InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > White House Easter Egg Roll – Paaseirollen in Washington

White House Easter Egg Roll – Paaseirollen in Washington

White House Easter Egg Roll – Paaseirollen in Washington Elk jaar met Pasen worden er Paaseieren gerold op het grasveld van het Witte Huis. De President en First Lady zijn daar bij aanwezig. De kinderen kunnen hun eigen eieren kleuren en als herinnering worden er speciale herdenkingseieren voor deze feestelijke dag gemaakt die een beeltenis van het Witte Huis en het jaartal van de Easter Egg Roll dragen. Het is een dag van spel, muziek, entertainment en plezier, waar kinderen de hoofdrol spelen. Duizenden kinderen doen er aan mee. Het evenement heet The White House Easter Egg Roll.

White House in Washington DC

Paaseirollen op het gras van het Witte Huis

White House Easter Egg Roll

De traditie van het Paaseirollen is geboren in 1878. Sinds die tijd rollen de Amerikaanse president en zijn familie eieren met familie, genodigden en heel veel kinderen. De Easter Egg Roll vindt op Paasmaandag plaats, op de South Lawn, het zuidelijke gazon bij het Witte Huis. Het is een van de oudste jaarlijkse tradities van het Witte Huis. Het evenement is in de loop van de tijd ontwikkeld tot een festiviteit waar de First Lady een hoofdrol speelt. Zij zet haar stempel op hoe de herdenkingseieren er uitzien, met welke kleuren ze worden gedecoreerd en hoe de speciale edities en souvenireieren eruit gaan zien.

Geschiedenis White House Easter Egg Roll

Op Paasmaandag is de tuin van het Witte Huis een speelveld. De eerste Paaseieren in de presidentiële tuin werden gerold door President Andrew Johnson (president van 1865 tot 1869) en zijn familie. De kinderen van de familie kleurden de hardgekookte eieren op Paaszondag om er op Paasmaandag mee te kunnen rollen. De First Lady stond erbij te kijken, net als de medewerkers van het Witte Huis en toeristen aan de kant van het grasveld.

Verbod in Washington DC

In 1876 werd het kritiek of het Paaseirollen wel een traditie zou worden, want het Congres verbood dat de tuin van het Witte Huis een speeltuin werd. In 1877 werd de wet niet overtreden, want het regende pijpenstelen, die dag. Er werd binnen gerold.

South Lawn op Paasmaandag

In 1878 verscheen een bericht in de pers dat er niet meer gespeeld mocht worden op het veld. Dat leidde ertoe dat President Rutherford B. Hayes (president van 1877 tot 1881) door burgers aan zijn jasje werd getrokken tijdens zijn dagelijkse wandeling met de vraag of het misschien toch op de South Lawn georganiseerd kon worden. President Hayes vond dat de kinderen die kwamen om eieren te rollen niet mochten worden weggestuurd.

President Hayes en First Lady Lucy

Hayes en First Lady Lucy openden officieel de tuin voor kinderen om op Paasmaandag eieren te komen rollen. De volgende presidenten stonden het Paaseirollen ook toe en zo werd een traditie geboren.

Easter Egg Roll in 1929 / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Easter Egg Roll in 1929 / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
White House Easter Egg Roll in 2010 / Bron: White House Lawrence Jackson, Wikimedia Commons (CC BY-SA)White House Easter Egg Roll in 2010 / Bron: White House Lawrence Jackson, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
Barack Obama in 2009 / Bron: Pete Souza, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Barack Obama in 2009 / Bron: Pete Souza, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Egg Hunt en Easter Egg Roll

Het evenement wordt aangekleed met muziek, activiteiten en voordrachtskunstenaars. Kinderen zoeken naar Paaseieren tijdens de Easter Hunt en rollen Paaseieren met houten lepels tijdens de Easter Egg Roll, nadat ze de eieren hebben geschilderd. The Easter Egg Roll is speciaal voor kinderen onder de 13 jaar.

