InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > SamenLoop voor Hoop: wandelen in de strijd tegen kanker

SamenLoop voor Hoop: wandelen in de strijd tegen kanker

SamenLoop voor Hoop: wandelen in de strijd tegen kanker Het KWF - ook bekend als KWF kankerbestrijding - organiseert landelijk op diverse plaatsen een SamenLoop voor Hoop. Het doel hiervan is om met een zelf samengesteld team in 24 uur tijd geld in te zamelen voor kankeronderzoek. De allereerste SamenLoop voor Hoop (Relay for Life) werd in 1985 in Amerika gehouden. Sinds 2006 worden deze lopen op meerdere plaatsen in Nederland gehouden. Voor wie mee wil helpen om geld in te zamelen - dit is dus niet alleen voor lotgenoten of familieleden - is het mogelijk om deel te nemen.

Inhoud

Kankeronderzoek

Helaas sterven er wereldwijd nog steeds mensen aan de gevolgen van kanker. Onderzoek naar kanker is zo belangrijk om hopelijk in de toekomst een medicijn te vinden waarbij kanker volledig genezen kan worden. De onderzoeken kosten veel geld en daarom is het mooi dat er op verschillende manieren geld wordt ingezameld voor kankeronderzoek.

Diverse inzamelingsacties voor kankeronderzoek

Er wordt op verschillende manieren geld ingezameld voor diverse soorten van kankeronderzoek.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
  • Alpe d'HuZes
  • Pink Ribbon
  • Run for Kika
  • andere hardloopevenementen voor kanker
  • Nijmeegse Vierdaagse
  • SamenLoop voor Hoop

Inzamelen snoeiafval Taxus Baccata

In diverse gemeenten wordt er snoeiafval van de Taxus Baccata ingezameld. Dit brengt geen geld op, maar in de jonge loten van deze plant zit een bepaalde grondstof - baccatine. Deze grondstof wordt in chemotherapie verwerkt.

Ontstaan SamenLoop voor Hoop - Relay for Life

Relay for Life is ontstaan in 1985. De Amerikaanse arts dr. Gordon 'Gordy' Klatt legde samen met een gemotiveerd team in een tijdsbestek van 24 uur maar liefst 52 kilometer en 250 meter af op een atletiekbaan in Tacoma, Washington (wandelend). Daarmee zamelden ze 27.000 dollar in voor onderzoek naar kanker. Tijdens deze estafette werden ze door verschillende mensen aangemoedigd. In 1986 werd de allereerste echte Relay for Life gehouden. Hieraan deden 19 teams mee en zij zamelden 33.000 dollar in. In 2006 werd er voor het eerst in Nederland een SamenLoop voor Hoop georganiseerd. Dat was in het Drentse Borger.

Dr. Gordon Klatt

Gordon Klatt werd in 1942 geboren. Eerst was hij als arts werkzaam in het Amerikaanse leger, later werd hij specialist in kanker in een Amerikaans ziekenhuis. Buiten zijn werk om liep hij graag marathons en hierdoor kwam hij op het idee om tijdens een wandelestafette geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker. Hij overleed zelf op 3 augustus 2014 aan de gevolgen van maagkanker.

Wereldwijd

Zoals al eerder genoemd, wordt een SamenLoop voor Hoop niet alleen in Nederland gehouden. Er zijn meerdere landen verspreid over de hele wereld die hieraan deelnemen. Dan wordt het trouwens Relay of Life genoemd. Per jaar wordt een duizendtal SamenLopen georganiseerd.

Doel

Het doel van de Samenloop voor Hoop en Relay for Life is om geld in te zamelen voor diverse onderzoeken naar kanker. Tijdens deze inzamelingsacties is er tijd voor een traan, maar zeker ook voor een lach. Uiteraard wordt er door iedereen die betrokken is bij een SamenLoop stilgestaan bij de persoon die door kanker is getroffen, maar het is zeker geen droevig evenement. Het leven wordt namelijk ook gevierd. Dit komt tot uiting in de muziek en overige activiteiten die gehouden worden.

