InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Help ik ben opgelicht op het internet, wat nu?

Help ik ben opgelicht op het internet, wat nu?

Help ik ben opgelicht op het internet, wat nu? Kaartjes voor een event, een Ipad, een auto... Werkelijk alles is te vinden op internet en wordt zowel nieuw als tweedehands aangeboden. De prijzen kunnen ook behoorlijk schelen, en daarom is het ook soms te mooi om waar te zijn. Toch trappen helaas veel mensen in een val. Ze kopen een product van een oplichter, en ontvangen nooit hetgeen waarvoor zij hebben betaald. Wat dan te doen?

Inhoud

Op welke website worden mensen het meest opgelicht?

  • Marktplaats.nl
  • Tweedehands.nl
  • Etsy.nl
  • Ebay.com
  • Webshops
  • Speurders.nl

Wat te doen als je bent opgelicht op internet?

  1. Neem meerdere keren contact op met de verkopende partij. Als je telkens maar niets hoort, of je krijgt niets-zeggende antwoorden, dan kan je er vanuit gaan dat je bent opgelicht.
  2. Indien je met site's te maken hebt zoals Marktplaats, Speurders of andere site's waar mensen hun spullen kunnen aanbieden, neem dan ook contact op met deze site. Gezien dit soort site's vaak te maken krijgen met mensen die zijn opgelicht, kunnen ze je direct informeren over de eventueel verdere stappen.
  3. Doe sowieso aangifte via MijnPolitie.nl of bel telefoonnummer 0900-8844. Als je anoniem een melding wilt maken (dit kan alleen als je zelf geen slachtoffer bent) kan je bellen 0800-7000.
  4. Als je bent opgelicht, of je hebt zelf iemand opgelicht, dan kun je dit melden bij fraudehelpdesk.nl. Deze website maakt meldingen van fraudeurs en oplichters zodat ook andere kopers gewaarschuwd zijn.

Oplichters herkennen

Let goed op met wie je te maken hebt. Typ in Google de naam van de verkoper en check of de naam voorkomt als oplichter. Zo kun je bijvoorbeeld ook naar het forum van 'Opgelicht'. Hier staan verhalen van mensen die zijn opgelicht en voor wie je moet uitkijken. Kijk als je iets wilt kopen bij een bepaalde webshop of deze webshop is aangesloten bij Keurmerk Thuiswinkel EN of deze webshop positieve beoordelingen heeft. Zo kun je voor 99% zeker zijn dat het hier om een betrouwbare webshop gaat.

Hoeveel mensen worden er jaarlijks opgelicht?

Jaarlijks worden er zo een 400.000 tot 450.000 mensen slachtoffer van internetfraude. Het aantal blijft stijgen gezien de toename van webwinkels. Uit onderzoek blijkt dat maar 1 op de 5 mensen hier aangifte van doen. De redenen waarom mensen geen aangifte doen zijn:
  • De politie doet waarschijnlijk toch niets
  • Het bedrag is relatief klein waardoor men geen aangifte doet
  • Men schaamt zich

Hoe kan je voorkomen dat je wordt opgelicht

  • De webshop moet naast een e-mailadres ook een telefoonnummer hebben.
  • Kamer van Koophandelnummer en btw-nummer moeten op de website vermeld staan.
  • Op de website zijn de Algemene Voorwaarden te vinden waarin staat vermeld dat het artikel geretourneerd kan worden binnen 7 dagen.
  • Voordat je de bestelling plaatst, check via Google reviews en ervaringen van andere klanten. Bij bijvoorbeeld de website OpgeletOpInternet kan je dit heel goed checken.
  • Indien je twijfelt, kun je altijd de betrouwbaarheid van de website checken op mijnpolitie.nl. Eén belangrijk punt is wel dat het systeem van deze website soms achterloopt gezien de aangiftes die binnenkomen moeten worden verwerkt. De fraudeur is pas zichtbaar op de website op het moment dat er 4 of 5 aangiftes gedaan zijn.
  • Kijk goed of de webshop een keurmerk heeft. Het logo van het keurmerk dient zichtbaar te zijn op de website en aanklikbaar zodat je naar de site van het keurmerk wordt doorgelinkt.
  • Let wel op dat sommige webshops een vals thuiswinkel certificaat zetten op de website. Dit houdt in dat de oplichter het logo gebruikt zodat klanten denken dat ze te maken hebben met een betrouwbare webshop.
  • Als je de webshop niet helemaal vertrouwt, dan kun je controleren hoelang de website al bestaat. Dit kun je doen op de website www.sidn.nl. Hier typ je de domeinnaam en zie je uitgebreide informatie over de website staan.
  • Indien de prijs van het product te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.
Gerelateerde artikelen
Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichtingJe koopt een mobiele telefoon via Marktplaats. Je maakt het geld over naar het rekeningnummer van de verkoper, die beloo…
Opgelicht via MarktplaatsEr wordt tegenwoordig veel opgelicht via marktplaats, en dat gaat meestal niet om kleine bedragen. Spullen zoals een Nin…
Aanpak van internetoplichting bij online kopenAanpak van internetoplichting bij online kopenJe ziet een leuke aanbieding op internet, en je vraagt je toch af of het wel veilig is om dit koopje online te bestellen…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
Wat kun je doen tegen internetoplichting?Marktplaats, Speurders en Ebay zijn geweldige manieren om lekker vanuit huis te kunnen shoppen. Mede door deze sites is…
Bronnen en referenties
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zo-voorkom-je-oplichting-op-internet

Reageer op het artikel "Help ik ben opgelicht op het internet, wat nu?"

Reacties

Franciska, 23-04-2017 21:27 #2
Weet je wat mij opvalt? dat bij Speurders.nl als je woningen zoekt tussen 0 euro - 700 euro… dat bijna allemaal oplichtersadvertenties zijn.
Mensen, trap er niet in! Bij te mooie foto's van appartement/huizen/kamers.klopt er iets niet!
En 400 euro voor een sjiek appartement in Eindhoven.dat bestaat niet!
Wat me ook opvalt:oplichters willen dat je mailt.staat nooit tel nr. bij.en bijna altijd alleen een voornaam.
Als je mailt krijg je een flutverhaal over in het buitenland zijn voor werk blabla… daarom verhuurd hij/zij voor lange tijd.
Ook willen ze dat je in het Engels terug schrijft.ja die oplichters spreken geen woord Nederlands.
Kijk goed naar het mailadres van degene die je een mail terug stuurt:… @mannenleherin;.en zo van die namen kloppen niet.
Stuur geen geld!… en stuur de mail door naar Speurders of welke site je op zat.
Laat je niet vangen ;-)

Mike, 20-01-2016 17:29 #1
Ook al doe je aangiften van een oplichting dan doet de politie er niets aan omdat het bedrag te laag is en ze er geen mensen voor hebben. Na 6 weken krijg je een mailtje met daarin een verhaaltje dat ze er niets aan kunnen doen, Marktplaats doet niets tenzij het vaker voor komt bij de zelfde verkoper. Denk je dat de oplichters dat niet weten die gaan regelmatig veranderen van naam en zo wordt er dus niets aan gedaan.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 19-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!