InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Nederlands grootste taboes

Nederlands grootste taboes

Sommige dingen zul je op een feestje niet zomaar vertellen omdat deze zaken maatschappelijk niet zijn geaccepteerd of omdat je je ervoor schaamt. Wat zijn nu de grootste taboes in de Nederlandse samenleving. Hier kun je lezen wat een taboe nou precies is en waar de Nederlander zich nou zo voor schaamt.

Taboe

In Nederland is het woord taboe veelgebruikt, vooral krantenkoppen kunnen er wat van. Enkele voorbeelden zijn hiervan: heien taboe tijdens examens, Incest taboe en haarverlies taboe onder vrouwen. Als je het zo leest kan alles een taboe zijn maar wat wordt er nou precies mee bedoeld?

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken in een bepaalde cultuur. Wat in die cultuur taboe is wordt bepaald door de cultuur de religie en de politiek in die cultuur. Doorbreek je een taboe dan kan dit leiden tot sociale uitsluiting of reputatieschade en in sommige culturen tot rechterlijke vervolging. Als we het in Nederland over een taboe hebben dan gaat het doorgaans meer over onderwerpen die algemeen gemeden worden omdat ze gênant of pijnlijk zijn.

Taboes geven dus inzicht in onze samenleving, hoe ruimdenkend zijn wij eigenlijk en kan hier echt alles in Nederland. Het is dan ook interessant dat de KRO onderzoek deed naar de grootste taboes in Nederland en hierover zelfs een boek uitbracht.

Wat is de top 10 van taboes in Nederland

  1. Seksueel verlangen naar je eigen kind, incestueuze verlangens, geef het een naam.
  2. Je partner of kinderen mishandelen.
  3. Iets waardevols stelen van je werkgever.
  4. Je huisdier verwaarlozen of mishandelen.
  5. Collega’s ongewenst intiem benaderen
  6. Alcohol nodig hebben om te kunnen functioneren in je werk
  7. Een buitenechtelijke seksuele relatie hebben
  8. Naar een prostituee gaan
  9. Een geslachtsziekte hebben
  10. Fysieke / psychische druk uitoefenen op je partner voor seks

Seks taboe in Nederland?

Opvallend is dat 6 van de 10 taboes uit de top 10 te maken hebben met seks. Ook in de rest van de top 100 komen behoorlijk wat taboes voor die te maken hebben met seks als bijvoorbeeld op seksvakantie gaan, anderen begluren tijdens seks en sekssites bekijken op internet

Nederlanders lieverdjes?

Opvallend is ook dat vele zaken die volgens de Nederlandse wet verboden zijn als taboe uit de top 100 komen. Zo praten we liever niet over ons strafblad of dat van familieleden, het feit dat er gediscrimineerd wordt of het zwartgeld dat we bezitten.

Alhoewel we dus niet met iedereen over alles willen praten wil dat nog niet zeggen dat we daadwerkelijk een bekrompen en net volkje zijn. In besloten groep kan het onderwerp wel weer breed uitgemeten worden. De lijst zal dan ook meer zeggen over het groepsgedrag van Nederlanders dan over de Nederlanders zelf.
Gerelateerde artikelen
Islam en seksualiteit vergeleken met onze samenlevingMensen uit de westerse cultuur weten verbluffend weinig over hoe de Islamcultuur in elkaar zit. Zij oordelen nochtans va…
Taboes, bijgeloof en afrodisiaca in het oude EgypteTaboes, bijgeloof en afrodisiaca in het oude EgypteTaboes zijn zaken die worden beschouwd als ongepast en zijn al gedurende de gehele geschiedenis terug te vinden in elke…
Sociologie de leer van de hedendaagse samenlevingSociologie is de leer van de hedendaagse menselijke samenleving, hoe mensen leven en functioneren binnen de samenleving…
Germaanse cultuur op zakelijk niveauOm duidelijkheid te krijgen zijn alle bevindingen over de Germaanse cultuur op zakelijk niveau in grote lijnen beschreve…
Wat is een jongerencultuurWat is een jongerencultuurIedereen krijgt er in het dagelijks leven mee te maken, jongerenculturen. Men onderscheidt zichzelf van de rest van de s…
Bronnen en referenties
  • http://www.hetgrootstetaboe.kro.nl/taboetop100lijst.aspx Tijdschrift Quest, editie november 2007 nl.wikipedia.org/wiki/Taboe

Reageer op het artikel "Nederlands grootste taboes"

Reactie

Sandra, 29-04-2013 03:54 #1
Ik ben als de dood voor honden. Volgens mij is dat ook het enige diersoort dat ongevraagd mij aantast, met toestemming van het baasje. Hij doet niks. zegt het baasje dan. Dat moest er nog eens even bijkomen, zeg ik dan. Ondertussen schiet ik als mens in de stress. Ik ken mensen die bang zijn voor spinnen, muizen, paarden, dat schijnt logisch te zijn, maar voor een hond mag je niet bang zijn. Nou, ik wel. Op zich gaat het wel als ik de hond ken, als ik weet dat hij eraan komt en als hij aan de lijn is of mij negeert. Maar ik raak in paniek als ik onverwacht ermee wordt geconfronteerd en op mij afkomt.

Ik stel voor om elke hondenbezitter verplicht een gedragscursus te laten volgen ipv hondenbelasting te laten betalen. De hondenstront laat ik dan maar voor lief, want daar kan ik wel omheen walsen, als ik oplet.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 29-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!