InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De taal van Europa

De taal van Europa

ECB. EMU. Devaluatie. Schengen. Als het over Europa zaken gaat, worden veel woorden gebruikt die niet iedereen kent. Een handleiding om wegwijs te raken in de taal van Europa. Centrale Bank
Een bankinstelling (meestal in het bezit van de overheid) met het monopolie op de uitgifte van bankbiljetten. De Centrale Bank fungeert tevens als kassier van de overheid en als Bank of Bankers.

Depreciatie

Waardevermindering, in het bijzonder van een munt, als gevolg van ontwikkelingen in de valutamarkt.

Devaluatie

Overheidsbesluit tot waardevermindering van de nationale munteenheid in een systeem van vaste wisselkoersen door die munt goedkoper te maken tegenover andere munteenheden.

Deviezen

De verzamelnaam voor geldswaarden waarmee schulden aan andere landen kunnen worden voldaan.

ECU

European Currency Unit. De munteenheid die verdween toen de Euro werd geïntroduceerd.

EMF

Europees Monetair Fonds. Het Europese fonds voor monetaire samenwerking, opgericht voor de onderlinge verrekening van de valutabedragen die gemoeid waren met de noodzakelijke interventies ter ondersteuning van de afgesproken wisselkoersen. Een beginfonds in Ecuís werd gecreëerd op basis van goud, - en dollarstortingen door de deelnemende landen.

EMS

Het Europees en Monetair Stelsel. Financieel instrument binnen de EU in het kader van een gemeenschappelijk wisselkoers beleid en van kracht sinds maart 1979. Het doel van het EMS is het stabiliseren van de wisselkoersverhoudingen en het helpen van economisch zwakkere Lidstaten door middel van gunstige leningen. De deelnemers dragen met goud, - en deviezenstortingen bij in het EMF. In ruil daar voor ontvangen zij Ecuís.

ECB

Europese Centrale Bank. De financiële bank van de Europese Gemeenschap

EG

Europese Gemeenschap. De benaming die tot 1 januari 1994 voor de Europese Unie werd gebruikt.

EMU

Europese en Monetaire Unie. De uiterste vorm van monetaire integratie tussen de lidstaten van de EU. Hiervoor werd in 1991 in Maastricht overeenstemming bereikt. De term economisch geeft aan dat het economische beleid in de deelnemende landen op elkaar is afgestemd. Met monetair wordt duidelijk gemaakt dat de EMU een muntunie is.

EU

Europese Unie. De benaming die sinds januari 1994 wordt gebruikt voor de drie Europese Gemeenschappen: de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, de Europese Economische Gemeenschap, en het Euratom. Doel is de eenheid van de West-Europese landen op economisch en politiek gebied te bevorderen.

Euro

De naam van de gemeenschappelijke valuta van de EU-landen.

Interne markt

Ook wel: Europa 1992 of Europa zonder grenzen. Sinds begin 1993 zijn de binnengrenzen weggevallen, zodat er een gemeenschappelijke markt met vrij verkeer van goederen, diensten en kapitaal ontstond. Vrij verkeer van personen ligt moeilijker omdat nog niet alle landen hieraan mee willen werken.

Schengen

Het akkoord van Schengen is opgericht om de grenscontroles aan de binnengrenzen van de deelnemende landen af te schaffen. Het moet zorgen voor nauwe samenwerking op het gebied van justitie en politie.

Subsidiariteit

Het beginsel dat de Europese Unie alleen bevoegd is om op te treden en regels te stellen met betrekking tot die zaken die beter op Europees dan op nationaal of regionaal niveau kunnen worden geregeld.
© 2009 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leer hoe je het beste kan lerenLeer hoe je het beste kan lerenHeb je moeite met leren? Ben je opzoek naar een betere manier om te leren? In dit artikel leg ik een aantal leermethodes…
Internetbegrippen uitgelegdInternetbegrippen uitgelegdTijdens het surfen op het internet kom je veel woorden en begrippen tegen (vaak engelstalig) die je niet kent. Ze worden…
Hoe maak je een schematische samenvatting?Begrippen in een studietekst zijn nooit losstaande feitjes. Begrippen vormen samen een proces, deze kun je weergeven doo…
Instructie bij taalbeschouwing op de basisschoolInstructie bij taalbeschouwing op de basisschoolEr wordt heel wat geklaagd over het taalniveau van de jongere generatie. Het lijkt wel of Nederlanders steeds een beetje…
Studeren: onthouden van kennis, hoe?Studeren: onthouden van kennis, hoe?Hoe kan de student zijn bestudeerde leerstof beter onthouden tijdens de studie? Enkele aanwijzingen voor de student voor…

Reageer op het artikel "De taal van Europa"

Infoteur: Enroute
Gepubliceerd: 06-06-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!