Verpakkingen; waarom zijn er vaak problemen met het openen?

Verpakkingen; waarom zijn er vaak problemen met het openen? Het openen van sommige verpakkingen drijft veel mensen regelmatig tot wanhoop. Vooral oudere mensen, met minder kracht in hun handen, kampen vaak met dit probleem. Zonder gereedschap als een tang, mes en een schroevendraaier, krijgt men een pot niet open of een plastic velletje niet los. Moet dit nu echt allemaal zo moeilijk en waarom wordt dit niet makkelijker gemaakt? Echter, dit is geen onwil van de verpakkingsindustrie. Die moeten met heel veel zaken rekening houden als men een ontwerp maakt voor een verpakking.

Blisterverpakkingen openen geeft het vaakst problemen

Bijna bij iedereen met stip op plaats één. Dit zijn verpakkingen van hard plastic. Computer- en kleine elektronicaproducten zijn bekende voorbeelden die in dit materiaal verpakt worden. Een blisterverpakking is erg moeilijk open te krijgen. Er is minimaal een schaar voor nodig.

Frisdrankpakken met doordrukstrips

Pakken frisdrank zijn vaak voorzien van een doordrukstrip. Door op de strip veel kracht uit te oefenen lukt het om het pakje open te krijgen. Met dikwijls als gevolg dat degene die het pakje opent, een gedeelte van de inhoud over zich heen krijgt. Bovendien is de opening vaak ook nog eens zó gemaakt dat morsen tijdens het inschenken onmogelijk is.

Dicht gesealde en voorverpakte producten

Voorverpakte vleeswaren zorgen regelmatig voor veel ergernis. Toch heeft de fabrikant om een en ander makkelijker te maken, een speciaal lipje of strookje gemaakt om het open maken te vergemakkelijken. Maar om dit strookje los te krijgen is vaak een ander verhaal. De twee lagen van elkaar los krijgen en vervolgens netjes openkrijgen, resulteert nogal eens in een grote scheur over de hele verpakking. Met uitdrogen als gevolg. En het was juist de bedoeling om dit te voorkomen.

Frisdankpakken met schroefdop

Er zijn ook frisdrankpakken met een schroefdop. Met deze dop gaat er ook regelmatig wat mis tijdens het openen. Onder het karton zit een aluminium laag die de inhoud van het pak beschermt tegen micro-organismen. Men moet de dop dus door meerdere lagen duwen. Hier is nogal wat kracht voor nodig. Soms komt de dop zelf ook in zijn geheel los.

Pak vla, melk of yoghurt

Het lijkt in eerste instantie makkelijk, maar schijn bedriegt. Omdat het karton vaak te slap is kan men het lipje niet openscheuren zoals het zou moeten. Met een hoop geknoei als gevolg.

Een verpakking maken is complex

Het is moeilijk om een verpakking te ontwerpen die je én hermetisch af kunt sluiten én gemakkelijk kunt openen. Een verpakking maken die aan de vele eisen van de huidige tijd moet voldoen, is uiterst complex. Het is de kunst de balans te vinden tussen makkelijk te openen en het beschermen van de inhoud.

Beschermen tijdens transport en tegen diefstal

Een verpakking moet dicht blijven tot hij open mag. Dus tijdens productie, transport naar een distributiecentrum, vervolgens naar de winkel en tenslotte met de consument mee naar huis. De verpakking wordt tijdens dit traject regelmatig opgepakt en verplaatst en moet dus, letterlijk, tegen een stootje kunnen. Vaak zit een verpakking ook zo stevig dicht om te voorkomen dat producten makkelijk te stelen zijn.

Conserveren en hygiëne

Afhankelijk van welk product verpakt moet worden, moet een materiaal gekozen worden. Onder beschermende atmosfeer verpakt, vacumeren, sealen, ingevroren enzovoort. Aan al deze factoren moet een product kunnen voldoen. Ook kunnen sommige producten in een geopende verpakking lang bewaard worden. Dan moeten de hygiëne-omstandigheden in de verpakking wel gegarandeerd blijven.

