InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Correspondents’ Dinner in het Witte Huis van Amerika

Correspondents’ Dinner in het Witte Huis van Amerika

Correspondents’ Dinner in het Witte Huis van Amerika Het Witte Huis in Washington is als een bijenkorf vol zoemende functionarissen. Een groot deel daarvan is staf van de president, leden van het kabinet en huishoudelijk personeel. Het bestuurscentrum van Amerika wordt goed in de gaten gehouden door een legertje Witte Huis-correspondenten, de persmuskieten. De Amerikaanse parlementaire pers komt eens in het jaar samen met de president en gasten om in een informelere setting met elkaar te dineren en elkaar op de hak te nemen: het White House Correspondents’ Dinner, een gebruik dat dateert uit 1920. Het vond in 2016 navolging in Nederland.

White House

Correspondents’ Dinner in Amerika en in Nederland

Parlementaire pers in het Witte Huis

Televisie, radio, dagbladen, magazines, opiniebladen en nieuwswebsites laten hun medewerkers accrediteren voor briefings en interviews in het Witte Huis. Zij vormen het legertje Witte Huis-correspondenten dat alleen met een accreditatie naar binnen mag om hun werk te doen: nieuws brengen over de regering van de natie. Ze zijn onder meer te zien bij briefings en ondertekeningen van decreten. Ongeveer 250 journalisten van diverse media hebben daar werk aan. Zij volgen de Amerikaanse president en de activiteiten van zijn administratie.

Kritisch volgen en kwinkslagen

Doorgaans zijn dat serieuze aangelegenheden; de correspondenten en de medewerkers in het Witte Huis volgen elkaar kritisch. Eens in het jaar is de sfeer een andere, een van kwinkslagen over en weer in een gemoedelijke sfeer. Dat is tijdens het Correspondent’s Dinner. Het eerste White House Correspondent’s Dinner was in 1920.

White House Correspondents' Association

De White House Correspondents' Association (WHCA) organiseert het Correspondent’s Dinner. Het is een organisatie waar de Witte Huis-correspondenten bij zijn aangesloten.

De WHCA bestaat sinds de oprichtingsdatum van 25 februari 1914. Het waren journalisten die zich verenigden nadat president Woodrow Wilson dreigde de persconferenties af te schaffen. Hij was niet altijd content met de manier waarop zijn woorden in de kranten werden weergegeven.

Parlementair nieuws

De journalisten van de WHCA spraken onderling regels af, zodat er wel nieuws maar geen misleidende berichten in de krant kwamen.

Donald Trump
Honderd jaar later doet president Donald Trump waar Wilson mee dreigde. Trump ontzegt sommige journalisten de toegang tot het Witte Huis en geeft voorrang aan media die vriendelijk over zijn administratie berichten.

Witte Huis

Het WHCA is niet in dienst van het Witte Huis. De journalisten en hun vereniging opereren onafhankelijk van de presidentiële administratie in het Witte Huis. De WHCA houdt zich bezig met de accreditatieprocedure, bemoeit zich met de toegang van journalisten tot de president en heeft een rol in de inrichting en faciliteiten in de briefingrooms van het Witte Huis.

White House Correspondents' Dinner

Jaarlijks is er een White House Correspondents' Dinner, georganiseerd door de WHCA. Aanvankelijk werd het diner georganiseerd om prijswinnende journalisten te huldigen en studiebeurswinnaars in het zonnetje te zetten. Tweede doel was om samen met de president een gezellige avond te hebben vol vriendelijkheid in plaats van de gebruikelijke kritische houding. Er worden toespraken gehouden door de president zelf en door entertainers waarin men elkaar en zichzelf op de hak neemt. De Designated Survivor is daar nooit bij aanwezig.

Gala

Het jaarlijkse evenement in Washington heeft zich in de honderd jaar van haar bestaan van de WHCA ontwikkeld tot een evenement van Hollywoodachtige allure. Het is een diner geworden met galajurken en afterparty's. Sommige media gaan er niet meer naar toe omdat ze vinden dat het een incestueus evenement is geworden. Zij behouden liever de professionele afstand tot de wetgevende en uitvoerende macht.

Honderd jaar White House Correspondents' Association

De WHCA bestond in 2014 honderd jaar. In de loop van de eeuw is het leger journalisten gegroeid en is de media diverser en sneller geworden. Het Correspondents’ Dinner bewijst elk jaar weer zijn doel door wat ontspanning te brengen in het spannende werk van regeren en kritisch volgen van de activiteiten.

