InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Skjin wetter Fryslân: schoonmaakevenement in Friese wateren

Skjin wetter Fryslân: schoonmaakevenement in Friese wateren

Skjin wetter Fryslân: schoonmaakevenement in Friese wateren Mooi al die grachten, sloten en waterplassen. Als je er langs wandelt, fietst of rijdt sta je er niet bij stil dat er naast het zichtbare afval op het wateroppervlak ook heel veel troep op de bodem van deze wateren ligt. Deze troep is dodelijk voor het waterleven. Hoe komt die troep daar eigenlijk? Afval wordt voornamelijk door ons mensen in het water gegooid. Als het niet wordt opgeruimd, belandt het uiteindelijk in de zee en sterven vele waterdieren door de plastic soep. Gelukkig wordt er op steeds meer plaatsen in en om het water schoongemaakt. Dat is ook het geval in Friesland tijdens het schoonmaakevenement Skjin wetter Fryslân dat in 2019 voor de derde keer werd georganiseerd.

Zwerfafval

Je kent het vast wel: een kindje krijgt een snoepje en gooit het snoeppapiertje op straat. Niet in de prullenbak die een klein stukje verderop staat. Papa en mama hebben niet door dat het snoeppapiertje op straat rond dwarrelt en even later door de wind het water wordt ingeblazen. Niet alleen een snoeppapiertje, maar ook stukken plastic en ander zwerfafval worden door de wind het water ingeblazen. Helaas gebeurt het ook dat troep bewust in het water wordt gegooid. Denk maar eens aan al die fietsen in de grachten, of de talloze lege (en soms gevulde) bierflesjes en blikjes.

Dood schildpadje

Misschien ken je het verhaal van het jonge schildpadje dat in oktober 2019 in Florida aanspoelde. Het beestje had maar liefst 104 stukjes plastic in de maag. Het diertje zag dit plastic aan voor eten, want het wist niet beter. Het vulde zijn/haar maag hiermee en had daardoor een vol gevoel. Het nam geen voedsel meer tot zich en verzwakte en overleed uiteindelijk. Maar niet alleen dit schildpadje is overleden door de plastic soep.

spandoek Skjin wetter in 2019 in Drachten / Bron: ©ottergraafjesspandoek Skjin wetter in 2019 in Drachten / Bron: ©ottergraafjes

Schoonmaakactie Skjin wetter Fryslân

Gelukkig zijn er her en der schoonmaakacties om het water van al die troep te "bevrijden". Dit wordt ook jaarlijks in Friesland gedaan. In 2019 vond de derde editie van het schoonmaakevenement Skjin wetter Fryslân plaats. Skjin wetter is in het Nederlands vertaald: schoon water. Gedurende een bepaalde tijd werd - zowel in als rond het water (oevers, wateroppervlak en bodems) - zoveel mogelijk afval verzameld. En wat er niet allemaal boven water kwam! In 2017 werd de pilot van Skjin wetter Fryslân gedraaid. Het vond toen plaats in Franeker. In 2018 werd er op vier locaties naar afval gezocht: Sneek, Franeker, Leeuwarden en Balk. In Sneek werd toen het meeste afval gevonden, namelijk 1.437 kilo.

Initiatiefnemer

Het schoonmaakevenement werd georganiseerd door de FMF (Friese Milieu Federatie) en Wetterskip Fryslân. Daarnaast hielpen ook de gemeenten van de betreffende locaties mee.

Legenda
A. Drachten
B. Harlingen
C. Heerenveen
D. Kollum
E. Lemmer
F. Sint Anneparochie
G. Zwaagwesteinde

Skjin wetter 2019

In 2019 werd het aantal locaties uitgebreid. Er werd toen op zeven verschillende Friese locaties zwerfafval in en om het water opgeruimd. De zeven locaties waren:
  • Drachten in onder andere de Drachtstervaart
  • Harlingen
  • Heerenveen
  • Kollum rond de Driepuntsbrug
  • Lemmer
  • Sint Annaparochie
  • Zwaagwesteinde in het water bij camping De Zilveren Maan

Tijdstip

Het begin en het einde van het schoonmaken was op elke locatie gelijk. Om 10.00 werd het evenement geopend en vanaf 10.30 uur werd er begonnen met het verzamelen van afval. Om 15.30 uur werd het totaal aan opgeruimd afval op de locatie bekend gemaakt.

