InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Aardverschuiving India

Aardverschuiving India

India wordt vaak getroffen door aardverschuivingen. Wat is een aardverschuiving? Hoe komt het dat India hier zo veel last van heeft? Een aantal nieuwsfeiten op een rij.

Aardverschuiving

Een aardverschuiving is een gebeurtenis waarbij vele duizenden tonnen aan grond plotseling in beweging komen en langs een helling vallen of naar beneden glijden. Een aardverschuiving is niet hetzelfde als een aardbeving.
Een aardbeving kan wel een aardverschuiving veroorzaken en daarbij kan ook hevige regenval hier voor zorgen, wat in India op 30 juli 2014 is gebeurd. Door de enorme regen raakt de grond zo nat dat het de samenhang verliest waardoor het gaat schuiven.

Aardverschuivingen kunnen zeer verwoestend zijn. Het komt vaak voor in dorpen (in tropische gebieden waar steile hellingen zijn). Het is helaas onvoorspelbaar dat een aardverschuiving gaat plaatsvinden, waardoor er vaak veel doden vallen omdat er geen tijd is voor snelle hulp.

Tsunami

Aardverschuivingen kunnen ook leiden tot het ontstaan van een tsunami. Zo'n tsunami kan ontstaan, wanneer bij een aardverschuiving een deel van een berg in zee glijdt of wanneer er een onderzeese aardverschuiving plaatsvindt.

Maharashtra - India

Door enorme regenval in het westen van India op 30 juli 2014, is er een aardverschuiving ontstaan en zijn er tot wel 150 mensen bedolven. De plek is in de staat Maharashtra. Men noemt dit ook wel ''Het Puna-district''. Dit district ligt ongeveer 150 kilometer ten zuidoosten van Mumbai, de hoofdstad van India. Aardverschuivingen komen hier vaker voor en vooral rond deze tijd van het jaar vanwege het moessonseizoen (juni t/m september).
Reddingswerkers kunnen er niet goed bij door de wegen die zijn weggevaagd en door storingen in het telefoon- en internetverkeer kunnen hulpverleners niet goed met elkaar communiceren. Eventuele overlevenden evacueren is lastig omdat het ziekenhuis op 15 kilometer afstand ligt. Er waren enkele mensen levend onder de modder vandaan gehaald, onder wie een baby van drie maanden.

Rijksoverheid

De Rijksoverheid geeft aan dat men moet oppassen tussen juni en oktober, omdat dit de tijd is dat er aardverschuivingen kunnen ontstaan.

Geschiedenis van aardverschuivingen

Op 29 juli 2005, rond dezelfde periode als in 2014 is er in India ook hevige regenval geweest. Het dodental als gevolg van het noodweer in India was toen opgelopen tot bijna achthonderd. Het heeft toentertijd geleid tot een noodtoestand in de regio rond Bombay. Op 27 juli 2005 viel in een dag meer regen dan in Nederland in een jaar!

In 1770 was de grootste natuurramp in India. De ''Bengaalse hongersnood'' zoals men dat noemde, van 1769-1773 hebben de meeste slachtoffers veroorzaakt. Tien miljoen mensen lieten het leven, wat ongeveer een derde was van de populatie van India destijds.

De India Cycloon uit 1839 liet 300.000 mensen het leven.
© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aardverschuiving, rampzalig natuurverschijnselAardverschuiving, rampzalig natuurverschijnselAls tonnen grond plotseling langs een helling naar beneden schuiven is er sprake van een aardverschuiving. Als de massa…
Tsunami en aardbeving in Japan op 11 maart 2011nieuws uitgelichtTsunami en aardbeving in Japan op 11 maart 2011Rond het middaguur op vrijdag 11 maart 2011 stond Japan in rep en roer. Het noordoostelijke gedeelte van het land werd n…
De ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisDe ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisEnorme natuurrampen kunnen ontstaan na een zware aardbeving in zee of na een vulkaanuitbarsting. Er kan een vloedgolf on…
De Pacifische Ring van VuurDe vulkanen en aardbevingen die op aarde voorkomen zijn niet steeds op een willekeurige plek aanwezig. In de ring van vu…
Tsunami: Hoe komt het dat een vloedgolf de aarde overspoelt?Tsunami: Hoe komt het dat een vloedgolf de aarde overspoelt?In 2004 vond één van de grootste natuurrampen in de geschiedenis plaats, waarbij een zeebeving een Tsunami of vloedgolf…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.ad.nl

Reageer op het artikel "Aardverschuiving India"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 01-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!