InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Indiaans Medicijnwiel

Indiaans Medicijnwiel

Indiaanse astrologie is al eeuwenoud en toch niet zo bekend als bijvoorbeeld de Chinese astrologie. Toch zitten er in de Indiaanse astrologie duidelijk herkenbare zaken.

Algemeen

Volgens de Indianen heeft alles tot op zekere hoogte kracht, welke goed of slecht kan uitpakken. De aarde, Moeder Aarde zoals de indianen het noemen, heeft ook een sterk medicijn en we zijn op aarde om te leren.
Dat kan volgens de Indianen ook betekenen dat als je in je leven op aarde niet leert of niet voldoende leert, dit in een volgend leven zal moeten (een aantal stammen gelooft in reïncarnatie). Het evenwicht is erg belangrijk en daar streeft men naar.

Men gaat uit van ronde vormen. Het heilige heeft vaak een ronde vorm, denk hierbij aan de zon, de maan of de aarde en dus ook het Medicijnwiel.

Het medicijnwiel

Het medicijnwiel bevat de aarde, de mensen en alle wezens. Het jaar is opgedeeld in 12 manen, die elk een bijbehorend dier hebben, dit wordt totem genoemd. De maan waarin je geboren bent bepaalt waar je start op het medicijnwiel.
Na de geboorte, die in de astrologie altijd centraal staat, komen er nieuwe mogelijkheden en uitdagingen op het pad.

Hoe werkt het

De uitleg gaat erg ver om in enkele regels uit te leggen, maar de grote lijn kan wel gegeven worden.
Het Medicijnwiel heeft als uitgangspunt de windrichtingen en symboliseert de reis van het levenspad welke ieder afzonderlijk moet maken. Het kan je helpen op je levenspad.

De windrichtingen vormen de basis en worden vervolgens in verband gebracht met dieren en menselijke eigenschappen.
  • oosten = lente en ochtend, adelaar, jeugd, vernieuwing en kleur geel
  • zuiden = zomer en middag, muis, volwassen, verandering en kleur groen
  • westen = herfst en avond, beer, kracht (midlife), inkeer en kleur zwart
  • noorden = winter en nacht, buffel, ouderdom, wijsheid en kleur wit

Gedetailleerde uitleg

Gedetailleerde uitleg is nodig voor het specifiek toepassen. Een goed leesbaar boek hierover is het boek van Kenneth Meadows en heet Moeder Aarde Astrologie. Uitgeverij Becht heeft het boek uitgegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat hebben we met astrologie?Wat hebben we met astrologie?Astrologie heeft iets. Enerzijds vinden we het niets en anderzijds lezen we wel vaak de dag- of weekhoroscoop in de kran…
Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)De Vedische astrologie de oudste vorm van astrologie en komt oorspronkelijk uit India. De Vedische astrologie wordt ook…
Westerse Astrologie in de geschiedenisAstrologie nam in de geschiedenis een grote plaats in. Waarom was dat zo en wat deden ze er mee? In dit artikel een stuk…
Keltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelKeltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelDe Keltische boomastrologie is gebaseerd op de maancyclus, een jaar met 13 maanmaanden. In de Keltische astrologie heers…

Reageer op het artikel "Indiaans Medicijnwiel"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-06-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Alternatieve geneeskunst
Schrijf mee!