De geschiedenis van Slender Man

Slender Man is een zeer populaire "internetmeme" en heeft een vaste plek gekregen in de internetcultuur. Dagelijks worden er enorme aantallen afbeeldingen en video's met Slender Man in de hoofdrol gemaakt en worden er zeker tien keer zoveel bekeken. Maar hoe is Slender Man ontstaan, hoe is Slender Man gegroeid tot het icoon dat hij nu is en wat zijn de gevolgen van Slender Mans enorme populariteit en reputatie?

Uiterlijk en kenmerken van Slender Man

Omdat Slender Man geen vast verhaal is en er geen officieel hoofdwerk is waaruit de “legende” is ontstaan, wisselen de beschrijvingen van Slender Man, maar over het algemeen zijn er een aantal vaste beschrijvingen van Slender Man:
  • Hij is onnatuurlijk lang en erg mager
  • Hij heeft lange tentakel-achtige armen, verschillend in aantal en uiterlijk
  • Hij heeft een zwart pak met een stropdas
  • Zijn gezicht is contourloos en wit
Ook zou er worden aangenomen dat wanneer Slender Man in de buurt is mensen last krijgen van "Slender Sickness", symptomen zijn onder andere extreme vormen van paranoia, surrealistische nachtmerries en bloedneuzen.

Ontstaan van Slender Man

Slender Man is gecreëerd op 10 juni 2009 op een afdeling van het Something Aweful internetforum waar gebruikers foto’s bewerkten om ze een paranormaal tintje te geven. Een forumgebruiker met de gebruikersnaam "Victor Surge” stuurde twee zwart-wit foto’s in met daarop groepen kinderen en op de achtergrond “The Slender Man”. Deze door “Victor” (echte naam: Eric Knudsen) zelf bedachte naam zou in de daaropvolgende jaren het internet overspoelen.

Eric Knudsen zei in een interview met de populaire internetsite Know Your Meme dat hij op het idee van Slender Man gekomen was naar aanleiding van de legendes van de Shadow People, de boeken van H. P. Lovecraft, Zack Parsons, en Stephen King en het surrealisme van William S. Burroughs. Zijn intentie was, zei hij zelf: "om iets te creëren waarvan de motieven amper te bevatten zijn, zodat het de bevolking onzeker en schrikachtig maakt."
Knudsen heeft in 2010 de copyrights voor het fenomeen Slender Man aangevraagd en gekregen, zelf beweert hij de dit te hebben gedaan om ervoor te zorgen dat Slender zijn ongrijpbare karakter behoudt en niet zozeer om wille van geld.

Ontwikkeling van Slender Man

Na Slender Mans eerste optreden kwamen er al gauw een hele hoop mensen op de proppen met Slender Man afbeeldingen, met daaronder macabere en lugubere tekstjes. Deze afbeeldingen kwamen bekend te staan als "creepypasta".
De eerste van vele Slender Man videoseries begon toen (wederom) een gebruiker van het Something Aweful internetforum een video over een fictionele schoolvriend, Alex Kralie, online zette. Deze video ontketende de miljoenen keer bekeken horrorserie Marble Hornets, met Slender Man in de hoofdrol.
Later zijn er een heel aantal onafhankelijke films gemaakt over Slender Man en ook komt er een Marble Hornets speelfilm aan, wanneer was tijdens het maken van dit artikel nog niet bekend.
In 2011 werd er een nieuwe vijand in het populaire videospel Minecraft geïntroduceerd die wel erg veel lijkt op Slender Man, de Enderman. Verder zijn er ook een aantal razend populaire games gemaakt rondom Slender Man:
  • Slender: The Eight Pages, het bekendste Slender Man videospel en één van de populairste horrorvideospellen ooit gemaakt
  • Slender: The Arrival, de directe opvolger van bovengenoemde
  • Slender for iOS, de op een na populairste app in de appstore.

Gevolgen van de populariteit van Slender Man

Op 31 mei 2014, staken twee meisjes van twaalf jaar oud een leeftijdsgenootje 19 keer met een mes. Toen de twee meisjes later ondervraagd werden verklaarden ze dat ze een moord wilden plegen als eerste stap om "Proxies" van Slender Man te worden en dat ze hierover op het internet hadden gelezen. Ondanks dat het slachtoffer het op miraculeuze wijze overleefde, doordat een toevallig passerende fietser tussenbeide kwam, staat de meisjes beiden 65 jaar celstraf te wachten. Eén van de meisjes beweert overigens ook dat Slender Man met haar in contact staat, maar volgens experts zei ze hetzelfde over Voldemort en een van de Teenage Mutant Ninja Turtles. Na het nieuws te hebben vernomen zond Eric Knudsen zijn condoleances naar de familie van het slachtoffer.
Op 4 september 2014 stak een veertienjarig meisje haar huis in brand, terwijl haar moeder en broertje nog binnen zaten. Volgens de politie had het meisje meerdere verhalen over Slender Man gelezen, voordat ze de daad beging.
© 2014 - 2020 Rikardus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Nederlands KiesstelselHet Nederlands KiesstelselOns kiessysteem, althans wat betreft de parlementsverkiezingen, stoelt op het omzetten van stemmenaantallen in zetels vi…
Het beïnvloeden van gedrag en motivatieHet beïnvloeden van gedrag en motivatieOm werknemers binnen een bedrijf te motiveren of gemotiveerd te houden, zijn er voor de manager enkele middelen ter besc…
Transactionele AnalyseTransactionele AnalyseDe Transactionele Analyse therapie onderzoekt de relationele contacten tussen twee mensen en tracht ze tot harmonie te b…
Donald Trump: zijn vrouwen, kinderen en kleinkinderenDonald Trump: zijn vrouwen, kinderen en kleinkinderenDe op 14 juni 1946 in Queens, New York geboren Donald John Trump is vastgoedmagnaat en een bekende mediapersoonlijkheid…

Hoe kom je aan een waterdicht alibi?Hoe kom je aan een waterdicht alibi?Als de verdachte van een misdrijf wordt ondervraagd door de politie, dan is daar doorgaans onderdeel van dat diens alibi…
Hortense de Beauharnais (1783-1837)Hortense de Beauharnais (1783-1837)Het leven van Hortense de Beauharnais begon niet bepaald in weelde. Je mag het dan ook gerust bijzonder noemen dat juist…
Bronnen en referenties
  • http://knowyourmeme.com/memes/slender-man
  • https://web.archive.org/web/20120120074129/http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3150591&userid=0&perpage=40&pagenumber=3
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Slender_Man

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Slender Man"

Infoteur: Rikardus
Gepubliceerd: 15-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!