Veiligheidsmaatregelen

Tijdens het evenement, dat in de nabijheid van de president en zijn vrouw plaatsvindt, worden maatregelen genomen om de veiligheid te kunnen garanderen. De kinderen en hun begeleiders moeten kaartjes hebben om binnen te mogen en ze worden gevisiteerd en moeten door detectiepoortjes. Er zijn checkpoints bij de entree waar de United States Secret Service aanwezig is.

Geen laptop of tablet

De deelnemers mogen geen laptop, tablet, tripod, monopod en camera sticks meenemen. Ook zijn grote tassen en koffers verboden. Er mogen geen drones worden ingezet en dieren mogen niet mee. Verder zijn fietsen, vouwstoelen, ballonnen, koeltassen, glazen of metalen containers, vlaggen, paraplu's met een metalen punt, messen en andere scherpe gereedschappen, eten en drinken, parasols, spuitbussen, tabak, aanstekers en verzorgingsartikelen verboden. Natuurlijk mag men geen wapens meenemen en ook geen laser pointers.

Kaartjes en loterij

Wie mee wil doen aan de Easter Egg Roll kan zich aanmelden op de website recreation.gov. De tickets zijn gratis. In februari voorafgaand aan de Paasmaandag is er dan een loterij om te bepalen wie de tuin in mag. Het evenement is uitgegroeid tot enorme proporties met tienduizenden deelnemers (in 2016 waren dat 35.000). De families die zijn uitgeloot krijgen een kaartje dat toegang geeft tot het terrein op Paasmaandag. De kinderen en hun begeleiders worden ingedeeld in groepen. Per groep is er een tijd dat je naar binnen mag en heb je twee uur de tijd om te spelen. De kinderen krijgen allemaal een goodybag bij binnenkomst en een overzicht van de activiteiten. Foto’s maken tijdens het evenement is toegestaan en er is volop eten en drinken voor de deelnemers.

Herinneringsei
Bij de uitgang ontvangen alle kinderen een herinneringsei, een houten ei met het embleem van het Witte Huis erop en het jaar van de Easter Egg Roll.

Webshop

In de webshop van het Witte Huis zijn de ‘official White House Easter Egg Roll commemorative eggs’, de officiële herdenkingseieren van dat specifieke jaar, in de kleuren die zijn uitgezocht door de First Lady en met het Witte Huis en het jaartal erop, te koop. Er worden ook speciale edities, zoals een gouden ei en eihouders, uitgegeven.

White House

Legenda
A. White House South Lawn
B. Witte Huis

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
President van Amerika, George Washington 1789-1797George Washington heeft in ieder geval één record op zijn naam staan welk geen enkele opvolger van hem, hem kan afnemen.…
Het Sydney Opera HouseHet Sydney opera house, één van de meest bekendste gebouwen van Australie. Als je naar Sydney gaat, mag je een bezoek aa…
Winkansen bij de Postcode LoterijWinkansen bij de Postcode LoterijDe winkansen bij de Postcode Loterij liggen lager dan de meeste andere Nederlandse loterijen. Bij de Postcode Loterij li…
De Nationale Kunst LoterijDe kunstsector heeft het tegenwoordig financieel allerminst makkelijk in Nederland. Daarom is er een nieuw initiatief on…
Lethal white syndromeLethal white syndromeHet lethal white syndrome, ook wel white foal syndrome genoemd, is een genetische fout die ervoor zorgt dat je veulen bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ikonact, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • https://whitehouse.gov1.info/easter-egg-roll/ Geraadpleegd op 7 april 2017
  • http://highlycaffeinated.co/2016/04/2016-easter-egg-roll/ Geraadpleegd op 7 april 2017
  • https://www.whitehousehistory.org/collections/white-house-easter-egg-roll Geraadpleegd op 7 april 2017
  • https://www.whitehousegiftshop.com/2014-White-House-Annual-Gold-Easter-FREE-USA-SHI-p/2014-easteregggiftboxed.htm Geraadpleegd op 7 april 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Andrew_Johnson Geraadpleegd op 7 april 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rutherford_Hayes Geraadpleegd op 7 april 2017
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 2: White House Lawrence Jackson, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 3: Pete Souza, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Reageer op het artikel "White House Easter Egg Roll – Paaseirollen in Washington"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 07-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: VS
Schrijf mee!