InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het begrip Kamikazepiloot

Het begrip Kamikazepiloot

Het begrip Kamikazepiloot Bij terroristische aanslagen, zelfmoordaanslagen of gevaarlijk gedrag van mensen wordt vaak de term kamikaze gebruikt. De term komt uit Japan en heeft betrekking op Japanners die in de Tweede Wereldoorlog letterlijk hun leven opofferden voor hun land. Waar komt de term vandaan en wat betekent kamikaze?

Het woord Kamikaze

Het woord Kamikaze stamt af van Japanse legendes over het Mongoolse Rijk wat in de 13e eeuw Japan probeerde te veroveren. In 1274 probeerde het machtige Mongoolse Rijk om Japan binnen te dringen. Een grote vloot schepen trok naar de eilanden Tushima en Iki, waar de Japanners de aanval in eerste instantie wisten af te slaan. De Mongolen trokken zich terug in hun schepen, waarna een grote storm opstak, waardoor een flink aantal schepen verloren ging. De Japanners vielen de overgebleven schepen aan en de Mongolen trokken zich terug. In 1281 viel het Mongoolse Rijk Japan opnieuw aan, ditmaal met een nog veel grotere vloot. Omdat de Japanners de kust inmiddels hadden versterkt met torens en muren, waren ze in staat om de aanvallen af te slaan. Daarnaast werden de Mongoolse schepen getroffen door een zware tyfoon. Omdat de Japanners tot twee keer toe geholpen waren door de natuur, noemden ze deze twee natuurverschijnselen Kamikaza (Goddelijke wind).

Kamikaze als zelfmoordactie

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd de term Kamikaze gebruikt voor zeer riskante aanvallen van de Japanners op de Amerikanen. Na de aanval op Pearl Harbor in 1941 sloeg Amerika terug met bombardementen op diverse steden in Japan. Ook op zee verloor Japan verschillende schepen, waardoor de slagkracht van Japan afnam. In 1944 richtte het Japanse leger een zelfmoorddivisie op om de Amerikanen toch te lijf te kunnen gaan. De divisie werd het kamikazekorps genoemd. De bedoeling was om met vliegtuigen op Amerikanen schepen in te vliegen om de Amerikaanse schepen zo (tijdelijk) uit te schakelen. Omdat deze actie vrijwel zeker tot de dood van de piloot leidt, werden dit de eerste officiële kamikaze acties genoemd. Naast vrijwilligers binnen het leger werd er ook actief onder het Japanse volk geworven. Het grote eergevoel wat al van kinds af aan wordt bijgebracht leidde tot duizenden aanmeldingen van Japanners die een zelfmoordactie wilden uitvoeren om zo te sterven voor hun land. De divisie bedacht verschillende manier om de tegenstander aan te vallen. Zo vielen de Japanners de Amerikanen aan met vliegtuigen, torpedo's en duikers die bommen onder schepen lieten ontploffen. De grootste kamikaze actie vond plaats op Okinawa waarbij de Japanners zichezelf opbliezen om zoveel mogelijk Amerikaanse slachtoffers te maken. Ondanks dat veel Amerikaanse soldaten sneuvelden, waren de verliezen aan Japanse zijde vele malen groter. De zelfmoordacties duurden voort tot het einde van de Tweede Wereldoorlog, maar hier werden geen grote successen mee behaald. De zelfmoordacties werd kamikaze genoemd omdat de aanval van de Amerikanen vergeleken werd met de aanval van het Mongoolse rijk en dat men de kamikaze piloten zag als de goddelijke wind die de aanval moest afslaan.

Het Kamikaze ritueel

Kamikazepiloten droegen een uniform tijdens hun laatste vlucht. Het eervol sterven stamt af van de samoerai, die in complete uniforms vochten tegen het Mongoolse rijk. Kamikazepiloten droegen een hoofdband, een witte sjaal om de nek en een band die onder het uniform gedragen werd.

Het begrip in de tegenwoordige tijd

Het woord kamikaze wordt tegenwoordig vaak gebruikt bij terroristische aanslagen of bij zelfmoordacties. Daarnaast is het woord synoniem geworden voor roekeloos gedrag. Een autorijder die veel risico's op de weg neemt wordt vaak een kamikazerijder genoemd.
© 2015 - 2019 Frank1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamikaze

Reageer op het artikel "Het begrip Kamikazepiloot"

Infoteur: Frank1982
Gepubliceerd: 22-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!