InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Succesvol zijn: wat is het geheime ingrediënt?

Succesvol zijn: wat is het geheime ingrediënt?

Succesvol zijn: wat is het geheime ingrediënt? Het geheim van succes is iets wat velen mensen bezig houdt. Hoe wordt je nu de beste op een bepaald gebied? En krijg je daarbij de erkenning die je toekomt. Zijn de mensen, die bij de top horen, echt zo anders dat zij die plek wel verdienen? Zijn ze echt zoveel beter, of is er nog iets anders aan hand? In het leven probeert iedereen vooruit te komen. Het zit in ons wezen ingebakken om te groeien en weer een volgend doel te bereiken. Dat kan van alles zijn. Sommigen richten zich op sport, anderen op een zakelijke carrière en weer een ander heeft muzikale dromen. In onze maatschappij is er op allerlei vlakken van alles mogelijk. De absolute top is op bijna alle gebieden maar voor een enkeling weggelegd. Dus voor de grootste groep is er altijd wel iets om na te streven. Altijd een volgend doel dat je graag zou willen bereiken.

Wat is het geheim?

Een interessant vraagstuk daarin is: "Wat is het geheim tot succes". Een logische vraag, maar toch zijn de antwoorden die je vaak hoort geen recept voor succes. Er zijn al vele boeken over gegeven, programma's aan gewijd, toespraken over gehouden en trainingen in gegeven. Maar toch lijkt het er op dat er geen eenduidig antwoord te geven is op de vraag hoe je succesvol kunt zijn in wat je doet. In veel gevallen is de inhoud van dergelijke werken toegespitst op het gebied waarop de schrijver bekend is. En daarmee is ook de doelgroep vaak redelijk helder.

Hoe bepaal je succes?

Maar je kunt hier ook in meer algemene termen naar kijken. Hoe kan het dat succesvolle mensen zo succesvol zijn? Is dat een kwestie van hard werken of talent? In veel gevallen kun je dat niet zomaar bepalen. Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag wat je succesvol noemt. Zoals gezegd is het menselijk om naar je eigen situatie te kijken en die te vergelijken met mensen die succesvoller zijn of het verder geschopt hebben. Dat kan bijvoorbeeld in financieel opzicht zijn, of als sporter. Of een bepaalde carrière in het bedrijfsleven of juist in de wetenschap. Een ander wil succesvol zijn in een bepaalde hobby of bijvoorbeeld als muzikant. Je kunt eigenlijk op allerlei vlakken in je leven in meer of mindere mate succesvol zijn.

Niet alleen inspanning en talent

Een erg belangrijke factor in succesvol zijn is in veel gevallen niet het harde werken of het talent. In de meeste situaties speelt het geluk ook een grote rol. Kijk alleen maar eens naar succesvol zijn in termen van rijkdom. Als Nederlander behoor je tot de 5% van rijkste mensen in de wereld. En dat alleen maar omdat we in dit land geboren zijn. Om die plek te bemachtigen heb je zelf niets hoeven doen. Daarbij hebben we in onze ontwikkelde westerse samenleving veel mogelijkheden om onszelf te ontplooien. Bijvoorbeeld op sportief gebied. Dus de kans dat je in een bepaalde sport kunt uitblinken is ook groter voor een Nederlander dan iemand uit een derde wereld land.

De rol van het geluk

Ook wanneer je binnen onze westerse samenleving kijkt, zie je in veel gevallen dat succes samenhangt met geluk. In veel gevallen is er een belangrijk moment omslagpunt in iemands leven aan te wijzen. Vanaf dat moment ging het bergopwaarts. Niet zelden was dat moment een samenloop van omstandigheden en speelt toevallige timing een grote rol. Denk aan een artiest of bandje dat toevallig opgemerkt wordt. Hetzelfde geldt voor een sporter. Of een wetenschapper die iets ontdekt door een aantal toevalligheden. De geschiedenis zit vol met dit soort verhalen.

Natuurlijk is geluk alleen niet voldoende voor succes. Maar in veel gevallen is het wel een grote factor. Iemand die de kwaliteiten heeft en de inspanning levert om succesvol te zijn, heeft in veel gevallen wel wat geluk nodig om dat succes daadwerkelijk te behalen. Door soms maar een kleine dosis pech, kan de kans op succes zomaar weggenomen worden.

Je hebt natuurlijk wel degelijk invloed op je succes. Iemand die zich totaal niet met muziek bezig houdt, zal nooit een wereldberoemde muzikant worden. Maar te stellen dat alleen de echte goede muzikanten alleen maar beroemd worden is zeker niet waar. Sterker nog, er zijn talloze voorbeelden te verzinnen waarbij de betere muzikant juist minder succesvol is.
© 2014 - 2019 Manniel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Succesvol zijn: wat is het geheime ingrediënt?"

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 30-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!