Gemaksverpakking

In de huidige maatschappij speelt gemaksvoeding een belangrijke rol. Magnetron, hersluitbaar na openen en geopend plat in de koelkast kunnen liggen zijn de normaalste zaak van de wereld voor de consument. Aan de verpakkingsindustrie de opdracht dit te realiseren!

Informatiedrager in de supermarkt

Een verpakking is ook een zogenaamde informatiedrager. Naast allerlei wettelijk verplichte vermeldingen als inpakdatum, houdbaarheidsdatum, ingrediënten en gewicht, wil de fabrikant er ook zijn eigen verhaal op kwijt. Bijvoorbeeld het logo van het bedrijf en extra, niet product gerelateerde, informatie.

Kosten

Onder druk van een ware prijsoorlog in de supermarktwereld is er steeds meer op verpakkingsmateriaal bezuinigd. Met als doel voor producenten om maar te kunnen leveren aan deze ketens. Overal waar ook maar iets bespaard kan worden, wordt dit zoveel mogelijk gedaan. Goedkopere folie gaat dan ten koste van een stukje gemak om een verpakking te openen. Geen onwil dus, maar een noodzaak om te kunnen blijven concurreren en te kunnen blijven bestaan.

Afval

Zo weinig mogelijk afval tijdens de productie is altijd de doelstelling want dit zijn extra kosten voor de fabriek. Ook moet de producent voor elke verkochte verpakking een heffing betalen. De veelal plastic verpakkingen verteren niet in het milieu en moeten daarom verzameld, gescheiden en herverwerkt of verbrand worden. Veel kosten dus.

Wetgeving

De wetgeving wat betreft verpakkingen wordt steeds strenger. Het deksel van veel verpakkingen zit door middel van een stickertje verbonden met de verpakking zelf. Dan zit er vlak boven de inhoud dikwijls nog een stukje folie. Dit wordt gedaan omdat de fabrikant moet kunnen aantonen er alles aan te doen om te voorkomen dat er met het product geknoeid kan worden.

Blikvanger

Het ontwerpen van een verpakking is ook een commercieel verhaal. Het product moet opvallen tussen alle andere producten in het schap in de winkel. Hoe gelikter het er uitziet, des te sneller zal een consument het kopen. Een marketingafdeling van een bedrijf hanteert daarom ook veel andere normen voor een verpakking dan een productie-afdeling. En denkt waarschijnlijk niet aan het feit of de verpakking ook makkelijk te openen is.
© 2016 - 2024 Explorer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel statiegeld krijg je er eigenlijk voor?Wat is statiegeld eigenlijk? En hoeveel statiegeld krijg je eigenlijk voor een bepaalde verpakking of krat bier? In dit…
Afvalscheiden en een duurzaam milieuAfvalscheiden en een duurzaam milieuSoms denken mensen dat het scheiden van afval onzin is, dat alles toch op één grote hoop terechtkomt, maar dat is niet h…
Minder verpakkingen verspillenMinder verpakkingen verspillenVrijwel alle producten die tegenwoordig gekocht worden door consumenten zijn verpakt in plastic, glas, papier of een and…

De kortingsite Koopjedeal.nlDe kortingsite Koopjedeal.nlDe kortingsite Koopjedeal.nl biedt elke dag een achttal geselecteerde artikelen aan tegen absolute bodemprijzen! De hoge…
De Mediawet 2016: discussie, achtergronden en wijzigingennieuws uitgelichtDe Mediawet 2016: discussie, achtergronden en wijzigingenIn oktober 2014 kondigde Sander Dekker aan de Mediawet uit 2008 grondig te willen herzien. Het idee was dat de nieuwe Me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mattes, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.joopvoet.nl/informatie/ouderen-hebben-problemen-met-het-openen-van-verpakkingen
  • https://www.verpakkingsprofs.nl/kennisbank/de-vijf-meest-onhandige-verpakkingen
  • http://technotheek.utwente.nl/wiki/Bestand:Blisterverpakkingen.jpg
  • https://www.verpakkingsprofs.nl/kennisbank/de-vijf-meest-onhandige-verpakkingen
  • http://images790.bloguez.com/images790/page661/
Explorer (63 artikelen)
Laatste update: 13-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.