Ontwikkeling posttarieven: een toekomst voor drones?
Tegenwoordig mailen we onze vrienden of bekenden meestal wanneer we ze willen feliciteren of iets anders te melden hebben en ook rekeningen worden steeds meer digitaal aangeleverd. Dit is sneller, gemakkelijker en vooral veel goedkoper, want de posttarieven stijgen ieder jaar. Zo wordt een brief versturen een steeds duurdere aangelegenheid. Volgens sommigen tijd om te zoeken naar andere oplossingen en zo komen de drones steeds meer in beeld.
Ontwikkeling posttarieven
Ontwikkeling posttarieven | t/m 20 gram | 20-50 gram | 50-100 gram | 100-250 gram | 250 gram-2 kilo |
Brief 2002 | €0,39 | €0,78 | €1,17 | €1,56 | €2,25 en boven de 500 gram €3,00 |
Brief 2013 | €0,54 | €1,08 | €1,62 | €2,16 | €2,70 en boven de 500 gram €3,24 |
Brief 2015 | €0,69 | €1,38 | €2,07 | €2,76 | €3,45 |
Brief 2016 | €0,73 | €1,46 | €2,19 | €2,92 | €3,65 |
Zoals te zien is, heeft de ontwikkeling van de posttarieven de laatste vijftien jaar een vogelvlucht genomen. De kosten voor het verzenden van een brief zijn in vijftien jaar tijd bijna verdubbeld. Sinds 1 augustus 2015 staat op de postzegels niet meer het bedrag, maar een waarde-aanduiding. Op de postzegel voor brieven t/m 20 gram een 1 en op de postzegel voor brieven met een gewicht van tussen de 20 gram en de 50 gram een 2. Tariefstijgingen zijn door de waarde-aanduiding niet meer af te lezen van de postzegel zelf en vallen daardoor minder op.
Reden verhoging posttarieven
De verhoging van de posttarieven is nodig om de kosten te kunnen compenseren. Er wordt tegenwoordig veel minder post verstuurd dan vroeger, maar de postbode moet nog steeds zijn of haar ronde doen. Hierdoor wordt het loon van de postbezorger en dat van de postsorteerder een steeds zwaarder drukkende kostenpost op de bezorging en natuurlijk wil PostNL, net zoals alle andere bedrijven winst blijven maken. Dat de posttarieven in 2016 niet nog meer gestegen zijn, hebben we te danken aan ACM (Autoriteit Consument & Markt). Zij keurden een eerder voorstel van hogere tarievenverhoging in 2016 van PostNL af.
Wanneer de kosten voor de postbezorging nog verder stijgen, wordt het misschien interessant om naar alternatieven te zoeken. In sommige andere landen zijn ze hier al mee bezig. Ze zijn daar zelfs al aan het experimenteren met andere manieren van post bezorgen.
Drones inzetten
De postbezorging zoals dat nu gebeurt is hopeloos ouderwets en inmiddels zijn er bedrijven opgestaan die nadenken over een andere, modernere manier van post bezorgen. Dit naast de al bestaande digitale weg, waarvan ook steeds meer gebruik wordt gemaakt. Alleen werkt dit prima voor brieven, maar sommige post (kleine pakjes en dergelijk) kan niet digitaal verzonden worden. Sommige bedrijven willen de post en pakketjes laten bezorgen door een drone in plaats van door een mens. Het klinkt een beetje als Science Fiction maar bedrijven zoals Singpost (in Singapore), Amazon en Alibaba (Chinees e-commerce bedrijf) doen hier reeds proeven mee. Ook Google wil in 2017 beginnen met pakketbezorging met drones. Dit wordt Project Wing-drones genoemd.
Amazon adverteert in 2015 al met zijn Prime Air, als zijnde een toekomstig leveringssysteem, waarmee kleine pakketjes binnen dertig minuten bij de klant kunnen worden bezorgd. Zij testen met de Prime Air drones in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Israël, maar weten nog niet wanneer ze met de postbezorging gaan starten.
Voordat de drones kunnen beginnen met het afleveren van brieven en pakketten zal eerst een wetswijziging moeten plaatsvinden, maar ze hebben goede hoop dat dit binnen een aantal jaar zal gebeuren. In juli 2015 is in Amerika de eerste bezorgdrone door de FAA (Federal Aviation Administration) goedgekeurd. Het gaat hier om een drone die medicijnen levert aan een afgelegen ziekenhuis in Virginia.
Meerdere oplossingen
Naast het inzetten van drones, zijn er nog meer alternatieven om goedkoper kleine pakketjes te versturen. In Stockholm is MyWays actief. Gebruikers van MyWays loggen dagelijks in om te zien of er pakketjes bezorgd moeten worden op adressen die liggen op de route die zij dagelijks rijden. Wanneer ze de vergoeding die hier tegenover staat voldoende vinden, kunnen ze het pakketje ophalen en afleveren. Ook zijn er gedachten over bezorgdiensten die gebruikmaken van het openbaar vervoer (Amerika).
Brief 138 jaar onderweg
Dat een brief per post verzenden niet altijd foutloos verloopt weten we allemaal wel. Soms raakt een brief zoek of is hij langer onderweg dan dat je zou verwachten. De brief die een dame uit Trélon kreeg spant wat dat betreft wel de kroon. Zij ontving een brief van een bedrijf, dat zich tien kilometer verderop in het plaatsje Sains-du-Nord bevond. Deze brief was op 22 januari 1877 (138 jaar eerder dus) verstuurd naar haar overgrootvader, die toen op hetzelfde adres woonde als 138 jaar later zijn achterkleindochter.
Wanneer je belangrijke post per brief verstuurt, is het verstandig om dit aangetekend te doen. Dan heb je bewijs dat de brief ook daadwerkelijk is aangekomen.