InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Trendsetter Hollywood

Trendsetter Hollywood

Trendsetter Hollywood Er is een lijn te herleiden uit de trendsetters van pakweg de afgelopen eeuw. We kopiëren met het grootste gemak wat Hollywoodsterren en vanaf de jaren 50/60 wat muziekartiesten ons ‘toewerpen’ aan kledingkeuze, make-up en haardrachten.

Tijdlijn

Als we de tijdlijn bekijken kunnen we stellen dat er in iedere periode wel een acteur of actrice is die een stempel drukte op het modebeeld en die we in volle glorie wisten te dupliceren. Enkele voorbeelden:
  • De prachtig gezond uitziende rood golvende haren van Rita Hayworth
  • De groot opgemaakte bolle alleszeggende ogen van Bette Davis
  • De dendy achtige glamour van Errol Flynn
  • Het stoere mannelijke van Clark Gable

Marilyn Monroe

Maar het voorbeeld wat tot op de dag van vandaag tot onze verbeelding spreekt is Marilyn Monroe met haar platina blonde coupe, hardrood gelakte lippen en brede heupen in combinatie met een wespentaille. Dat Marilyn confectiemaat 44 had is in deze tijd bijna niet voor te stellen met de modellen die lang en mager en soms zelfs meer een androgyne mens moeten zijn.

Popmuziek

Toen de Beatles en de Rolling Stones en aansluitende The Who in de jaren 60 hun intrede deden, namen zij een deel van de trendsetterrol over en volgden de ‘lieve’ jongens en meiden The Beatles. Denk maar eens aan de kapsels van de heren.
De ruigere jongens en meiden volgden de Rolling Stones en werd de foeilelijke Mick Jagger een icoon en met zijn bewegingen veelvuldig geïmiteerd.

The Who bracht nog meer het agressieve aspect mee en de drugs werden geïdealiseerd door het super icoon Jim Morrison, voorman van The Doors. Waarbij Elvis het stoere met het mannelijke wist te combineren.

Hollywood weer in trek

In de jaren 80 en daarna trok Hollywood weer de trend naar zich toe waarin acteurs en actrices met het grootste gemak de asymmetrische kapsels droegen en aansluitend de halve wereld. Of de minivlechtjes van Bo Derek in Ten en Tarzan, The Ape Man, de grote glamoureuze kapsels van de Dynasty actrices en de superkorte haardracht van Keanu Reeves in Speed.

Inmiddels wisselt de muziek en de filmwereld elkaar met het grootste gemak af. Verven mannen hun haren bewust ook opvallend (een voorloper is David Bowie) en is het kale hoofd van de man, bijvoorbeeld Bruce Willes, sexy. Of juist het langere haar zoals Hugh Jackman, Johnny Depp of Alex O’Loughlin maakt dat we het willen imiteren.

Het kale hoofd van Britney Spears wordt echter nog steeds met een vlaag van verstandsverbijstering geassocieerd en nog niet echt nagedaan. De hoeden en mutsen zijn weer wel teruggebracht in het straatbeeld door mensen als Madonna, Bruce Willis, Matthew McConaughey en Keanu Reeves.

… en what’s next?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trendsetter Hollywood"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-06-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Filmmakers
Schrijf mee!