InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Tips om serieuzer genomen te worden

Tips om serieuzer genomen te worden

Tips om serieuzer genomen te worden Er zijn veel mensen die zich niet serieus genomen voelen. Dit is een lastig punt wat meer bij vrouwen dan bij mannen te zien is. Het heeft meestal niets met deskundigheid te maken, maar meer met hoeveel mensen in hunzelf geloven. Laat merken dat uw mening telt.

Wees zelfverzekerd

Mensen die het gevoel hebben dat ze niet serieus genomen of die echt niet serieus genomen worden zijn vaak onzeker. Als iemand een andere mening heeft dan uzelf gaat u wellicht twijfelen aan uw eigen mening, maar wees zeker van wat u zelf vindt. Straal uit dat u zelfverzekerd bent, een houding kan uw onzekerheid namelijk snel verraden. Iemand die in elkaar gedoken zit en bijna niet rond durft te kijken straalt nou eenmaal geen autoriteit uit. Probeert u het volgende eens:
  • kijk mensen recht in de ogen aan als u praat
  • sta rechtop
  • praat met gebaren
  • geef een ferme handdruk
Met deze kleine puntjes oogt u al zelfverzekerder, maar doordat u zult merken dat het zal gaan werken wordt u daadwerkelijk ook meer zelfverzekerd

Geloof in uzelf

Om te geloven in uzelf hoeft u niet van alles de kennis te bezitten, maar u kunt wel de interesse in alles tonen. Iedereen heeft zijn eigen goede punten. Laat dan ook vooral zien en merken waar u goed in bent. Geloof ook in datgene waar u goed in bent. Alleen als u uzelf gelooft zullen andere u ook kunnen geloven. Mensen merken het snel op als iemand ergens over twijfelt. Geloof het ook als mensen het laten weten dat u goed bent in iets. Waardeer een compliment en geef er ook af een toe een. Van complimenten geven en krijgen groeit het zelfvertrouwen en het geloof dat u dingen kunt.

Denk niet teveel aan wat andere denken

Als u in uzelf gelooft zal het ook steeds makkelijker worden om niet teveel na te denken over wat andere zouden vinden. Zeg wat u van iets vindt. Als u het ergens niet mee eens is de enige oplossing om u te mengen in het gesprek. Wellicht vinden andere uw idee ook zo slecht nog niet. Als u niet teveel over andere nadenkt wordt het brengen van een eigen mening makkelijker. Wees niet bang om afgekeurd te worden. Dit kan natuurlijk gebeuren, maar u laat wel zien u actief mee wilt communiceren. Als u het moeilijk vindt om in een gesprek tussen andere te komen. Geef dan gerust aan dat u wat wilt zeggen. Wellicht komt u pas aan de beurt nadat het grote gesprek voorbij is, maar het kan zijn dat u dan juist het beste moment heeft om te zeggen wat u vindt.

Neem initiatief

Het kan heel lastig zijn, maar neem het initiatief. Dat hoeft niet te betekenen dat u voor een grote groep moet presenteren, maar werk bijvoorbeeld aan iets in stilte waarna u kunt zeggen;'kijk dit heb ik gedaan'. Zo gaat u opvallen zonder dat u er al te veel voor hoeft te spreken. Het initiatief in huis binnen het gezin nemen kan ook veel voordelen hebben. Neem het initiatief om met z'n alle een dag schoon te maken of om juist spontaan een dag weg te gaan. Van initiatief zijn worden andere meestal alert gemaakt om zelf ook iets te gaan ondernemen.

Gun het de tijd

Het kan lang duren voor u serieus genomen wordt. Sterker nog het kan een aantal keer flink tegenvallen wanneer u juist u best doet. Geef het vooral niet op. Als mensen iemand al heel lang niet serieus hebben genomen is dit voor hun ook lastig om dit wel te gaan doen. Geef het dus ook niet op. De aanhouder wint en als u eenmaal serieuzer genomen wordt dan zal dit vaak zo blijven. Het makkelijkst is dan ook om klein te beginnen. Zorg dat u door een iemand serieus genomen wordt. Misschien laat diegene ook wel aan andere weten hoe serieus u bent. Breidt de kring mensen waardoor u serieus genomen wilt worden zo langzaam uit zodat u niet te had tegen de lamp loopt. Te grote of teveel tegenvallers kunnen ervoor zorgen dat u enkel meer achteruit gaat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om serieuzer genomen te worden"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 05-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!