InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Voorkom identiteitsfraude met de KopieID app

Voorkom identiteitsfraude met de KopieID app

Voorkom identiteitsfraude met de KopieID app Steeds meer mensen worden het slachtoffer van identiteitsfraude. Dit komt omdat mensen te goed van vertrouwen zijn en niet terughoudend zijn met het uitwisselen van persoonsgegevens. In november 2014 is de KopieID app gelanceerd als preventiemiddel voor identiteitsfraude. Met de KopieID app kunnen mensen zelf bepalen welke persoonsgegevens ze uitwisselen als ze een kopie van hun identiteitsbewijs afgeven.

Identiteitsfraude

Bij identiteitsfraude maakt iemand anders illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. De fraudeur gebruikt uw persoonsgegevens om producten te kopen of een bankrekening te openen. De fraudeur krijgt de producten of het geld dat op de rekening wordt gestort en u krijgt de rekening of wordt beschuldigd van oplichting. Steeds meer mensen worden slachtoffer van identiteitsfraude. Mensen moeten terughoudender worden met het verstrekken van persoonsgegevens.

Beleidslijnen Aanpak Identiteitsfraude

Het kabinet heeft in 'Visie op de aanpak van identiteitsfraude' 5 beleidslijnen beschreven om identiteitsfraude terug te dringen.

1. Creëren van gezonde weerstand tegen identiteitsfraude

Er zijn 3 uitgangspunten geformuleerd om burgers, overheid en bedrijven oplettend te maken voor identiteitsfraude. Burgers, overheid en bedrijven moeten zuinig omgaan met persoonsgegevens, moderne beveiligingstechnieken gebruiken en elkaar waarschuwen voor fraudeurs.

2. Uitvoeren van betrouwbare controles tegen identiteitsfraude

De Belastingdienst en gemeentes digitaliseren steeds meer, hierdoor is de kans op identiteitsfraude groter. De Belastingdienst en gemeentes controleren daarom de persoonsgegevens vaker en zorgvuldiger.

3. Vroege ontdekking identiteitsfraude

Als identiteitsfraude in een vroeg stadium wordt ontdekt voorkomt dit erger. Door samenwerking tussen de Belastingdienst, de Politie en de Koninklijke Marechausee komen fraudeurs en nieuwe methoden eerder in beeld.

4. Snelle hulp slachtoffers van identiteitsfraude

Door bankpassen, creditcards en identiteitsdocumenten bij identiteitsfraude snel te kunnen blokkeren wordt erger voorkomen. De fraudeur kan immers geen gebruik meer maken van uw persoonsgegevens. Bij het afhandelen van deze zaken kan u hulp krijgen van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI).

5. Strafrecht

Het stelen van iemands identiteit is strafbaar. Vanaf 1 mei 2014 zijn alle vormen van identiteitsfraude strafbaar en worden fraudeurs berecht volgens het strafrecht.

KopieID app

Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft in november 2014 de KopieID app gelanceerd. De KopieID app is gratis verkrijgbaar in de App Store (voor Apple smartphones), de Google Play Store (voor Android smartphones) en de Windows Marketplace (voor Windows smartphones). Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een foto van uw identiteitsbewijs. Vervolgens maakt u in de app het Burgerservicenummer (BSN) onleesbaar en kunt u een watermerk over de foto heen zetten en het doel en de datum van de kopie erop schrijven. Door deze gegevens af te schermen en aan te passen wordt het moeilijker voor fraudeurs om persoonsgegevens te stelen. Hiermee hoopt het Ministerie van BZK, welke zelf deze app heeft ontwikkeld, de identiteitsfraude in Nederland terug te dringen.
© 2014 - 2019 Lisanne2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veiligheid in het betalingsverkeerFraude in het betalingsverkeer kost jaarlijks vele miljoenen. Banken zijn echter steeds beter in staat om fraude vroegti…
Persoonsgegevens: Je rechten bij veranderen en afschermenPersoonsgegevens: Je rechten bij veranderen en afschermenDe Wet bescherming persoonsgegevens is ingevoerd om de privacy van mensen te beschermen. In mei 2018 werden die wetten e…
BSN, je burgerservicenummerJe BSN, burgerservicenummer, is uniek. Niemand anders heeft hetzelfde BSN als jij. Voorheen werd het BSN ook wel het sof…
nieuws uitgelichtBoete voor gebruik Popcorn Time?Sinds half oktober 2015 hoor je steeds vaker in het nieuws dat je een boete kunt krijgen voor het gebruik van Popcorn Ti…
Internetbankieren en de gevarenInternetbankieren en de gevarenDe tijd dat consumenten huiverig waren om te internetbankieren is voorbij. Dat wil niet zeggen dat internetbankieren een…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/12/01/laat-u-niet-zomaar-kopieren-een-veilig-id.html
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/aanpak-identiteitsfraude
  • http://www.politie.nl/onderwerpen/identiteitsfraude.html
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/11/04/kopieid-app-maakt-misbruik-met-kopie-identiteitsbewijs-moeilijker.html

Reageer op het artikel "Voorkom identiteitsfraude met de KopieID app"

Infoteur: Lisanne2014
Gepubliceerd: 07-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!