InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Sleutelkastje een oplossing voor de thuiszorg

Sleutelkastje een oplossing voor de thuiszorg

De tijd dat de achterdeur van veel huizen niet op slot was, als alle bewoners weg waren, is al lang voorbij. Ook het stuk touw, dat via de brievenbus te pakken was en waarmee met een eenvoudig rukje de voordeur openging, is eveneens verdwenen. Huisgenoten hebben nu allemaal een sleutel en de degene die het huis het laatst verlaat draait alles op slot. Maar soms is er wel iemand thuis en zijn toch alle deuren gesloten. Dat is het geval bij hulpbehoevenden die afhankelijk zijn van de thuiszorg. In die gevallen is een sleutelkastje een uitkomst.

Sleutelkastjes soms verplicht door thuiszorgorganisatie

Een zorgverlener moet dan ook binnen kunnen als de patiënt niet in staat is de deur te openen. Maar het is ook uit de tijd dat hulpverleners met bossen sleutels op stap gingen. Een sleutelkastje is tegenwoordig een oplossing waar dikwijls voor gekozen wordt en die door sommige thuisorganisaties verplicht wordt gesteld. Zon kastje, waarin zich op zijn minst de sleutel van de voordeur bevindt, is met een code te openen. Die code moet dan uiteraard goed geheim gehouden worden en alleen bekend zijn bij gewenst bezoek en eventuele zorgverleners.

Creatieve verstopplaatsen

Voordat de sleutelkastjes in gebruik kwamen werd dikwijls een voor de hand liggende plek bedacht waar de sleutel van de voordeur werd neergelegd. Soms was dit onder een omgekeerde bloempot naast de voordeur of op een richel bij het toiletraampje. In andere gevallen waren het zeer creatieve vondsten zoals in een emmer onder een droge dweil. Thuiszorgwerkers hebben ooit de gekste dingen meegemaakt wat het verstoppen van sleutels betreft. Al die diefstalgevoelige vondsten behoren ook, op een uitzondering na, tot de verleden tijd.

Code van vier cijfers

Sleutelkastjes met code zijn te openen door het intoetsen of draaien van een cijfercombinatie. Het aantal cijfers is meestal vier wat voldoende is omdat daar al zeer veel combinaties mee mogelijk zijn die niet te achterhalen zijn door uit te proberen. Overigens is het heel makkelijk om de code te wijzigen wat ook goed is voor de veiligheid. Kies geen voor de hand liggende cijfercombinatie zoals bijvoorbeeld het jaartal waarin we leven.

Ook voor huisgenoten

Een sleutelkasje is niet alleen een goede oplossing voor een thuiszorgsituatie maar kan ook dienst doen om diverse sleutels in op te hangen voor huisgenoten die dan niet allemaal met een grote sleutelbos hoeven rond te lopen. Zeker als alle sloten van de huisdeuren en de garagedeur met een andere sleutel werken is dit een goede oplossing.

Kies een goede kwaliteit sleutelkastje

Natuurlijk zijn er sleutelkastjes in verschillende kwaliteiten. In de meeste gevallen zal een kastje van mindere kwaliteit voldoen omdat dieven nu eenmaal niet bij iedereen hun slag slaan en de pakkans gelukkig lang niet één op één is. Maar waar dieven wel toeslaan zullen mensen achteraf betreuren niet op degelijke kwaliteit gekozen te hebben. Een goed advies is daarom om een kastje aan te schaffen met een keurmerk of om in elk geval goed na te gaan dat het kastje optimaal is geproduceerd om braak te voorkomen. Er zijn kastjes te koop waarbij het materiaal bestaat uit gegoten staal die daardoor vandaalbestendig zijn omdat ze hakken en zagen doorstaan. In dat geval zijn ze ook weerbestendig en kan het sluitmechanisme tegen regenwater.

Zorg besteden aan ophanging

Het ophangen van een sleutelkastje moet zodanig gebeuren dat losbreken niet mogelijk is of in elk geval het risico zo klein mogelijk wat dieven kan afschrikken. Bevestiging op hout moet op een solide houtdeel gebeuren met voldoende schroeven en op steen met de juiste pluggen en bevestigingsmateriaal. Een goede tip is om het kastje juist in het zicht van eventuele voorbijgangers te hangen en met voldoende licht zoals een sensorlamp erboven. Dieven zullen niet graag in de kijk staan en ook voor zorgverleners is het beter om niet ergens achteraf in het donker met een kastje bezig te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is thuiszorg?Wat is thuiszorg?Thuiszorg of thuisverzorging is de verpleging en verzorging thuis. Patiënten die langdurig in een ziekenhuis of zorginst…
Werken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg is een populaire bijbaan voor veel studenten. De meeste studenten werken bij de thuiszorg als ver…
Vergelijkingen oplossen(1): lineaire vergelijkingenVergelijkingen oplossen(1): lineaire vergelijkingenIedereen die op de middelbare school wiskunde heeft, krijgt te maken met wiskundige vergelijkingen. Misschien ben je hie…
Stelsels van lineaire vergelijkingen oplossenEen stelsel van lineaire vergelijkingen bestaat uit meerdere vergelijkingen en heeft meerdere onbekenden. We bespreken h…
Herregistratie in het BIG-registerHerregistratie in het BIG-registerMet ingang van 1 januari 2009 is voor verpleegkundigen, verloskundigen en fysiotherapeuten de herregistratie in het BIG-…
Bronnen en referenties
  • http://plazilla.com/page/4295049457/sleutelkastje-met-code-of-codekastje-wat-is-dat
  • http://www.politiekeurmerk.nl/
  • http://www.thuiszorgloket.com/page.php?id=194

Reageer op het artikel "Sleutelkastje een oplossing voor de thuiszorg"

Reactie

Raes, 03-05-2019 21:57 #1
Mijn verlamde vriend ligt altijd op bed en heeft een sleutelkastje met code voor alle thuishulp, verpleging, artsen, ambulance,
Hij woont al 3 jaar in die flat en nu heeft hij een "dreig"-brief ontvangen van de verhuurmaatschappij dat het kastje tegen 10 mei moet verwijderd worden voor de veiligheid van de bewoners?
Kan dit zomaar? Wij zien echt geen andere oplossing dan dit kastje!
Hoogachtend,
Annette

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!