InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Jongeren vaker opgelicht

Jongeren vaker opgelicht

Jongeren vaker opgelicht Jongere mensen tussen de achttien en vierendertig jaar zijn vaker slachtoffer van oplichting. De Wet oneerlijke handelspraktijken gaat oplichting hard afstraffen. Jaarlijks worden wij Nederlanders voor vele miljoenen opgelicht. Van oplichterij is sprake indien iemand gedupeerd is door een vorm van bedrog waar geld of waardevolle spullen mee gemoeid zijn. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij een aankoop op het internet waarbij de verkoper de goederen niet gaat leveren. Doordat aankopen tegenwoordig steeds vaker via het internet worden verricht, is de kans hierop groter. De verkoper en koper ontmoeten elkaar niet meer persoonlijk, wat de kans op oplichting vergroot.

De cijfers

Het ministerie van Economische zaken heeft onderzoek naar oplichting laten verrichten in het kader van de nieuw ingevoerde Wet oneerlijke handelspraktijken. Hieruit blijkt dat ongeveer twee miljoen Nederlanders gemiddeld 217 verliezen per persoon. Het zijn vooral de jongeren die hiervoor gevoelig blijken te zijn. De meeste gedupeerden zijn alleenstaanden met een lage opleiding en een laag inkomen.

Wet oneerlijke handelspraktijken (=Wet OHP)

De per 15 oktober 2008 in werking getreden wet verbiedt mensen om oneerlijke handelspraktijken te hanteren bij de promotie, levering en verkoop van producten en diensten aan consumenten. In deze wet wordt gedetailleerd beschreven welke verkooppraktijken verboden zijn omdat ze misleidend of agressief zijn. Zo wordt het bijvoorbeeld verboden om misleidende reclame te voeren of producten aan te prijzen als gratis terwijl er wel kosten aan verbonden zijn. Deze wet geldt uitsluitend tussen aanbieders en consumenten. Kwetsbare mensen in onze samenleving worden extra beschermd. De toezichthouders zijn de Autoriteit Financiële Markten (voor de financiële sector) en de Consumentenautoriteit (voor overige sectoren). Bij een overtreding kunnen zij een boete opleggen tot maximaal 450.000. Deze wet legt de focus op telemarketingbedrijven en verkoopdemonstraties.

Vormen van oplichting.

Opvallend vaak blijken jonge mensen in vormen van piramidespellen te stappen. Zij worden gelokt met grote bedragen die hiermee verdiend kunnen worden. Zij moeten producten gaan verkopen en nieuwe verkopers werven. In de praktijk blijkt echter dat er nauwelijks geld mee te verdienen is. Het meeste geld verliezen wij Nederlanders met vakantieclubs en timeshare. Door een groot bedrag te betalen, kopen de gedupeerden zich in. In deze vorm van oplichting gaat jaarlijks naar schatting ruim 180 miljoen om.

Hoe oplichting tegen te gaan

Gedupeerden kunnen niet eenvoudig zelf actie ondernemen tegen oplichters. Wil je als particulier actie ondernemen dan moet je naar de rechter stappen. Deze weg is vaak moeilijk begaanbaar en kostbaar. In het kader van de Wet OHP kunnen consumenten de klachten nu indienen via de site Consuwijzer.nl.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jongeren vaker opgelicht"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!