InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Gladiators en Romeinen waren vegetarisch

Gladiators en Romeinen waren vegetarisch

Gladiators en Romeinen waren vegetarisch Gladiators in de Romeinse tijd aten vrijwel volledig vegetarisch. Ze vulden hun menu aan met drankjes waarin plantenas zit. Dat concluderen onderzoekers. Veel mensen denken dat je groot en sterk wordt van vlees maar de sterkste Romeinen aten vrijwel vegetarisch. Weens onderzoek doet blijken dat gladiators slechts een minieme hoeveelheid dierlijke proteïnen tot zich namen.

Inhoud:

Plantenas is gezond

Het is erg logisch dat mensen as op hun menu hadden staan. Ook in Afrika gebruikt de lokale bevolking nog steeds as in soepen en groentengerechten die gekookt worden. De hopi-indianen gebruiken ook plantenas als aanvulling op de maaltijd. Plinius de oudere, die tot de antieke Romeinen behoorde, beschreef het drinken van plantenas met water als middel om spierpijn tegen te gaan. As bevat allerlei waardevolle mineralen en het gaat de verzuring van het lichaam tegen. Topsporters zouden hedentendage nog steeds as kunnen gebruiken om de verzuring van spieren te voorkomen en om spierpijn sneller te doen genezen. Overigens zeggen de onderzoekers dat van plantenas slechts één gram per dag hoeft te worden ingenomen om een significant verschil te meten in de botstructuur. Men neemt aan dat de plantenas werd gemaakt van ceders, pijnbomen en eiken, die veel in deze omgeving groeien.

Efeze

In 1993 werd in Efeze, wat in Turkije ligt, een begraafplaats ontdekt voor gladiators. De gladiators kwamen uit geheel het Romeinse rijk, wat de gedachte doet opwellen dat Efeze een soort rustoord is geweest voor gladiators die met pensioen waren. De gladiators kwamen onder andere uit Groot-Britannië, Kroatië, Tunesië, Italië en het antieke Egypte. Met onderzoek van isotopen uit de botten kan men vaststellen wat het menu is geweest van de gladiators. De begraafplaats is gebruikt in de tweede of de derde eeuw voor onze jaartelling. Efeze was destijds een grote stad; het kende 200.000 bewoners. Zowel de lokale bewoners als de mensen die gladiator van beroep waren blijken vooral een vegetarisch dieet gevolgd te hebben gegeten.

Tarwe, gerst, millet en bonen

Gladiators hebben zich voornamelijk gevoed op tarwe, gerst, millet en bonen, zo blijkt uit het antropologisch onderzoek wat in 2014 werd afgerond. Dat komt overeen met feiten zoals opgetekend door Galenus, pionier in de geneeskunde die melding maakt van het feit dat gladiators nauwelijks vlees eten en veel peulvruchten. De onderzoekers uit Wenen, Oostenrijk gebruikten de modernste middelen zoals spectografie en ze ontleedden de botstructuur en de collageenstructuur. Door het strontiumgehalte te meten kwam men erachter dat de verhalen uit de oudheid dat de gladiators as dronken op waarheid berusten. De botten van de gladiators zijn vrijwel gelijk aan die van de rest van de toenmalige bevolking behalve dat er veel strontium in zit, een mineraal dat voorkomt in plantenas. Tegenwoordig nemen sporters calcium- en magnesiumhoudende voeding in om hun spierherstel te bevorderen. Dat is zeer vergelijkbaar, zo verklaart de leider van het Oostenrijkse onderzoeksteam.

Gerst-eters

Gladiators werden in hun tijd ook ´gerst-eters´ genoemd. Gerst is een zeer gezond graan waarin vele mineralen zitten. De onderzoekers speculeren dat de gladiators gerst-eters werden genoemd omdat ze een graansoort kregen te eten van inferieure kwaliteit maar uit het onderzoek wordt niet duidelijk waarop deze gedachtengang is gebaseerd. Overigens is het ook duidelijk dat sommige gladiators meer dierlijke proteïnen binnen kregen dan anderen. Dierlijke proteïnen hoeven niet alleen van vlees te komen; het kan ook middels rauwe melk worden ingenomen. In die tijd was er alleen nog maar rauwe koeienmelk en geitenmelk. Er wordt verondersteld dat de gladiators die meer proteïnen in hadden genomen uit een andere streek afkomstig waren dan Efeze; het waren wellicht immigranten.

Hoe meet men?

