Materialisme en consumentisme: De impact van technologie
Materialisme en consumentisme wordt sterk aangemoedigd door de komst van steeds nieuwe en betere snufjes op de technologische markt. Bedrijven zijn er in gespecialiseerd om zodanig in te spelen op deze nieuwe behoefte door allerlei persoonlijke, hoogtechnologische producten op de markt te brengen die ons leven makkelijker kunnen maken. Wij als persoon en als samenleving worden bepaald door de producten die we zelf kopen. De iPhone die je onlangs kocht laat marketeers toe om je persoonlijke behoefte beter te kunnen inschatten waardoor ze gerichter kunnen adverteren en je zo overhalen om meer producten en diensten te kopen van ditzelfde merk.
Je bent wat je koopt
Voor veel mensen lijkt het onmogelijk om nog te leven zonder gsm, gps, laptop computer, tablet en zelfs digitale tv. Consumenten verslinden als het ware nieuwe producten die op de technologische markt worden geïntroduceerd binnen enkele uren nadat het product effectief is gelanceerd.
Technologie op zich is uiteraard geen slechte uitvinding geweest omdat het een aanzienlijke positieve invloed heeft op ons leven. Deze technologie geeft ons bijvoorbeeld sneller en eenvoudiger toegang tot informatie en stelt ons in staat om contact te houden met familie en vrienden over de hele wereld.
Het wordt voor de marketeer zeer moeilijk om de consument loyaal te houden aan een bepaald merk door de grote beschikbaarheid van verschillende andere merken die soortgelijke producten aanbieden. Is Apple beter dan Microsoft? Kies ik best voor een iPhone of een Samsung mobiel, of lijkt HTC toch een beter alternatief? Kies ik voor een laptop of desktop computer? Deze lijst van vragen lijkt langer en langer te worden naarmate het aanbod van verscheidene merken op de markt stijgt. Het zijn de merken die het marktsegment bepalen en consumenten zullen een bepaald merk haast kopen louter en alleen als statussymbool dan om zijn functionaliteit.
Apple heeft deze vorm van marketing geïntroduceerd door zijn “i-producten” zoals iPhone, iPad, iPod, iTouch enzovoort. Ook andere merken zijn Apple hierin gevolgd, denk maar aan Samsung dat zijn aandeel op de tablettenmarkt sterk heeft vergroot net als de mobiele telefoons van HTC.
Technologie per leeftijdsgroep
Tieners
Technologie, en meer bepaald mobiele telefonie, is uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van het leven van een tiener. Jongeren beschouwen een gsm als een onderdeel van zichzelf en zouden zich niet kunnen voorstellen dat mensen nog niet zo heel lang geleden moesten leven zonder dit toestel. Een tiener zal zelden de deur uitgaan zonder gsm, en als dit toch gebeurt zal dit leiden tot gevoelens van angst en volledige isolatie van vrienden omdat ze op dit moment niet meer bereikbaar zijn en vice versa. Kortom de nachtmerrie van elke tiener.
Volwassenen tussen 25 en 40
Wanneer deze tieners op de arbeidsmarkt verschijnen en hun zuurverdiende loon zullen uitgeven aan technologie zullen slechts enkele blijven bij het merk dat ze oorspronkelijk gebruikten of het merk dat ze reeds van ouders hebben meegekregen. Het grote deel van deze leeftijdsgroep zal zich iets meer informeren en doordachter te werk gaan bij de aankoop van een bepaald merk. Ze baseren zich bij de aankoop op de populariteit van bepaalde toestellen binnen hun eigen leeftijdsgroep. Dit is dan ook een factor waar strategische marketing departementen van technologiereuzen zoals Apple, Samsung en Microsoft zich aan kunnen vastklampen. Eens een bepaald merk wordt gekocht door deze leeftijdsgroep zal het hoogstwaarschijnlijk ook door anderen worden gekocht.
40-plussers
Veel mensen binnen deze leeftijdsgroep zullen eerder vasthouden aan een bepaald product of merk dan over te schakelen op een ander. Ze zullen sneller kiezen voor een product dat ze reeds kennen dan een stressvol leerproces te moeten ondergaan om een ander toestel onder de knie te kunnen krijgen. Gebruiksgemak en functionaliteit zijn de belangrijkste eigenschappen waar technologie aan moet voldoen.
Impact van technologie
Zoals eerder vermeld maakt het voor jonge mensen niet veel uit of bepaalde technologie binnen hun budget past en kopen ze een product niet omdat ze het echt nodig hebben maar eerder omdat het een bepaalde status geeft.
Technologie is niet meer weg te denken uit onze moderne samenleving en groeit steeds sneller en sneller. Het staat ons niet toe om te vertragen en stimuleert ons mentaal om hier even snel in mee te gaan. We zijn niet meer in staat om ergens grondig over na te denken en alle informatie op te nemen door de bergen informatie waar we mee worden gebombardeerd. De impact hiervan op onze geest en leervermogen moet nog worden vastgesteld maar er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar de impact van deze snel evoluerende technologie op ons leven en hersenen op lange termijn.
Een ander probleem waarmee consument worden geconfronteerd bij het kopen van een bepaald merk is de tijd die dient geïnvesteerd te worden om het gebruik van het toestel onder de knie te krijgen. Dit is een van de voornaamste redenen waarom consumenten vasthouden aan een gekend merk omdat ze de werkwijze reeds kennen en enkele nieuwe functies moeten worden ontdekt.
Marketeers beseffen dat eens hun product is gekocht door de consument, deze gewoonlijk ook voor lange tijd loyaal zal blijven aan dit merk. Dit is ook de reden waarom het status gedeelte van de marketing zo belangrijk is. Als een persoon zich goed en trendy voelt met een bepaald product zal hij vast en zeker vasthouden aan dit merk bij latere aankopen.
Lees verder