InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Feliciteer iemand in een andere taal

Feliciteer iemand in een andere taal

Feliciteer iemand in een andere taal Of het nu je eigen verjaardag is, of de verjaardag van iemand uit je directe omgeving, het is altijd een gebeurtenis welke je bij blijft. Een verjaardag is één van die gebeurtenissen waar sterke emotionele banden, warmte en genegenheid aanwezig zijn. Felicitaties gaan voorbij de grenzen van onze eigen taal, en een welgemeende felicitatie uitgesproken in een andere taal geeft vaak verassende effecten te zien.

Anders dan bij gewone feestjes en vieringen, is een verjaardagsfeestje bij uitstek de dag waar bij de jarige in het spotlicht staat.

Het is de dag dat de jarige, of het nu een jongen of een meisje betreft, in een bepaalde emotionele stemming is. Gevoelens, en normaal onuitgesproken gedachten kunnen bij uitstek op zo’n dag worden uitgesproken, omdat het de ideale gelegenheid is om gevoelens en emoties te delen, terwijl je de jarige feliciteert en de beste wensen meegeeft voor zijn of haar toekomst.

Waar het bij het feliciteren op aankomt, is om te proberen om je wensen uniek en origineel te verpakken, daarmee kun je er voor zorgen dat de jarige niet alleen verrast, maar ook verheugd is met de felicitaties die je overbrengt. Het is vaak moeilijk om in woorden te vangen wat je gevoelens zijn voor de jarige op deze speciale dag, maar als je de jarige het gevoel geeft, dat ook jij dit als een bijzondere dag ervaart, kun je vaak aan de expressie van het gezicht of de gulle lach zien dat je de ontvanger van de felicitaties een plezier doet.

Maar het vinden van de juiste woorden is vaak een probleem, waarom zou je niet over de taalgrens heengaan als je iemand feliciteert? Je kunt er zeker van zijn, dat de jarige gefascineerd en verrast is vanwege het feit dat je hem of haar op een unieke manier feliciteert. Zelfs als het de verjaardag betreft van een klein kind, is het uitspreken van een felicitatie in een andere taal, educatief gezien, een goed idee. Kinderen leren op zo’n manier een klein beetje van een andere taal en omdat dat vaak fascinerend is spoort ze dat onbewust aan om indirect woorden te leren. Hieronder tref je een lijst aan die je helpt om “Hartelijk Gefeliciteerd” uit te spreken in verschillende talen.

Dus de volgende keer als je op een verjaardagspartijtje komt, kun je het plezier delen in meerdere talen. Je zult merken dat het niet alleen leuk is, maar tegelijkertijd leerzaam, zowel voor jou als voor de jarige.

  • Brazileaans: Parabéns a você! nesta data querida muitas felicidades e muitos anos de vida.
  • Chinees-Kantonees: Sun Yat Fai Lok!
  • Chinees-Mandarijn: qu ni sheng er kuai le
  • Deens: Tillykke med fodselsdagen!
  • Duits: Alles Gute zum Geburtstag!
  • Engels: Happy Birthday!
  • Esperanto: Felichan Naskightagon!
  • Fins: Hyvaa syntymapaivaa!
  • Frans: Joyeux Anniversaire!
  • Grieks: Eytyxismena Genethlia! or Chronia Pola!
  • Hawaies: Hau`oli la hanau!
  • Hebreeuws: Yom Huledet Same'ach!
  • Hongaars: Boldog szuletesnapot! or Isten eltessen!
  • Italiaans: Buon Compleanno!
  • Japans: Otanjou-bi Omedetou Gozaimasu!
  • Kroatisch: Sretan Rodendan!
  • Russisch: S dniom razhdjenia! or Pazdravliayu s dniom razhdjenia!
  • Spaans: Feliz Cumpleaños!
  • Taiwanees: San leaz quiet lo!
  • Thais: Suk San Wan Keut!
  • Tjechisch: Vsechno nejlepsi k Tvym narozeninam!
  • Ukraiens: Mnohiya lita! or Z dnem narodjennia!
  • Zweeds: Grattis på födelsedagen!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Feliciteer iemand in een andere taal"

Reacties

Christien, 28-03-2017 11:41 #2
Hoe schrijf ik gefeliciteerd in het Welsh/Wales deel van Engeland?

Klokjebruier, 21-12-2015 00:31 #1
Gronings - Felisiteert Reactie infoteur, 21-02-2016
Gronings is een dialect en geen taal.

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 11-03-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!