Voor het meten hoeveel vlees en hoeveel planten en at wordt de strontium/calcium-ratio gebruikt in botmateriaal. Het blijkt dat de gladiators en bewoners van Efeze een dusdanige grote strontiumgehalte in de botten hadden, dat ze vegetarisch of vrijwel vegetarisch moeten hebben geleefd. De bevindingen uit Efeze werden onder andere vergeleken met bevindingen van bewoners van het Romeinse rijk uit Zuid-Duitsland van mensen met een hoge en lage status. Het blijkt dat mensen met een lagere status in Zuid-Duitsland vooral vegetarisch aten. De groep met de hoge sociale status blijkt iets minder planten te hebben gegeten en iets meer melkproducten te hebben geconsumeerd.

Over gladiators

Gladiators bestonden voornamelijk uit krijgsgevangenen, veroordeelde criminelen en slaven. De gladiators werden gedwongen om op zijn tijd op te treden in een arena, vaak in een strijd op leven en dood. Je kon ook vrijwillig gladiator worden. De gladiators krijgen allemaal een opleiding in de krijgskunst; dat werd essentieel geacht voor hun reïntegratie in de maatschappij. Deze opleiding kon eveneens worden gevolgd door burgers, senators en keizers van het Romeinse Rijk.

Gladiator versus leeuw / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Gladiator versus leeuw / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

De mens heeft nooit zoveel vlees gegeten als in de 20e een 21e eeuw

Het idee dat de mens altijd flink veel vlees heeft gegeten blijkt een steeds grotere onwaarheid. Dit idee is vooral gepropageerd na het ontstaan van de bio-industrie vlak na de Tweede Wereldoorlog. In plaats van mensen in concentratiekampen stoppen, doet de mensheid dat massaal met dieren. Vele mensen denken dat in de oertijd of het paleolithische tijdvak de mens veel vlees at. Daar is echter geen enkel bewijs voor. Blijkbaar hebben de tekenfilms van mensen in luipaardvellen die een groot brok vlees aten een sterk beeld achtergelaten in de hersenen. Tot nu toe leiden alle bewijzen ertoe dat mensen grotendeels vegetarisch waren en slechts zeer zelden vlees aten. Er zijn namelijk meerdere mensen gevonden die in veen of in ijs goed bewaard zijn gebleven waarvan de maaginhoud is onderzocht. De mensen blijken zich vooral te hebben gevoed met blaadjes, zaadjes en vruchten uit de natuur.
Gerelateerde artikelen
Strontium: Het elementStrontium: Het elementA. Crawford ontdekte in 1790 dat strontium een element is. Het metaal werd geïsoleerd door Sir Humphry Davy in London in…
Jodendom en voeding: matzes (matza) op Pesach (Paasfeest)Jodendom en voeding: matzes (matza) op Pesach (Paasfeest)Tijdens Pesach (Joods paasfeest) mogen Joden geen chameets (gerezen graanproducten) eten. Het gaat om het verbod op het…
Bloedgroep dieetBloedgroep dieetHet bloedgroep dieet is een dieet dat gebaseerd is op welke type bloedgroep je hebt, het is een eenvoudig principe. Eet…
Voordelen van vezelrijk voedselDe voordelen voor de gezondheid van vezelrijk voedsel zijn legio. Het eten van een menu dat rij is aan vezels doet veel…
Ontstaan van de landbouwOntstaan van de landbouwDuizenden jaren geleden leefden de volkeren van de jacht en van wat ze aan eetbare planten konden vinden. Ze trokken mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eugène Delacroix, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.scientias.nl/gladiatoren-dronken-en-aten-vegetarisch/106178?utm_source=wysija&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief
  • http://www.meduniwien.ac.at/homepage/1/news-and-topstories/?tx_ttnews[tt_news]=5194&cHash=1f1d46b5ec7061d94af6d50efcad69cb
  • Oostenrijks onderzoek oktober 2015: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0110489#pone-0110489-g002
  • Foto´s: behorende bij het onderzoek, publiek domein
  • Foto´s kunst: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Gladiators en Romeinen waren vegetarisch"

Reactie

Jeroen, 20-10-2019 07:19 #1
Nou vind ik het Gladiatoren gedeelte best interessant en plausibel.
Het waren immers veelal slaven en gevangen, dus dat die simpele doch voedzame voeding kregen is zeer waarschijnlijk. Het plantenas verhaal vind ik ook best boeiend.

Maar er zijn zoveel bewijzen dat mensen vlees aten. Van grottekeningen van de jacht tot middeleeuwse schilderen van tafels vol voedsel met gevogelte en complete varkens aan het spit.

Indianen stammen die leefden en zelfs nog steeds leven van de jacht zoals hun voorouders ook deden.

Dus ik neem aan dat de schrijver zelf een vegetariër is en zijn persoonlijke gevoel en overtuiging in het verhaal heeft verwerkt.

Het sluit alleen niet helemaal aan met de werkelijkheid.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!