Paars is de kleur

Wat opvalt bij een SamenLoop voor Hoop c.q. Relay of Life is dat de kleur paars centraal staat. Dit is niet zomaar, want deze kleur heeft een reden. Tussen de overgang van nacht naar dag kleurt de hemel eventjes paars. Veel kankerpatiënten zijn blij dat de nacht voorbij is en ze de dag tegemoet kunnen treden. Daarom staat de kleur paars (hoop) symbool bij een SamenLoop voor Hoop.

24 uur wandelen

Het is niet te doen om in je eentje mee te lopen in de 24-uurs-estafette. Daarom wordt er onderling een team samengesteld. Dit team bestaat meestal uit 10-15 deelnemers. Onderling wordt afgesproken wie op welk moment loopt, ook in de nacht. Want hun motto is: 'kanker slaapt niet!' Gemiddeld loopt een deelnemer dan tussen de 2 en 3 uren.

Speciale KinderLoop

Ook kinderen kunnen deelnemen aan een SamenLoop voor Hoop. Dit doen zij in zelf samengestelde teams van hun basisschool. Zij lopen dan geen 24 uur, maar 24 minuten. Op deze manier samen zij ook geld in.

Zelf iets doen

Een SamenLoop voor Hoop wordt volledig door vrijwilligers georganiseerd. Om een steentje bij te dragen hoef je zelf niet eens mee te lopen in de 24-uurs-estafette. Gewoon helpen als vrijwilliger is al een optie. Ook kun je als ondernemer een steentje bijdragen. Je zou zelf een bedrijventeam kunnen samenstellen en op deze manier geld inzamelen, maar ook geld of zelfs medewerkers doneren is een mogelijkheid. Daarnaast kun je ook ook producten verkopen. De opbrengst gaat dan naar het KWF.

Zelf organiseren

Er worden al op verschillende plekken in Nederland SamenLopen voor Hoop georganiseerd. Toch kan het zijn dat er bij jou in de buurt nog niet iets wordt georganiseerd. Dan zou je kunnen besluiten om dit zelf te gaan regelen. Uiteraard met ondersteuning van een coördinator van het KWF.

Inschrijfgeld

Per deelnemer wordt € 15,00 aan inschrijfgeld betaald. Dit geldt echter niet voor een survivor (iemand die aan kanker lijdt of heeft geleden) en zijn/haar begeleider. De kosten voor de Kinderloop bedragen € 3,00 per persoon.

Minimum in te zamelen bedrag

Er is een minimum in te zamelen bedrag ingesteld per deelnemer. Dat is € 100,00. Dit bedrag behaal je door je te laten sponsoren.

Ceremonies

Wat opvalt bij verschillende SamenLopen voor Hoop is dat er een aantal onderdelen steeds terugkeren.
  • openingsronde
  • kaarsenceremonie
  • slotceremonie

Openingsronde

De openingsronde is voor de survivors. Zij lopen helemaal vooraan en geven daarmee het starschot van de 24-uurs-estafette. Daarachter komen de andere deelnemers. De survivors worden als eregasten behandeld. Bij deelname ontvangen zij een speciaal symbool: een paarse anemoon. De bloem staat voor bescherming en gezondheid, de paarse kleur staat voor hoop.

Kaarsenceremonie

Voor diegene die het wil, is het mogelijk om iets persoonlijks op een papieren kaarsenzak te vermelden. Zodra het donker is worden de kaarsen in deze zakken aangestoken. Het af te leggen parcours wordt dan verlicht met al deze zakken. Op die manier worden overledenen herdacht en wordt gevierd dat de mensen die de kanker hebben overleefd of er nog tegen vechten in leven zijn. Kortom: voor hen wordt het leven gevierd.

Slotceremonie

Na 24 uur zit de SamenLoop voor Hoop er bijna op. Als laatste lopen alle deelnemers gezamenlijk de allerlaatste ronde. Op dat moment wordt ook bekend gemaakt hoeveel geld er is ingezameld.

