Alles over granaten

Een granaat wordt gezien als munitie voor een wapen maar kan soms ook met de hand worden afgeschoten. Het doel van een granaat is zo veel mogelijk schade aanbrengen bij het doelwit door middel van een explosie.

Wijzen van schieten

Er zijn diverse methode’ s om een granaat mee af te schieten. Je kan de methode’ s in 2 categorieën verdelen. Een is met de hand en de ander is door middel van een wapen. De categorie met de hand kent slechts een manier, dat is logisch. Hierbij is het de bedoeling om de pin er uit te trekken en de granaat naar het doelwit te gooien waarna het binnen een bepaalde tijd ontploft. De tweede categorie kent een groter assortiment aan methodes maar komen allemaal op hetzelfde neer: een wapen schiet het af waarna er een explosie ontstaat.

Voorbeelden van wapens die granaten kunnen afschieten:

  • houwitsers;
  • kanonnen;
  • mortieren;
  • aangepaste geweren;
  • granaatwerpers.

Techniek en impuls van de explosie

Elke granaat soort ontploft op een andere manier en brengt op die manier een andere hoeveelheid aan schade aan. Zo heb je granaten die gebruik maken van een tijdmechanisme waardoor ze bijvoorbeeld binnen 10 seconden ontploffen. Ook heb je granaten die een ingebouwde sensor hebben waardoor ze bij de inslag exploderen. Ook de inslag of ook wel impuls van de granaat verschilt. Zo heb je een model granaat die behoorlijk scherpen scherven los laat waardoor het doelwit als het ware wordt doorboort. Ook heb je een model die enkele kleinere granaten na afloop laat ontstaan en exploderen.

Granaten en chemische wapens

Vooral in de eerste wereld oorlog was het een veel voorkomend iets dat er chemische middelen in de granaten werden gestopt. Hierdoor kwam er bijvoorbeeld gifgas vrij. Dit zorgde in de eerste wereldoorlog voor een groot aantal gevallen van blindheid. In het jaar 1997 is er wereldwijd een verbod gekomen tegen chemische wapens, deze wordt echter lang niet altijd opgevolgd. Ook in Den Haag bevindt zich een bureau die nakijkt of de regels worden nagestreefd.

Lees verder

© 2008 - 2020 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over granaten"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 05-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Explosieven
Schrijf mee!