nieuws uitgelichtRed bull schikking: gratis geld of gratis publiciteit?
Red Bull, de bekendste leverancier van energiedrankjes, is aangeklaagd door een man uit New York. Volgens hem heeft Red Bull zich schuldig gemaakt aan misleidende reclame. Een blikje Red Bull is volgens hem niet het bijzondere product zoals het bedrijf al jarenlang beweerd. In oktober 2014 maakt Red Bull bekend dat ze de rechtszaak willen schikken. En iedere Amerikaan kan een graantje meepikken.
Red Bull is werelds bekendste fabrikant van energiedrankjes. Er zijn tegenwoordig wel meer merken en fabrikanten, maar je kunt gerust stellen dat Red Bull het energiedrankje populair gemaakt heeft. En nog steeds zijn de bekende blikjes met de rode stier in trek. In 2003 had het bedrijf een aandeel van 70% in de markt van energiedrankjes. Onder andere door het vele sponsorwerk dat Red Bull doet, is de naam bij velen bekend. Daarbij gaat het vooral om allerlei verschillende sporten.
Het bedrijf Red Bull bestaat sinds 1987. Het bedrijf is gestart in Oostenrijk en daar is nog steeds het hoofdkantoor. Vijf jaar na het begin (1992) is Red Bull de internationale markt opgegaan. Anno 2014 zijn er meer dan 40 miljard blikjes verkocht. De verkoop laat een stijgende lijn zien. Zo werden er in 2009 3,9 miljard verkocht, in 2011 4,6 miljard en in 2012 maar liefst 5,4 miljard. Het bedrijf kan dus erg succesvol worden genoemd.
Red Bull geeft je vleugels?
Vergeleken bij veel bedrijven heeft Red Bull een erg eenvoudige portfolio en imago: ze verkopen blikjes energiedrank. En dan ook nog maar één soort. Waar het bedrijf vooral door opvalt is de vele manieren waarop het zich probeert bekend te maken. Zo kennen we in Nederland de typische Red Bull reclame, waarin via een tekenfilmpje op een komische manier duidelijk gemaakt wordt dat je van Red Bull vleugels krijgt. En dat is ook al sinds jaar en dag de slogan: "Red Bull geeft je vleugels". Ook in andere landen wordt dezelfde slogan gebruikt.
Deze slogan heeft echter tot een rechtszaak geleid. Het misschien moeilijk voor te stellen, maar de claim is dat Red Bull onterecht roept dat je vleugels krijgt van het drankje. Daarmee wekt het bedrijf de indruk dat het energiedrankje meer energie geeft dan andere producten. De rechtszaak is aangespannen door een New Yorker die na jarenlang Red Bull drinken heeft ontdekt dat Red Bull niet het superieure product is, zoals de fabrikant doet voorkomen. De reclame zou dus misleidend zijn. Hier in Nederland kunnen we ons bijna niet voorstellen, dat zo'n rechtszaak daadwerkelijk kan plaatsvinden. Maar vanuit Amerika horen we wel vaker opmerkelijke rechtszaken voorbij komen.
Red Bull wil de rechtszaak schikken
Red Bull heeft in oktober 2014 bekend gemaakt dat ze voor een schikking gaan. Het plan is om 13 miljoen dollar in een speciaal daarvoor opgericht fonds te stoppen. Vervolgens mag elke Amerikaan die na 2002 een blikje Red Bull heeft gedronken een aanspraak doen op dit fonds. Daarbij kan een ieder 10 dollar krijgen. Maximaal. Want wanneer er meer dan 1.3 miljoen mensen aanspraak gaan maken, zal het bedrag dat iedereen krijgt lager uitvallen. Alles moet immers worden betaald van de 13 miljoen dollar dat in het fonds aanwezig is. Opmerkelijk daarbij is dat je niet hoeft aan te tonen dat je daadwerkelijk een Red Bull drankje hebt gedronken in die periode.
Het zal geen wonder zijn, dat er massaal is ingeschreven op dit fonds. In de praktijk kan elke Amerikaan simpelweg 10 dollar van Red Bull claimen. De site in kwestie kon de enorme bezoekersstroom al snel niet aan. Volgens bronnen zijn er al meer dan 2 miljoen mensen die ingeschreven hebben. Daarmee is 10 dollar per persoon al lang niet haalbaar meer. De verwachting is dat het weleens minder dan 3 dollar per persoon kan worden.
Schikking is nog niet definitief
Een ander belangrijk punt is, dat het nog niet zeker is of deze schikking wel echt plaats zal vinden. Op 1 mei 2015 zal de rechtbank in Amerika namelijk beslissen of deze schikking rechtsgeldig is. Het is dus sowieso nog niet zeker of er überhaupt wel geld uitgekeerd zal gaan worden. Red Bull heeft als voorwaarde in de schikking opgenomen, dat er pas uitgekeerd zal worden, nadat de schikking is goedgekeurd. In dat geval zal de uitkering binnen 150 dagen plaats moeten vinden.
De andere kant van de zaak
Een heel andere manier om naar deze rechtszaak te kijken is vanuit een marketing-hoek. Red Bull heeft een fonds opgericht waar 13 miljoen dollar mee gemoeid is. Het nieuws en alle ophef rond deze zaak is op vele nieuwssites besproken. En vele mensen hebben geprobeerd (al dan niet succesvol) zich te registreren op de speciale site om aanspraak te maken op de 10 dollar. Red Bull heeft op die manier een enorme belangstelling, waarbij grote aantallen mensen zijn bereikt.
De actie gaat Red Bull 13 miljoen dollar kosten. Door een maximaal bedrag vast te leggen, zal er van onverwachte kosten geen sprake zijn. Een dergelijk bedrag lijkt heel veel geld. Maar als je bedenkt dat Red Bull per jaar honderden miljoenen aan reclame, en sponsoring besteedt, krijg je toch een ander beeld. In 2009 werd er meer dan 350 miljoen dollar aan marketing gespendeerd. Je zou kunnen dus kunnen zeggen dat deze actie van 13 miljoen eigenlijk een erg slimme en goedkope publiciteitsstunt is.
Bovendien is het nog maar de vraag of de schikking daadwerkelijk plaats zal gaan vinden.
Conclusie
Of deze schikking echt zo pijnlijk is voor Red Bull is nog maar de vraag. Wordt de schikking goedgekeurd, dan kost hen dat 13 miljoen dollar en zijn van de rechtszaak af. Wordt de schikking niet goed gekeurd, dan hoeft Red Bull helemaal geen dollar uit te keren. Het is vervolgens nog maar de vraag wat er wel besloten zal worden in de rechtszaak. Hoe het ook zij, de bijhorende publiciteit raken ze nooit meer kwijt.