Samenlopen in Nederland 2020

Het aantal ingeschreven teams en deelnemers stijgt per jaar. In 2019 hebben zich 1282 teams en 27.953 deelnemers ingeschreven en voor het jaar 2020 hebben zich 234 teams en 1.364 deelnemers ingeschreven (anno 1 november 2019).

ProvinciePlaatsDatumJaar
FrieslandJoure19-20 juni2020
Sneek25-26 september2020
GroningenHet Hogeland19-10 juni2020
DrentheBorger16-17 mei 2020
Emmen20-21 juni2020
OverijsselLosser16-17 mei2020
Zwolle16-17 mei2020
Kampen28-29 augustus2020
Dalfsen18-19 september2020
GelderlandTiel29-30 mei2020
Bommelerwaard6-7 juni2020
Heerde12-13 juni2020
Neerijnen12-13 juni2020
Voorst26-27 juni2020
De Liemers12-13 september2020
LimburgSittard-Geleen30-31 mei2020
Roermond6-7 juni2020
Valkenburg aan de Geul19-20 september2020
Noord-BrabantGeldrop-Mierlo6-7 juni2020
Oirschot6-7 juni2020
Breda13-14 juni2020
Cuijk11-12 juli2020
Loon op Zand19-20 september2020
Noord-HollandBadhoevedorp6-7 juni2020
Bergen-Alkmaar e.o.22-23 juni2020
Medemblik6-7 juni2020
Huizen12-13 juni2020
Den Helder13-14 juni2020
Zaanstad13-14 juni2020
Zuid-HollandPapendrecht15-16 mei2020
Alphen a/d Rijn16-17 mei2020
Haaglanden13-14 juni2020
Hillegom20-21 juni2020
Hoekse Waard5-6 september2020
Zuidplas26-27 september2020
FlevolandNoordoost Polder16-17 mei2020
Lelystad5-6 september2020
UtrechtSoest15-16 mei2020
Utrechtste Heuvelrug5-6 septmber2020

Slogan

De slogan voor alle SamenLopen voor Hoop in Nederland is als volgt: beleven, meeleven, doorleven.
Gerelateerde artikelen
Biografie: Jimi Jamison (ex-zanger rockband Survivor)Jimi Jamison, de man met de geweldige stem. En niet alleen een geweldige stem, ook een hele herkenbare stem voor velen.…
Garden Groom, heggenschaar met mogelijkhedenGarden Groom, heggenschaar met mogelijkhedenDe Garden Groom is een revolutionaire heggenschaar die snoeit en meteen het afgesneden snoeiafval opvangt, zodat u na af…
Chasing Life - DramareeksChasing Life is een nieuwe Amerikaanse dramareeks van ABC-Family die in The States begon op 10 juni 2014. De reeks is ge…
Designated survivor – aangewezen overlevende in AmerikaDesignated survivor – aangewezen overlevende in AmerikaHet is een begrip dat mooier is dan de vertaling: ‘Designated survivor’ en als je het dan wilt vertalen dan is het een ‘…
recensieCrazy Sexy, een positief boek over (over)leven met kankerCrazy sexy is een uiterst positief boek over het leven met en of na kanker. Het is voor mensen die nog in de behandeling…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: https://www.samenloopvoorhoop.nl/,
  • http://live.samenloopvoorhooparnhem.nl/geschiedenis/
  • https://www.samenloopvoorhoop.nl/
  • https://www.samenloopvoorhoop.nl/meta/veelgestelde-vragen/
  • https://secure.acsevents.org/site/SPageServer/;jsessionid=00000000.app327b?NONCE_TOKEN=194931133999F9BC80D5F537F78AD962&pagename=relay
  • https://www.cancer.org/involved/fundraise/relay-for-life.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Gordon_Klatt
  • https://taxustaxi.nl/nieuws/
  • https://www.samenloopvoorhoop.nl/meta/nieuws/het-paarse-gevoel/

Reageer op het artikel "SamenLoop voor Hoop: wandelen in de strijd tegen kanker"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 02-11-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!