InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is Yin en Yang?

Wat is Yin en Yang?

We hebben er de mond over vol, maar wat is “Yin en Yang” nu eigenlijk en wat kunnen we er mee? Het Oosterse Yin en Yang kan je enigszins vergelijken met het Westerse “ femininiteit en masculiniteit”. Yin is de donkere maan en staat voor de vrouwelijke natuur en Yang staat voor de heldere zon, de mannelijke natuur. Als mensen hebben we beide aspecten in ons en slaat Yin of Yang iets meer door. Hoewel er meer mensen zijn die een van beide nadrukkelijker in zich hebben, de balans het uiteraard ultieme. En hoewel het geen probleem is als de balans tussen Yin en Yang er niet is, is het handig als je het wel in je hebt. Je bent flexibeler, het beïnvloed in positieve zin je gezondheid, maakt een functie als leidinggevende completer etc.

Als mannen en vrouwen ouder worden en bij mannen het testosteron afneemt en bij vrouwen juist toeneemt, zie je langzaam de omgekeerde reactie ontstaan. Mannen zullen bij het ouder worden dus meer Yin in zich krijgen en vrouwen meer Yang. De verandering van gedrag in dit kader wordt dus vaak vanaf ca. 45 of begin 50 jaar zichtbaar.

Invloeden

Er zijn verschillende onderdelen die het Yin en Yang proces negatief kunnen beïnvloeden. Enkele voorbeelden:
  • Seizoen
  • Emotionele toestand
  • Klimaat
  • Voeding
Het heeft allemaal met elkaar te maken, maar vormt uiteindelijk een geheel.

Geschiedenis

De oorsprong ligt duizenden jaar terug en is ongeveer net zo oud als de Oosterse beschaving (ca. 4000 jaar). Het leven is complex en bij pogingen dit te begrijpen c.q. uit te leggen is men uiteindelijk terecht gekomen bij de natuur. Dit is het basisuitgangspunt geworden.

Eigenschappen die Yin en Yang vertegenwoordigen en wat kunnen we er mee

Enkele eigenschappen die Yin en Yang vertegenwoordigen zijn:
  • Yang: hemel, mannelijk, energie, licht, warm, zomer, actief, zout.
  • Yin: aarde, vrouwelijk, materie, donker, koud, winter, passief, zoet.
De termen Yin en Yang worden gebruikt om het leven te beschrijven. Het zijn geen statische begrippen, maar is een methode om veranderingen te beschrijven. De uitkomst kan gebruikt worden om mensen te helpen, zaken inzichtelijk te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is Yin en Yang?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-06-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Alternatieve geneeskunst
Schrijf mee!