gevonden afval Drachten in 2019 / Bron: ©ottergraafjesgevonden afval Drachten in 2019 / Bron: ©ottergraafjes

Kilo's verzameld afval

In totaal werd er 3.951 kilo afval opgevist/verzameld. Harlingen was de plaats waar het meeste afval qua gewicht werd gevonden en of dat nu een goed teken is? Eerlijk gezegd niet, want hoe minder kilo's aan afval, hoe minder er achteloos is weggegooid.
Het totaalgewicht verdeeld onder de zeven locaties bedroeg:
  • Harlingen: 1.552 kilo
  • Drachten: 799 kilo
  • Heerenveen: 572 kilo
  • Kollum: 490 kilo
  • Sint Anneparochie 249 kilo
  • Zwaagwesteinde: 150 kilo
  • Lemmer: 139 kilo

Wat werd er gevonden

Tijdens het zoeken naar afval werden er vooral veel lege blikjes, maar ook lege bierflesjes in het water gevonden. Op sommige plekken werden er zelfs gevulde bierflesjes en flessen rosé gevonden. Maar ook winkelwagentjes, fietsen, een kinderstepje, pionnen, een staande lamp, surfplanken, een bowlingbal, een lege bigbag van zand/grind, bakstenen en stenen bielzen kwamen naar boven. Er werden zelfs verkeersborden gevonden en uiteraard veel plastic. Veel voorbijgangers bleven even staan om te kijken naar al de zoekende mensen op en rond het water. Daarnaast verbaasden zij zich vooral over de hoeveelheid gevonden troep.

Hulptroepen

Diverse organisaties hielpen met het vinden en opruimen van het afval, maar ook particulieren konden deelnemen. De organisaties bestonden uit:
  • duikverenigingen
  • watersportverenigingen (roei- en kanoverenigingen)
  • De Reddingsbrigade (Drachten en Lemmer)
  • Brandweer (Harlingen, Heerenveen, Lemmer)
  • scouting
  • gemeentes van de locaties

kunstwerk Drachten bij het Carillon aan de Drachtstervaart / Bron: ©ottergraafjeskunstwerk Drachten bij het Carillon aan de Drachtstervaart / Bron: ©ottergraafjes

Kunstenaars

Op elke locatie was een kunstenaar die van het verzamelde afval een waar kunstwerk maakte. De volgende kunstenaars waren op de volgende plaatsen aanwezig:
  • Agnes Bakker in Harlingen
  • Remon de Jong in Drachten
  • Melle Stumphius in Heerenveen
  • Machiel Braaksma in Kollum
  • Lisette Bokma in Lemmer
  • Marsja van der Ven in Sint Annaparochie
  • Sibe Jan (achternaam onbekend) in Zwaagwesteinde
© 2019 Ottergraafjes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…
Een eiland gevormd door plastic afval in zee, Plastic SoepEen eiland gevormd door plastic afval in zee, Plastic SoepEr drijft steeds meer plastic als afval in onze oceanen en zeeën. Dit plastic valt door verwering, zonlicht en golfslag…
Hoeveel statiegeld krijg je er eigenlijk voor?Wat is statiegeld eigenlijk? En hoeveel statiegeld krijg je eigenlijk voor een bepaalde verpakking of krat bier? In dit…
Wat is de plastic soep in de Grote Oceaan?Veel plastic afval dat in de natuur belandt eindigt uiteindelijk in zee. Bijvoorbeeld plastic waterflesjes en speelgoed…
Plastic opruimen in het werelderfgoed Waddenzee - richtlijnPlastic opruimen in het werelderfgoed Waddenzee - richtlijnHet strand is een heerlijk weids landschap met vooral zand en zee, maar daar spoelt van alles aan. Dat afval wordt tijde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring
  • https://www.duurzaamnieuws.nl/skjin-wetter-2019/
  • https://www.animalstoday.nl/dode-schildpad-104-stukjes-plastic/
  • http://www.samenfryslanschoon.frl/skjin-wetter-2019/
  • https://www.omropfryslan.nl/nieuws/914740-schoonmaakactie-friese-wateren-vrijwilligers-halen-afval-boven-water
  • http://www.samenfryslanschoon.frl/friksbeheer/wp-content/uploads/2019/07/SkjinWetter-2019.pdf
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Skjin wetter Fryslân: schoonmaakevenement in Friese wateren"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 27-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!