Afdingen: slimme tips en trucs
Er bestaan voor koopjesjagers slimme en simpele trucs om goed te onderhandelen. Iedereen kan ze leren. De kern van alle onderhandelingen is altijd hetzelfde. Ongeacht of het nu gaat om een goede prijs bij aankoop van een product. Of meer salaris op je werk. Het gaat altijd om een duidelijk doel dat voor ogen hebt. Alleen dán kan je het gevoel krijgen een goede deal te sluiten. En het is niet altijd een gunstige prijs die een koper dat gevoel geeft. Al kan je met afdingen de prijs vaak flink naar beneden krijgen! Alles staat of valt met overredingskunst.
Hoe kan je korting bedingen?
Wie in de winkel slim onderhandelt, kan een heleboel extra
korting bedingen. Of geschenken en betere service eruit slepen. Onderstaand de belangrijkste tips:
- Wees niet verlegen. Vragen of je korting kan krijgen, kost niets;
- Kies momenten dat het rustig is. Winkeliers onderhandelen niet graag op zaterdag, wanneer de winkel vol staat;
- Neem voor afdingen voldoende tijd. Tien minuten voor prijsonderhandelingen is niet genoeg;
- Inspecteer het aan te kopen artikel zorgvuldig. Wijs op tekortkomingen. Kleine beschadigingen zijn de beste reden voor korting;
- Laat merken dat je niet op een bepaald merk gefocust bent;
- Laat zien dat je goed geïnformeerd bent: informeer je van tevoren zorgvuldig over het product en de marktprijzen;
- Lees reviews (beoordelingen) op internet. Noem prijzen die daar circuleren. Noem dan je persoonlijke hoogste prijs;
- De kleren maken de man. Ga in kostuum naar de juwelier, in overall naar de bouwmarkt. En niet omgekeerd!
- Vermijd arrogant optreden. Je bereikt veel meer met charme en vriendelijkheid. Kijk de verkoper in de ogen;
- Vraag naar de baas als je merkt dat de verkoper niet bevoegd is om korting te geven;
- En zit er écht geen korting in? Vraag dan naar gratis extra’s of service (bijvoorbeeld een gratis reparatieservice).
Benut kleine gebreken aan een artikel
In winkels zijn er vaak producten met kleine gebreken. Of producten die als “tweede keus” te boek staan. Probeer dat feit uit te buiten. Overtuig de verkoper dat je hem van een moeilijk verkoopbaar product of een “sta-in-de-weg” verlost. Slimme formuleringen die in dat verband een aantrekkelijke korting kunnen opleveren:
- “Was dat niet een uitloopmodel?"
- “Het artikel heeft een krasje”;
- "Ik zie toch een kleurafwijking";
- "Eigenlijk is me het meubel te groot. Maar als u mij tegemoet komt met de prijs, wil ik u wel verlossen van die “sta-in-de-weg”.
Nog enkele belangrijke tips die je bij het afdingen kan gebruiken
- Stel voor jezelf vooraf een limiet voor de prijs, bijvoorbeeld € 200;
- Blijf vriendelijk in elke denkbare situatie. De leus “Brutalen hebben de halve wereld” gaat vaak niet op bij prijsonderhandelingen. Maar treed wel altijd zelfverzekerd op;
- Geef op vriendelijke toon aan, dat het artikel elders veel goedkoper is. Vraag beleefd of je het ook tegen dezelfde prijs kan krijgen;
- Blijf altijd aardig. Vergeet niet dat afdingen niet elke keer tot succes hoeft te leiden;
- Met name bij duurdere artikelen is onderhandelen over de prijs bijna standaard. Bijvoorbeeld bij auto's, consumentenelektronica, designerkleding en meubelen.
Het beste moment om af te dingen
De verkoper moet sowieso
voldoende tijd voor je hebben. In een winkel vol kooplustige klanten zal je niet kunnen afdingen. De beste tijd is in de ochtend. Maar ook het einde van de maand is niet verkeerd. Reden: veel consumenten hebben dan geen geld meer. Eén uur voor sluitingstijd is ook een gunstige tijd om te kopen. Als de dagomzet enigszins tegenvalt, zal de winkelier tenminste nog iéts verkopen. Ook al is dat dan tegen een lagere prijs.
Vraag naar speciale kortingsregelingen
Ben je met pensioen, huisvrouw, student of militair...? Bepaalde categorieën maken goede kans op het krijgen van een gunstiger tarief of toegangsprijs. Sommige musea bijvoorbeeld zijn blij met elke bezoeker. Zelfs als die minder betaalt. Beleefd vragen, kost niets! En groepen genieten meestal automatisch voordelige toegangsprijzen.
Gratis weggevertjes
Als over de prijs niet verder onderhandeld kan worden, is er altijd nog de mogelijkheid van een incentive. Dat is een
gratis weggevertje van een goedkoop en bijpassend artikel. Bij een tv past bijvoorbeeld heel goed een scart- of hdmi-kabel. Een pak papier bij een printer. Hoe meer je bij eenzelfde dealer koopt, hoe groter de kans dat hij open staat voor dergelijke weggevertjes.
Geef de verkoper een reden om je iets te schenken!
- "Ik weet dat u aan de prijs niets meer kunt doen, maar misschien geeft u mij X erbij'';
- “Wat is uw prijs, als ik er X exemplaren van neem?";
- "Het artikel vind ik prachtig, maar de prijs kan ik mij niet veroorloven. Kunnen we daar niets aan doen?"
De last-minute aankoop
Een herkenbaar beeld: de weekmarkt bij je om de hoek sluit om 18 uur. Handelaren pakken hun onverkochte waren al in. De zaken gingen niet zo goed vandaag. En vers is morgen niet meer vers. En marktlui rijden nu eenmaal liever met een lege laadruimte en een volle portemonnee naar huis. Dit is de ideale tijd voor jou om aan halve prijs te kopen. Veel handelaren gaan trouwens zelf al met de prijs naar beneden. Ze bieden bijvoorbeeld 10 rozen aan voor de prijs van 5. Jij bent psychologisch slim en gaat nog een stapje verder: "Ik neem 15 rozen voor 6 euro."