InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De Sint is er weer

De Sint is er weer

De Sint is er weer Voor de meeste van ons heeft sinterklaasavond iets magisch. Mooie gedichten die grappig zijn of heel persoonlijk of waar wat cynisme in verwerkt zit. Als het goed verpakt is, letterlijk en figuurlijk, kunnen we het hebben.

Hoeveel geld gaat het de Sint in 2008 nu weer kosten?

Wat hij exact brengt weten we pas op de avond zelf, maar inmiddels is wel duidelijk dat er meer pakjes en minder snoep over de toonbank gaat. Of het ermee samenhangt is niet duidelijk, maar het snoepgoed dat verkocht wordt is beduidend duurder geworden, een directe stijging van zoín 8 tot 10% blijkt uit de cijfers van het Centraal bureau voor de Statistiek. Dit neemt niet weg dat veruit het merendeel van de mensen een chocoladeletter onderdeel van de cadeaus vindt, waarbij het grappig is te constateren dat de eerste letter van de naam niet de populairste letter is. Letters die betrekking hebben op koosnaampjes of anekdotes worden voorzien van een gedicht waaruit de betreffende letter blijkt.

Gelukkig staat er tegenover een tegenvaller ook meestal wel een meevaller en dat is het speelgoed. Het speelgoed is met ca. 1% gedaald en boeken en telefoontjes zelf met zoín 10%. Dat hakt er nog eens in als je zo grootschalig in moet komen als de Sint.

De computer en camera is tegen de 20% goedkoper geworden.

En als de Sint minder dvdís en cdís inkoopt voor iedereen dan kan dit met een stijging van de kosten van dvdís en cdís te maken hebben. Recentelijk zijn deze producten weer in prijs gestegen.

Het persoonlijke tintje

We zijn, naast de cadeaus, wel weer veel meer bezig met persoonlijke zaken. Een surprise waarbij je kunt zien dat er tijd gespendeerd is aan het uitdenken van een passende surprise, het inkopen van materialen en het fabriceren of een gedicht met een persoonlijk tintje. Dit kan met een grappige ondertoon, een cynische ondertoon of echt heel poëtisch. De korte rijmpjes die we kennen van o.a. Toon Hermans worden ook veel toegepast. In enkele zinnen iets concreets en met een glimlach zeggen.

Bijna 85% van de cadeaus worden voorzien van een gedicht in wat voor vorm dan ook. Een surprise maken is iets minder mensen gegeven, zoín 55% is hier actief mee en een enkeling neemt niet eens de moeite het cadeau in te pakken.

Ruim 50% van de mensen geeft aan met enige regelmaat een rijmwoordenboek nodig te hebben en een kleine 10% geeft aan een gedicht te laten maken door een professional (bijvoorbeeld via een website). Je levert dan je input aan en er wordt tegen betaling een gedicht voor je gemaakt. Het percentage wat op deze manier aan de gedichten komt neemt niet toe, maar wellicht dat niet iedereen hier eerlijk over durft te zijn. Dus de zuiverheid van dit antwoord is dubieus.

Het totaalplaatje

Het totaalplaatje laat zien dat de Sint nog steeds actueel is en hoewel de winkels al volhangen met kerstspullen, is Sinterklaas een feest wat niet weg te dringen is. Cadeaus, gedichten, surprises maar vooral aandacht voor elkaar maakt dit nog steeds tot een feest wat absoluut tot de tradities hoort die stand houden, zelfs ten opzichten van kerst.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Sint is er weer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!