InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > DBFMO: een duurzame contractvorm voor een goede prijs

DBFMO: een duurzame contractvorm voor een goede prijs

DBFMO is een contractvorm die de Staat gebruikt voor het inkopen van huisvesting (kantoren, rechtbanken, gevangenissen, etc.). In het contract wordt vastgelegd dat de opdrachtnemer voor langere periode huisvesting ‘en de service eromheen’ levert aan de Staat als opdrachtgever. DBFMO staat voor Design, Build, Finance, Maintain, Operate. De opdrachtnemer ontwerpt, (ver)bouwt, en onderhoudt de huisvesting, en hij zorgt voor services als schoonmaak en catering. DBFMO is een vorm van geïntegreerd contracteren en valt onder de noemer publiek-private samenwerking (PPS).

Betalingen en korting

Het contract bevat alle eisen en randvoorwaarden waar de huisvesting en service aan moeten voldoen. Uiteraard staat ook in het contract hoeveel en wanneer daarvoor betaald wordt. Bij de meeste andere contracten in de bouw wordt betaald bij oplevering of zelfs gedeeltelijk eerder.

Bij DBFMO betaalt de opdrachtgever niet bij oplevering van het gebouw, maar hij betaalt een bepaald bedrag per maand of kwartaal. De opdrachtnemer moet de investeringen die hij doet dus eerst zelf betalen, vandaar ook de letter ‘F’ van Finance in DBFMO. Dat bedrag ligt vast voor de hele periode, en de periode ligt ook vast, bijvoorbeeld 25 jaar. Wel is het zo dat afgesproken wordt (eveneens in het contract) dat de opdrachtnemer korting geeft als niet aan alle eisen en randvoorwaarden wordt voldaan, bijvoorbeeld als het te koud of vies is in een gedeelte van het gebouw. Zodra er wel weer aan de eisen wordt voldaan, vervalt de korting en vanaf dat moment krijgt de opdrachtnemer weer volledig de afgesproken prijs.

Optimalisatie

Omdat de opdrachtnemer korting moet geven als er iets in of aan het gebouw niet blijkt te werken zoals afgesproken, is het voor hem belangrijk alles zo goed mogelijk te maken en onderhouden. Hij zal daarom in het ontwerp al rekening houden met het functioneren tijdens het dagelijks gebruik. Hij stemt de vormgeving en zijn materiaalgebruik daarop af, en zorgt ervoor dat de kwaliteit van de uitvoering optimaal is. Hij zal trouwens in zijn ontwerp daarom ook rekening houden met de uitvoerbaarheid.

Tevens zal hij bij het kiezen van bijvoorbeeld installaties, materialen en afwerkingswijze rekening houden met de kwaliteit gedurende de levensduur. Onderdelen die duurder zijn in aanschaf, maar gedurende de looptijd van het contract minder kosten aan onderhoud en betrouwbaarder zijn, leveren de opdrachtnemer op de lange duur meer winst op binnen een DBFMO-project terwijl de opdrachtgever een lage prijs betaalt (zie prijs en kwaliteit)

Bovendien kan de opdrachtnemer werkzaamheden in en rond het gebouw op elkaar afstemmen. De schoonmaker komt bijvoorbeeld wat later langs als de onderhoudsmonteur nog bezig is. En andersom hoeft de onderhoudsmonteur minder vaak langs te komen omdat de schoonmaker let op zaken die installaties kunnen belemmeren: een vies rooster even schoonmaken, een geblokkeerd afzuigingssysteem vrij maken, etc.

Prijs en kwaliteit

Uiteraard is het voor de Staat als opdrachtgever belangrijk dat het gebouw van voldoende kwaliteit is en dat de prijs niet te hoog is. Kortom: de opdrachtgever wil de beste prijs-kwaliteitverhouding en organiseert een aanbesteding om de beste opdrachtnemer te kiezen. Tijdens de aanbesteding geeft de opdrachtgever aan aan welke eisen het gebouw en de service eromheen moeten voldoen, en welke eisen belangrijk zijn. De potentiële opdrachtnemers dienen plannen in waarmee ze laten zien hoe goed ze aan de belangrijke eisen gaan voldoen, en ze geven hun maandelijkse prijs. Meestal vraagt de opdrachtgever dit aan drie partijen. Vervolgens gaat hij de plannen en prijzen beoordelen en met elkaar vergelijken. Vantevoren heeft de opdrachtgever bekend gemaakt op welke aspecten er wordt gelet tijdens de beoordeling. Hieruit volgt welke partij de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft. Met deze partij wordt het contract gesloten, en hij wordt daarmee de opdrachtnemer.

Duurzaam

Omdat de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor het functioneren van alles aan en rond het gebouw zal hij in zijn keuzes rekening houden met de levensduur zoals hierboven al beschreven is. Dat draagt bij aan de duurzaamheid van het gebouw. Daarnaast wordt de opdrachtnemer vaak ook verantwoordelijk gemaakt voor het energieverbruik. De opdrachtgever betaalt voor een bepaalde hoeveelheid energie onafhankelijk van de werkelijke afname. Hoe meer energie de opdrachtnemer weet te besparen, bijvoorbeeld door goede isolatie, slim geplaatste ramen en licht dat automatisch uitgaat, hoe goedkoper hij kan werken. Hetzelfde geldt voor watergebruik. Daarmee zijn DBFMO-projecten vaak duurzaam.
© 2015 - 2019 Cabers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "DBFMO: een duurzame contractvorm voor een goede prijs"

Infoteur: Cabers
Gepubliceerd: 08-04-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!