen in de zaak en vrienden of familie in het thuisland op de hoogte houden.
  • In nood kan de ambassade jou bijvoorbeeld geld voor een vliegtuigticket lenen. Dit is echter nooit verplicht!
  • Kan bemiddelen met het thuisland bij een onrustwekkende verdwijning, crash van een vliegtuig, ernstig ongeval, enzoverder

Hier kan je de links vinden naar al de adressen van de Nederlandse en Belgische Ambassades:

Voor je vertrek

Soms moet je ook naar de Ambassade van een bepaald land als je op reis gaat en je bijvoorbeeld een visum nodig hebt. Dat visum dien je vaak af te halen in de ambassade van het land waar je naartoe gaat reizen. In vele ambassades kan je ook informatiebrochures vinden over je vakantiebestemming.

Wat is het verschil tussen een Ambassade en Consulaat?

Ambassades zijn plaatsen waar één of meerdere Belgische of Nederlandse diplomaten of consuls aanwezig zijn. Ze bieden alle mogelijke diensten aan die je hierboven beschreven ziet.

Consulaten daarentegen hebben beperkte bevoegdheden. Deze dienen echt voor noodsituaties. Voor Belgen is het hier ook eerder uitzonderlijk dat ze in alle drie hun landstalen worden verdergeholpen.
© 2009 - 2019 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Consulaat, minder bevoegdheden dan ambassadeConsulaat, minder bevoegdheden dan ambassadeDe Nederlandse staat heeft over de hele wereld meer dan 150 officiële posten waar de belangen van het land en de burgers…
Ambassade, vertegenwoordiging van staat en koningAmbassade, vertegenwoordiging van staat en koningDe term ambassade staat voor twee betekenissen. De ene betekenis betreft de gezamenlijke diplomatieke vertegenwoordigers…
Een visum aanvragen voor NederlandIemand die in Nederland wil verblijven, moet soms een visum aanvragen. Wanneer iemand een visum heeft verkregen om een b…
Wat te doen bij noodgevallen in het buitenland?Wat te doen bij noodgevallen in het buitenland?Bij noodgevallen is het in eigen land al moeilijk om te bepalen wat u het beste kunt doen. In het buitenland zal het nog…
Visum aanvragen voor RuslandVisum aanvragen voor RuslandEen visum aanvragen voor Rusland kost meer moeite in vergelijking met andere landen. Er moet meestal enkele keren naar D…

Reageer op het artikel "Ambassades en Consulaten, waarmee kunnen ze ons helpen"

Reactie

Deniz, 22-02-2014 01:48 #1
Ik vraag mij af hoeveel je als starter verdient bij de ambassades in Brussel?

Infoteur: Bartmelis
Gepubliceerd: 24-06-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!