Toegang Witte Huis door journalisten

Het hek

Voor de oprichting van de WHCA waren er ook al journalisten die de president volgden en naar Washington kwamen om hem te spreken. Zij stonden dan aan het hek van het Witte Huis in de hoop de president te ontmoeten of de bezoekers die uit het Witte Huis kwamen het hemd van het lijf te vragen.

Varanda

Eind 19e eeuw waren de journalisten zover opgerukt, dat ze op de veranda van het Witte Huis zaten of in de lobby plaatsnamen. De journalisten gaven ‘hun’ terrein niet meer prijs en eisten telkens meer ruimte om hun werk te kunnen doen. Ze wilden briefings, interviews en eisten ruimte om verslag te doen van de activiteiten. Ze kregen een eigen tafel in het Witte Huis.

Bijna ban

In 1913 kwam er een clash tussen president en Wilson en de correspondenten, omdat bepaalde kranten off the record opmerkingen van de president hadden geciteerd. Het was de aanleiding voor de oprichting van de WHCA. Sindsdien zijn de journalisten opgerukt in het Witte Huis en hebben ze hun ‘eigen plek’ veroverd.

Openheid

De WHCA vecht voor openheid en transparantie bij ieder besluit uit de Oval Office en voor deelname aan buitenlandse reizen en aanwezigheid in de Air Force One.

President Donald Trump

In 2017 is het White House Correspondents’ Dinner op 29 april in het Hilton-hotel in Washington. Het is de eerste keer voor president Donald Trump, maar zijn relatie met de journalisten is een moeizame. President Trump heeft besloten niet deel te nemen aan het White House Correspondents' Dinner in 2017. Hij is de eerste president sinds 1981 die dit jaarlijkse evenement aan zich voorbij laat gaan. In 1981 was president Ronald Reagan niet aanwezig, maar dat was niet uit politieke overwegingen. Reagan was herstellende van een moordaanslag. Vice-president Pence en chef-staf Reince Priebus zijn wel aanwezig op 29 april 2017. Trump communiceerde zijn afwezigheid middels een tweet: 'Ik ben niet aanwezig bij het White House Correspondents' Association Dinner dit jaar'.

Nederlandse Correspondents' Dinner

In Nederland werd in 2016 voor het eerst een Correspondents' Dinner gehouden met Nederlandse journalisten en politici. Het was op 10 februari 2016, georganiseerd door de NTR en uitgezonden op tv. Premier Mark Rutte gaf een komische toespraak waarbij hij grappen maakte over de parlementaire pers, collega-politici en het politieke landschap. Cabaretier Dolf Jansen hield er ook een conference. Het Nederlandse Correspondents' Dinner werd gehouden in de Beurs van Berlage in Amsterdam, onder begeleiding van het Metropole Orkest. Journalist Twan Huys was de presentator van de avond.

White House

Legenda
A. The White House
B. Washington Hilton

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat moeten we weten over Ivanka Trump?Wat moeten we weten over Ivanka Trump?Ivanka Trump, geboren op 30 oktober 1981, is de dochter van Donald John Trump (de vijfenveertigste president van de Vere…
Donald Trump en de Trump buildings in New YorkDonald Trump en de Trump buildings in New YorkDonald Trump is de Amerikaanse vastgoedmagnaat die in de stad New York spreekwoordelijk tegen menig gebouw zijn pootje h…
Decreet of Executive Order van de president van AmerikaDecreet of Executive Order van de president van AmerikaIn de eerste weken na het aantreden van Donald Trump als president van Amerika, op 20 januari 2017, ondertekent hij de e…
Donald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump, de man die ook wel ‘roekeloze blaaskaak’ wordt genoemd, doet een gooi naar de functie van president van de…
Women’s March on Washington – demonstratie met pussyhatsWomen’s March on Washington – demonstratie met pussyhatsEen dag na de inauguratie van Donald Trump als president van Amerika, hielden vrouwen een Women’s March on Washington. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Noclip, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • http://www.whca.net/dinner.htm Geraadpleegd op 6 april 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Correspondents'_Dinner Geraadpleegd op 6 april 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/White_House_Correspondents%27_Association Geraadpleegd op 6 april 2017
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/correspondents-dinner-gaat-ook-door-zonder-trump-die-afzegt-via-twitter~a4467482/ Geraadpleegd op 6 april 2017
  • https://www.businessinsider.nl/trump-komt-het-witte-huis-dagelijks-ruim-300-stafleden-tegen-moeten-de-meester-patissier-en-de-butler-vrezen-voor-hun-baan/ Geraadpleegd op 6 april 2017
  • https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/journalisten-van-onder-meer-cnn-geweigerd-bij-witte-huis Geraadpleegd op 6 april 2017

Reageer op het artikel "Correspondents’ Dinner in het Witte Huis van Amerika"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: VS
Schrijf mee!