InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geld besparen op cadeaus

Geld besparen op cadeaus

Geld besparen op cadeaus Verjaardagen, sinterklaas, kerst, Vaderdag en Moederdag zijn maar enkele voorbeelden van gelegenheden waarbij verwacht wordt dat je een cadeau geeft. Cadeaus kunnen veel geld kosten. Een leuk cadeau hoeft echter niet duur te zijn als je het slim aanpakt. Hoe kun je op een slimme manier geld besparen op cadeaus?

Doelgroepen

Cadeaus zijn vaak een grote kostenpost in het huishouden. Kleine kinderen zijn met weinig tevreden. Leg een cadeautje een paar weken opzij en tover deze later weer tevoorschijn. Grote kans dat het kindje dit voorwerp al vergeten is en zal denken dat het een nieuw cadeautje is.

Cadeautjes voor volwassenen zijn lastiger. Je krijgt altijd leuke cadeaus op je verjaardag en je voelt jezelf verplicht deze ook aan anderen te geven. Leuke cadeautjes hoeven niet per se duur te zijn. Wees creatief maar verplaats jezelf tegelijkertijd in degene die het cadeau zal ontvangen. De oudere generatie is vaak tevreden met een bloemetje. Zij hebben vaak alles al en het gebaar dat je aan hun verjaardag hebt gedacht wordt meer gewaardeerd dan het cadeau zelf. De generatie tussen 35 en 50 jaar heeft vaak behoefte aan iets persoonlijks. Een plantje - iets voor in het huis - geniet meer aanzien dan een prijzig cadeau.

De jongeren vormen de duurste categorie. Ze zijn meer gevoelig voor materiële zaken. Zij hebben vaak hoge verwachtingen en zijn financieel minder daadkrachtig dan volwassenen waardoor een cadeau van minimaal 50 eerder een regel dan uitzondering vormt. De oplossing hiervoor kan liggen in het kopen van merkartikelen oftewel kleding. Koop in de uitverkoop een leuke trui of broek en je hebt het perfecte cadeau te pakken. Loop eens binnen bij een outlet center en je hebt je besparing al binnen.

Aanbiedingen

Acties

Cadeaus hoeven niet duur te zijn om duur te lijken. Regelmatig zijn er allerlei acties bij drogisterijen zoals cadeau- en geschenkverpakkingen waarbij bijvoorbeeld parfums tegen een scherpe prijs worden aangeboden. Het voordeel van parfum of aftershave is dat deze een lange of zelfs geen vervaldatum hebben.

Online aanbiedingen

Op diverse websites kun je dagelijks een overzicht vinden van allerlei online aanbiedingen van allerlei producten. Het loont zich ook de moeite om eens te kijken op veilingsites.

Kortingspassen

Je hebt ze vast wel liggen: kortingspasjes van diverse organisaties. Vaak sta je er niet bij stil, maar deze kortingspasjes vertegenwoordigen wel degelijk een waarde. Je kunt bijvoorbeeld met gespaarde airmiles korting krijgen bij het boeken van vliegtickets of een dagje uit. Ga eens per kwartaal door je kortingspassen heen. Zo blijven je kortingspasjes in je geheugen hangen en weet je deze te gebruiken wanneer nodig.

Zelf samenstellen

Je kunt je cadeaus zelf samenstellen. Hierdoor wordt je cadeau completer en waardevol. Koop bijvoorbeeld een theedoos los voor een paar euro. Deze theedoos heeft op zich losstaande vakjes waar je allerlei bijzondere theezakjes invoegt. Opeens lijkt de theedoos een compleet theearrangement van een paar tientjes. Een ander voorbeeld is om om een make-up doos te kopen. Deze koop je vaak voor slechts een paar euro en kun je zelf vullen met allerlei accessoires. Uiteraard maak je gebruik van aanbiedingen.

Cadeaus

Cadeaupakketten

Ga op jacht naar cadeaupakketten. Vaak tref je in grote parfum- en drogisterijzaken cadeauverpakkingen aan voor dezelfde prijs als bijvoorbeeld een fles parfum. De bodylotion of deodorant van dezelfde geur krijg je er vaak bij. Eventueel kun je cadeaupakketten uit elkaar halen en losstaande eenheden met elkaar combineren. Zo heb je een duurder cadeau voor de volgende verjaardag te pakken.

Eigen cadeaus

In plaats van cadeaus te gaan kopen, kun je ook kijken wat je nog zelf in huis hebt. Vaak zijn er spullen die nog als nieuw uitzien of die je nog nooit hebt gebruikt. Krijg je bijvoorbeeld cadeaus voor je verjaardag die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt? Zet deze dan apart. Bij een volgende verjaardag haal je deze tevoorschijn en verpak je deze waardoor een nieuwe uitgave is bespaard.

Goedkope artikelen duur verpakken

Hebbedingetjes zoals een theepot, servies, drank of tassen en sieraden kun je duurder laten ogen door zelf in te pakken. Gooi er een cadeausliert omheen, wikkel deze in een elegant cadeaupapier en je aankoop van nog geen 10 oogt minimaal het dubbele.

Wees creatief

Wees creatief met het maken van cadeautjes. Je kunt ook goedkoop cadeautjes op de kop tikken door bezoek te brengen aan een markt. Een goed voorbeeld is de Beverwijkse Bazaar waar je dezelfde cadeauverpakking en cosmetica kunt vinden die je aantreft bij de bekende drogisterijen.
© 2014 - 2017 Arts1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Sinterklaas en Kerstmis spelHet Sinterklaas en Kerstmis spelIeder jaar weer de grote vraag: Wat gaan we doen met de feestdagen? Niet iedereen heeft tegenwoordig tijd en zin om een…
Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!December is een drukke maand. Op 5 december vieren veel Nederlanders namelijk het sinterklaasfeest. Na het sinterklaasfe…
Een cadeau voor de kleine beursEen cadeautje kopen voor verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Gezinnen…
Het Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregelsHet Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregelsDe decembermaand is een drukke gezellige maand. Met Sinterklaas worden er vaak surprises gemaakt, maar soms heb je daar…
Hoe hou je Sinterklaas- en Kerstcadeaus betaalbaar?Hoe hou je Sinterklaas- en Kerstcadeaus betaalbaar?De regering gaat bezuinigen en dat heeft invloed op de uitgaven van elk gezin. Veel mensen hebben in deze tijd minder ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld besparen op cadeaus"

Infoteur: Arts1984
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!